Tävla på svensk licens i Tyskland?

annikakarlsson87

Trådstartare
Jag har flyttat till södra Tyskland med mina hästar och håller nu på att försöka få ordning på det här med licenserna.

Man borde kunna tävla på sin svenska licens även här på lätta klasser, eller hur? Har fått ett papper från Tyska ridsportförbundet där det finns en licens-kategori för utländska hästar.
Men jag undrar om jag inte kan rida på den svenska och hur gör man i så fall då?

Jag hoppas att det finns någon här med erfarenhet av detta som kan tipsa mej så jag kommer vidare i den här röran ;)

Sv: Tävla på svensk licens i Tyskland?

Hej!
Jag har inte haft min egen häst i Tyskland, så det kan jag inte svara på. Men jag bodde och jobbade i Tyskland för ett par år sedan, och då var jag med på ett par tävlingar (motsv lokal) med min arbetsgivares hästar. Det är ett par år sedan nu, och det kan ju hända att de har ändrat något, men då fanns det iaf två alternativ som utländsk ryttare. Antingen kunde man gå med i en ridklubb och ta motsv grönt kort (ganska omständligt, tror jag), eller så kunde man lösa tillfälliga licenser för 8 tävlingar åt gången. Det var så vi gjorde, och jag fick då ringa till förbundet hemma och be dem skicka papper till tyska förbundet (vilka kom bort på vägen, så jag fick ringa igen), samtidigt som min arbetsgivare fyllde i andra papper som också skulle till det tyska förbundet. På tävlingarna sa de sedan bara att jag kom från Sverige (förutom på en, när jag tydligen var från Tjeckien ;-) ).

Tack så mycket! Får ringa svenska förbundet då och kolla det där.. :)
Vet du om man skaffar ny licens för både häst o ryttare per år eller gäller tex hästlicenser för en livstid?
Var i Tyskland var du och hos vem? Bara nyfiken ;)

Hej!
Jag vet inte alls, jag hade ingen egen häst med mig, så men chef skötte all pappersexercis, förutom att ringa till SvRf. (Så jag är väl inte till så jättemycket hjälp egentligen, men du kanske har fått en trådända att börja nysta i iaf)

Jag var hos Mareike Harm, på Hof Rützenhagen utanför Bad Segeberg.

Det är väl samma som för norska semesterryttare här i Sverige: Om de vill tävla på sin norska licens måste anmälan gå via Norska förbundet, eller så löser de helt enkelt licens i någon svensk klubb.

Gröna kortet är/bör vara stndard inom EU/EÖS så det skal du inte behöva tänka på.

Jag håller till i Danmark, och tävlar här på min svenska licens (med svensk häst) eftersom länderna i skandinavien har ett samarbete. Ska jag däremot tävla en dansk häst måste jag skaffa en dansk licens.

Min brittiska kollega var tvungen att via sitt förbund skaffa en gästlicens här i DK för att få tävla här. Anmäler gör vi som vanligt, via dk's motsvarighet till TDB eller helt enkelt via mail.

Nu vet jag ju inte hur det går till i Tyskland, men kanske detta kan vara till lite hjälp ändå :)

Som sagt, jag har ju inte full koll eftersom det var min chef som skötte det mesta ang papper. Men vad jag förstod på henne så kunde man antingen lösa gästlicens, eller tysk licens, och då skulle man göra ett prov också. Det hölls sådan kurs på gården där jag jobbade, och det ingick iaf en hel del ridning (det gör det ju inte om man tar grönt kort i Sverige, då ska man bara visa ett intyg), de skulle visa häst vid hand (men såg ingen lastning) (och gud nåde den som dök upp dem lera på utsidan av hovarna), och så var det nog ett skriftligt prov också.

Men det kan ju som någon skrev vara skillnad om man kommer med en svensk häst, jag red ju bara tyska hästar.

Tack så mycket alla! Jag får ta detta med SVRF när jag kommer hem i maj.. vet inte vad som är smidigast, alltså jag blir ju kvar här och då tänker jag att det är lika bra att skaffa tysk licens, men samtidigt har jag ju redan allt sånt färdigt i sverige så kan man ändå lösa gästlicens el liknande kanske man ska göra de..
Och ja, galet ambitiöst här i tyskland när det kommer till proven för licenser och grönt kort. men samtidigt får dom ju en helt annan standard på tävlingarna, det blir kvalitet!
Men jag har fått höra att jag inte ska behöva göra dom där proven här iom att jag har svenskt grönt kort och licens. såde känns bra. hehe ;)

Hej!
Du kan skaffa Gästlicens här i Tyskland men då får du bara göra 8 tävlingar på den så lättast är det att att bara skaffa en licens. Få svrf att skicka över papperna och dina tävlingsresultat så de kan placera dig i en licensklass här. Sen går du in på nennungonline.de Så får du skaffa dig ett medlemsskap där och sen kan du lösa din tyska licens däröver. Lättast är om du har någon som kan tyska som kan hjälpa dig med det. Lycka till =)

Jisses vad världen är liten! Jag har också jobbat på det stallet men för von Lewinski familjen :-)
Ja, det är den verkligen! Fast det måste ha varit ett tag sedan, för dem hörde jag inte talas om alls. När var du där? När jag jobbade där fanns det en italiensk westerntränare inhyrd (han är kvar fortfarande, tror jag), förutom Mareikes egna hästar (som blev fler och fler iom att hon började tävla fyspann ist för enbet) och inackorderingarna.

Ja, det är den verkligen! Fast det måste ha varit ett tag sedan, för dem hörde jag inte talas om alls. När var du där? När jag jobbade där fanns det en italiensk westerntränare inhyrd (han är kvar fortfarande, tror jag), förutom Mareikes egna hästar (som blev fler och fler iom att hon började tävla fyspann ist för enbet) och inackorderingarna.
LÄNGESEN! Vågar knappt säga det men... 1986 :$ De bodde där iallafall 1990 det är jag 100 på. De hade mest ft-hästar, ena dottern var tysk mästare. Jättetrevlig familj. Har kontakt med Franziska, dottern fortfarande. De hade en sjukt fin terrängbana på gården.

@Fiorano Tyskland har ett system som är väldigt mycket bättre än det svenska. Här är det indelat från 1-6

1 är om du har flertalet vinster och placeringar i grad prix.

2 är flertalet vinster o placeringar from St george.

3 är flertalet vinster och placeringar i typ msv.

4 är då i Lätt klass

5 väldigt lätt klass

6 är det du börjar i om du inte tävlat innan.

Man kan ha olika licensklasser i olika grenar tex en 3 i dressyr en 5 i hoppning och en 4 i körning, fälttävlan osv..

När du sen anmäler till tävling har det stor betydelse vilken licens du har. Tex jag har en tvåa. Jag får rida gp, st george och för det mesta msv. Jag får däremot inte rida lätt klass. Har man en fyra får man rida lätt klass och kanske någon riktigt enkel msv i sitt eget distrikt.

Har jag en unghäst så finns det separata klasser för dem som man får rida

så när jag anmäler till en tävling måste jag först kontrollera så jag har rätt licens sen måste jag kolla ifall min ridklubb är inbjuden, är den inte det måste jag skriva och fråga om en personlig inbjudan. Tex av 40 ryttare vill de kanske ha minst 25 av dem från de närliggande klubbarna. Om jag sen fått min startplats så måste jag kolla att hästen jag vill rida verkligen får gå.
De gör nämligen så för att kunna begränsa antalet starter har de vissa kriterier. Tex.
jag vill rida en st george, här är några alternativ på vad som kan stå då:
1. Hästen måste innan ha minst två placeringar mellan 1-5 i st george
2. Hästen får tidigare inte h några vinster i s dressyr
3. Får inte ha startat högre än st george
4. Får inte h vunnit msv

Jag tycker att det tyska systemet är så mycket bättre och gör också att man slipper kvala presterar du ett år inte enligt kraven för din licensklass åker du året efter tillbaka ner igen ;)

LÄNGESEN! Vågar knappt säga det men... 1986 :$ De bodde där iallafall 1990 det är jag 100 på. De hade mest ft-hästar, ena dottern var tysk mästare. Jättetrevlig familj. Har kontakt med Franziska, dottern fortfarande. De hade en sjukt fin terrängbana på gården.

Då förstår jag. :-) Det är inte samma familj som bor där längre; de som bor där nu (Jag minns inte hur länge sedan det är de flyttade dit, kanske 10-12 år sedan eller så) ägnar sig inte alls åt fälttävlan utan mest åt körning. Rester av terrängbanan finns kvar, men den är tyvärr ganska förfallen. Den delen som ligger på det bortersta av de tre (?) fälten är dock helt ok, och används av gästande tränare.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 330
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV