Tävla på novabett

Rugge

Trådstartare
Nu behöver jag få lite klarhet i dethär med om novabett är tillåtet på en dressyrtävling.
DEt har ju förekommit en del diskutioner om detta, men jag får ingen klarhet i det.

Tänkte starta min första dressyrtävling till sommaren. Hästen går väldigt fint på sitt novabett och skulle ju självklar vilja använda det.

Gäller en Lokal lättB

Sv: Tävla på novabett

Rakt gummibett är tillåtet på Ponny men ej på Häst enligt TR (däremot får rakt tränsbett användas)

Finns inte bettet med i Dressyr-TR är det inte tillåtet har jag fått lära mig av en duktigt ÖD

Men just Nova-bettet är en liten gråzon då det raka gummibettet i TR är ritat med svart. Vilket jag vet har tolkats av nitiskta personer som att gummibettet måste vara svart för att vara godkänt :)

Nej det är inte tillåtet

ur tr dressyr
Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat
bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial,
och kan även vara täckt med gummi.

nova bett är väl mjuka och böjliga?

Det var ju skit :(

Frågan är då om ett sprenger flex control skulle vara tillåtet?

Jo jag har kollat där, men hittade inte det heller.
Lite svårt att kategorisera just det sprenger bettet tycker jag :/

2 delat där delningen är gummiklädd

Jag tycker också detta är en djungel!
Just Novabett vet jag inte är godkänt just pga de sweep har citerat!

Själv rider jag på ett gummibett med stålwire och kan tycka att det borde räknas som metallkärna, men det verkar inte som om det är godkänt heller. Jag har dock skickat frågan till Ridsportförbundet som har skickat frågan vidare till någon som va expert på bett inom dressyr.

Eftersom jag tyvärr tror mig veta att svaret kommer bli att bettet är för böjligt trots sin stålwire så har jag hittat ett rakt gummibeklätt bett och hoppas att min häst kan accepera de lika bra som det jag har nu med stålwire i mitten och sen gummi.

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 637
Senast: Gunnar
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 169
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama