Tävla ponny bland hästar?

fijja

Trådstartare
Visst är det så att jag får ställa upp på en lokal dressyr tävling med min maxade D- ponny (arab) ?
Dessutom... Jag har inte hunnit inhandla skjorta/skjortbröst, går det bra med en vit polo?
Måste man ha vita handskar, eller går svarta bra?
Ardennerfläta ist för knoppar? (lång och tjock man)
Är en westernmupp egentligen :p

Tråden kanske skulle legat på tävling ist.. jaja :)

Senast ändrad:
Sv: Tävla ponny bland hästar?

Du får tävla bland stora hästar på ponny. Men om du ska tävla regionalt måste du lösa licens för stor häst. Tänk oxå på att ponnyn inte får tävla med annan ryttare samtidigt på ponny.
Vit polo går utmärkt. Vita handskar är jag inte helt säker på men jag har tävlat med svarta och på lokal nivå är det nog ingen som bryr sig. Du får ha ardennerfläta, det är inte ens krav på att manen ska flätas. Fast alla gör det... Vad är det för klasser du ska rida?

Ja, du får rida din ponny bland stora hästar, på lokal tävling behöver ponnyn inte heller hästlicens.

Vit polo går bra, om plastrong är ett måste eller inte tvistar de lärde fortfarande, jag använder det för säkerhets skull, men tävlingsskjorta eller polo kvittar.

Du får ha vilken färg på handskarna som du vill, och fläta får du också göra hur du vill.

Lycka till på tävlingen! :)

Svar till båda!

Tack så mycket!
Då behöver jag inte oroa mej. Det är en lokal LC:1 som jag ska rida. Hon är en arab, och hon tävlas bara av mej. Men då i western, men nu ska jag vara med i dressyt och hoppning på Arabcupen, så då behöver jag ett par ritter i det tänkte jag :-D

Och det är redan i morgon! Spännande, hon har aldrig sett ett dressyrstaket :eek:

Lycka till, det går säkert jättebra! Tänk på att rida noggranna vägar (rid ut i hörnorna, gör rörelserna på exakt rätt ställe om möjligt) så tjänar du minst 10 poäng bara på det. Och du, jag tror inte du behöver bekymmra dig om staketet har aldrig varit med om en häst som skyggat för staketet. Däremot en massa andra saker men det är en annan historia... Glöm inte att rapportera hur det gick sen!

Rapport kommer i morrn, för i morgon bitti är det dags. Kan bli hur kul som helst! :rofl:
Men hon är en fin snäll häst, bara jag får henne lite avslappnad så går det nog utmärkt. Hon är ju van att tävlas. Lite oturligt att det hålls i ridhus, risken att hon blir spänd när hon blir helt ensam är rätt stor.. eller så blir det tvärtom :D

Det gick jätte bra :D Haha!
Fast poängen var ju inte mycket att hurra för, 144 p eller 53% eller va man nu säger. Men hon var jätteduktig, men mycket riktigt så blev hon rädd för dressyrstaketen, men slutade innan vi fick startsignal :) Hon har ju inte så mycket gång, och domaren skrev, 'prydlig ritt men seg i traven' och nog var det ett makalöst undertempo :angel: Men jag var rädd att hon skulle springa ala stjärnkikare så jag tog det säkra före osäkra. Men hon var kanon lugn och fin hela ritten, så jag hade gott kunnat tryckt fram lite!
Så kontentan av det hela, vår första dressyrstart resulterade i en urnöjd och glad matte! Nästa gång kommer det gå dubbelt så bra!!
Syns att mitt bredband pajjat, sitter på uppringt modem så jag kan inte lägga ut filmen :/

Kul att det gick bra! Nästa gång går det ännu bättre!!!

spinner vidare*

Får man tävla c-ponny bland hästar lokalt? eller gäller det bara d? tänkte mest på dressyr.

Jo jag är nog säker på att man får det- bara att ringa ridsportförbundet och kolla för säkerhetsskull. Men jag kan säga att folk kommer garanterat att titta snett på er..

Jag är faktiskt fascinerad av konceptet titta snett. Varför gör så pass många det? Jag tävlade förut min 150cm-häst som såg ut som en "äkta ponny" och hörde allt som oftast kommentarer om henne. Vad är det för fel på att bara rida, tävla och ha kul? De flesta av oss som har häst har väl ändå det som hobby?

jag tävlar min lilla dponny bland hästar på än så länge lokalnivå men tanken är att vi ska upp i klasserna och fortsätta spöa de stora ;)

och visst att de tittar snett iaf när man kommer utanför sina hemtrakter, men det kan de gott göra för att de kommer att ångra sig ner de tittar på poängen och de ligger under då man har ansträngt sig själv dubbelt för att få en bra placering!

bara för att det står halvblod och 170cm så behöver det ju inte betyda automatisk vinst fast många verkar tro det.
Men tyvärr får man fortfarande mycket sämre poäng på t.ex. gångarter än de stora, och visst att det är skillnad. men känns väl lite orättvist ibland.

Har oxå varit med om folk som tittar snett. Min syster tävlar ponny bland stor hästar och det är inte så många som reagerar om det går dåligt men om det går bra då sätter dom igång. En gång så lyckades dom vinna och på prisutdelningen hördes en del sura kommentarer om att det där måste vara ponny, får dom verkligen vara med här? Riktigt sura, antagligen kom dom väl tvåa :) Men å andra sidan är det en hel del positiva kommentarer oxå, men kommentarer får vi alltid....

Varför skulle dom göra det?:confused:

Vissa tycker att när man har blivit tillräckligt gammal för att tävla/rida häst är det löjligt att sitta på ponny och kånka. Jag hör ofta pikar om att jag borde skaffa större häst (jag tävlar inte ens- jag fritidsrider och folk tycker det är fel :angel:). Jag kan hålla med om att det ser lite skumt ut med en c-ponny tävlandes bland stora halvblod men så länge ägaren och hästen är nöjda så varför inte? Jag skulle hejja på den lille så att de spöar de stora! :D

Jag har dock fått höra att jag och min ponny skulle kunna tävla
som storhäst, då hon skulle platsa där :) och detta kommer från
ryttare som rider storhäst själva, så jag antar att det finns både och.

Självklart att det finns folk som är "öppensinnade" men tyvärr härjar det av "konservatister" där ute. Tycker det är synd att vuxna inte får tävla ponny, men det är ju också ojusst mot de yngre som tävlar: kan man inte göra en ponnyklass för vuxna? Eller måste vi alla börja på gymkhana för att bli accepterade?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 176
Senast: Astrid1
·
Dressyr Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina...
Svar
17
· Visningar
2 036
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar