Tävla på häst som stryker sig - vad göra?

idaAa

Trådstartare
Jag har en häst som stryker sig ordentligt både fram och bak. I senskydden som är av hårdplast är det djupa revor och mina JHL-skydd har han nött bort ytskiktet på. :crazy:
Det har hittills alltid gått bra på tävling och han har inte slagit sig, förutom nu i helgen. Då fick han en ca 3 cm lång reva (tack o lov inte djup) på insidan av höger fram. Jag har sedan dess funderat på hur alla andra som har hästar som stryker sig gör - finns det ngt sätt att lindra för dessa hästar som slår sig på tävling? Jag har skydden på framridningen och tar bara av dem precis innan start. Hur gör ni andra som har hästar som stryker sig lika mkt som min?

Jag har försökt söka efter gamla trådar i ämnet men utan att hitta ngt, men hoppas att detta är ett ännu odiskuterat ämne och att det är någon som kan dela med sig av bra tips! Tack på förhand!

Sv: Tävla på häst som stryker sig - vad göra?

1. prata med veterinär och fråga om orsaker till att en häst stryker sig, om det kan finnas yttre faktorer då förstås..

2. prata med din hovslagare (och även andra hovslagare för man är oftast insnöad på sin egen hovis som man naturligtvis tycker är den bästa men så behöver det inte vara), kanske din häst har fel form på hovarna?

3. prata med olika tränare, om du kan träna och rida bort problemet?

4. kolla med tex kiro eller et att hästen inte är sned i kroppen, behöver ju inte sitta i benen..

Jag skriver av egen erfarenhet, min häst är ett klantarsel i hagen och kliver på sig själv. Detta gjorde han även vid ridning innan jag började träna för tränare och lära mig rida "på riktigt".
Min häst var även väldigt väldigt snubblig, kunde gå ner på knä på ridbana i skritt för att han snubbla och höll på..
Bytta efter 7 år med en och samma hovslagare till en annan... Efter 3 skoningar slutade hästen snubbla helt! :bow:

Jag skulle kolla extra noga så ingen söm sticker ut på insidan av hovarna, och så tror jag väl attd et finns någon smet som hovslagarna kan smeta på för att dölja sömmarna / andra kanter ännu mer?

Jag är inte säker, men det är väl kanske värt att prata med hovis och säga hur det är och se om han/hon har någon egen idé :)

Förutom övriga svar.

Kolla upp din ridning, det kan finnas små saker där man kan ändra på.
Jag red och tävlade en ridskolehäst som strök sig som f*n när hon gick på lektion, även när rutinerade ryttare red henne.
De gånger någon hade glömt skydden så hade hon alltid stora sår efteråt.

Jag hade aldrig problem med detta. :confused:
Använde öht inte benskydden på tävling, ens på framridningen och inte heller alltid på träning.

Jag Tror att det kan vara för att hon var så väldigt känslig i sig.
När 'nybörjare' red henne så blev det lite för slarvigt. Använder mkt tygel för att svänga och så, så då hängde väl inte benen med helt enkelt.
När de som är mer rutinerade (finns inte såå många, vi har mest nybörjare) red henne så tror jag det blev lite för "hård" och tuff ridning för hennes smak, så då blev nog steget lite mer trippigt/stressat..
Jag Vet inte om det var så, men det är en teori jag har eftersom jag aldrig hade något problem med henne i ridningen.

Stryker sig hästen i hagen också?
Annars kanske det är så att balansen/gången störs lite av ridningen.

Jag håller med övriga, men vill bara nämna att det var just hovslagaren som "fixade" min häst.

Hon strök sig t.o.m. i hagen så att hon fick stora sår när jag köpte henne. Efter några skoningar av min hovis så försvann det helt. :)

Svarar till alla:
Jag har en jättebra hovslagare som gör det han kan för att korrigera hovens vinkel och benställningen, men hur duktig han än är så tror jag inte att han kan förändra hästens rörelsemönster.

Likaså är jag tveksam till hur det skulle gå att förändra alltför mycket genom ridningen. Självklart hjälper det ju hästen att ridas så balanserat som möjligt, men problemet är ju endast på tävling när jag rider program och då rider man ju så noggrannt man bara kan (iaf jag). Har helt enkelt svårt att tänka mig att dålig ridning är orsaken till problemet.

Däremot var det någon som skrev om att det kanske gick att smeta något på skarvarna på hoven/skon. Det lät helt klart intressant, är det någon som vet mera om vad man kan tänkas använda och hur det fungerar?

När jag började rida mitt lite äldre sto efter att hon haft föl så så slog hon i ordentligt. Jag och min tränare har jobbat MYCKET för att göra henne stark i bakdelen för att hon ska orka hålla "isär" bakbenen. Jag riden henne även en hel del på åkermark med lite längre gräs för att hon ska lyfta, få mer muskler och hålla koll på sina ben.

Vi ar jobbat på det in många månader men nu börjar det ge sig. Hon slår sig fortfarande men inte alls lika mycket.

Likaså är jag tveksam till hur det skulle gå att förändra alltför mycket genom ridningen. Självklart hjälper det ju hästen att ridas så balanserat som möjligt, men problemet är ju endast på tävling när jag rider program och då rider man ju så noggrannt man bara kan (iaf jag). Har helt enkelt svårt att tänka mig att dålig ridning är orsaken till problemet.

Problemet är väl inte alls bara på tävling? Du skriver ju att hästen stryker sönder skydden... Det skulle iaf JAG se som ett problem, för så ska det ju inte vara.

Det jag syftade på i mitt inlägg var inte dålig ridning, utan med (o)passande ridning.
Den häsetn jag beskrev fanns det folk som hade mer rutin och var duktigare än mig som red. De red henne i bättre ("högre") form osv,men jag tror ju problemet där var att de "red för mycket", om du förstår.
Jag är mycket mjukare i min ridning än dem, och passade hästen bättre, alltså störde jag inte hästens gång.

Sen undrar jag fortfarande om hästen stryker sig i hagen (eller när den jobbas utan ryttare?)?

Tänkte bara skriva att den smeten som min hovslagare använde hade han med sig själv, det är en snabbtorkande plast som även används då hästen har trampat sönder en hov och det knappt finns något att spika i.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig! :)

Han stryker sig även i hagen, ja. Dock blir inte "nötningen" densamma i hagen då han inte rör sig lika intensivt under en längre period som han gör under ett ridpass. Han har inga skydd i hagen, men jag har övervägt att börja ha det flera gånger (ffa när han är broddad), för att minimera risken för slag och trampskador.

Det jag menar med att problemet endast är på tävling är ju för att det är det enda tillfälle jag inte kan skydda honom från att slå sig. Visst kan man väl se det som ett problem att han stryker sig så mkt som han gör, men det går ju lätt att förebygga just genom att sätta på honom ordentliga skydd vid ridning.

Förhoppningsvis är det något som kommer att bli bättre när han blir äldre och starkare i kroppen, men jag tror aldrig att det kommer att försvinna helt.

Tack för tipset! :)
Jag ska höra med min hovis om han tror att det kan vara ett alternativ.

Det jag menar med att problemet endast är på tävling är ju för att det är det enda tillfälle jag inte kan skydda honom från att slå sig. Visst kan man väl se det som ett problem att han stryker sig så mkt som han gör, men det går ju lätt att förebygga just genom att sätta på honom ordentliga skydd vid ridning.

Varför inte försöka förebygga ist. för att undvika?

Jag har fått tipset att försöka rida utan skydd då och då eftersom en del hästar blir slarviga med benen och skärper sig om det börjar göra ont...Men vid riktiga skador ska man naturligtvis ha skydd på..Och det är aldrig fel att hästar går i kuperade hagar och lär sig lyfta på benen...

Senast ändrad:

Jag rider alltid med skydd, för att jag är rädd om min häst. Jag skulle inte ta av dem i onödan men jag försöker fortfarande förebygga det.

Jag försöker förebygga problemet så gott det går, men det är ju ett ganska långsiktigt projekt att få en häst att ändra sitt rörelsemönster. Just nu är vi mitt uppe i tävlingssäsongen med tävlingar ungefär varannan helg, vilket innebär att jag just nu endast kan försöka undvika problemet så gott det går genom att ha skydd vid all ridning utom vid just tävling. Och det är just därför som jag försöker förebygga skador vid tävling genom att leta sätt att lindra för honom även utan skydd.

Jag hoppas att det framgår att jag endast är ute efter tips på om det finns ngt man kan göra med hästen ben/hovar vid tävling för att göra det lindrigare för en häst som stryker sig och undvika skador. Hur problemet kan arbetas med långsiktigt är inte det primära syftet med denna tråd.

Jag har också hört det du skriver någon gång - att man ska låta hästarna slå sig lite för att bli lite försiktigare. Tanken är god, men risken att han skadar sig medan han lär sig att det gör ont att slå sig känns lite för stor, tyvärr. :crazy:

I det stall han står finns inte tillgång till kuperad hage, men försöker däremot att rida ut i skogen flera gånger i veckan för att han ska få gå på så varierande underlag som möjligt och lära sig att se sig för. Jag försöker göra det bästa möjliga av situationen, så i brist på annat får det bli så.

Om det är skydden som är det primära så bör väl hårda skydd som täcker så mycket som möjlig vara det bästa ,fälttävlans skydd är tåliga men vet inte om man får tävla med vilka skydd som helst..

I dressyrtävling får man inte ha några skydd alls... därav problemet.

Nu hadde jag tänkt mig innan tävling att man inte använder skydd under tävlingen vet jag,blev liksom lite fel....

I dressyrtävling får man inte ha några skydd alls... därav problemet.

Och eftersom du inte får ha skydd så måste du åtgärda problemet på annat sätt, dvs, kolla över din ridning och hör med din hovslagare. Att kleta plast på hovarna hjälper knappast. Det finns ett grundproblem som antingen är exteriört eller så är det inte det. Om hästen inte är felbyggd så går det definitivt att ändra på med aktiv träning uppsutten eller från marken.

Hovslagaren kan även ändra hovens vinklar och utformning så det är väl det enda "exteriöra" om det nu räknas till det?

Det finns inget du kan göra, låt en veterinär titta på hästen och säga vad det beror på (åk till klinik och gör ridprov) :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 306
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?