tävla på detta bett?

Sv: tävla på detta bett?

Hello..

Sorry detta bett får du inte tävla på, nova bettet räknas som ett rakt bett, trots att du kan böja det fullständigt är det inte ledat.
Jag har provat detta bett, det är underbart att rida på, mjukt och följsamt, min häst gillar det mycket.

:banana::banana:

Hur kommer det sig egentligen att det ska vara metallkärna i betten man får tävla med? /U

Visst får man rida på tredelade bett! Men mitten-plattan måste vara "rundad", får inte vara platt!

Min ena häst funkar bara på ett lite annorlunda Myler-bett som är ledat på alla håll o kanter med tungfrihet, skitkonstigt bett all¨tså, ser extremt obekvämt ut men hon gillar det, men det är absolut inte ok att tävla på.

Fick tips om ett sprenger bett man får tävla på som också va rörligt på flera ställen, undra om det är det som du lagt ut bilder på hon menade? Om du köper, berätta gärna vad du tyckte om det sen! Ganksa mycket pengar att lägga ut på ngt man inte vet funkar!

Jag har köpt det, men bara ridit på det nån vecka, varav enbart i skogen och på dressyrträningen igår, gick urkasst på träningen igår, kan inte säga om det är bettet eller vilan, han har haft semester 2 veckor, och han känns bäst när han rids regelbundet och ganska intensivt.
Så jag kan ge slutgiltigt besked nästa vecka efter dressyrträningen när han är igång igen.. :)

Jag har köpt det, men bara ridit på det nån vecka, varav enbart i skogen och på dressyrträningen igår, gick urkasst på träningen igår, kan inte säga om det är bettet eller vilan, han har haft semester 2 veckor, och han känns bäst när han rids regelbundet och ganska intensivt.
Så jag kan ge slutgiltigt besked nästa vecka efter dressyrträningen när han är igång igen.. :)

kan säga att sprenger bettet åkt ut på annons :grin: hade med mitt vanliga simpla tredelade, och efter 30 min, hängandes och riktigt jävlig, så bytade jag till mitt vanliga tredelade och vips så var han sååå mkt finare!!!
kändes nästan lite som han bet sig fast i sprenger bettet, när jag rörde handen kändes det väldigt stelt och jobbigt i handen, men på det vanliga tredelade var det mycket rörligare i min hand..
så aldrig mer sprenger bett :rofl:

kan säga att sprenger bettet åkt ut på annons :grin: hade med mitt vanliga simpla tredelade, och efter 30 min, hängandes och riktigt jävlig, så bytade jag till mitt vanliga tredelade och vips så var han sååå mkt finare!!!
kändes nästan lite som han bet sig fast i sprenger bettet, när jag rörde handen kändes det väldigt stelt och jobbigt i handen, men på det vanliga tredelade var det mycket rörligare i min hand..
så aldrig mer sprenger bett :rofl:

Kanske inte så konstigt eftersom det bettet på bilden är ett bett med samma effekt som fasta ringar och fungerar som ett sådant. De är alltid mer orörliga i handen.

De vanliga tredelade betten från sprenger har precis samma rörlighet som vanliga, skillnaden är att de är mer anatomiskt utformade

För att det står i TR. :D

Det är stock-konservativa regler angående utrustning. Fråga inte varför. Bara acceptera att det ÄR så :)

Kanske inte så konstigt eftersom det bettet på bilden är ett bett med samma effekt som fasta ringar och fungerar som ett sådant. De är alltid mer orörliga i handen.

De vanliga tredelade betten från sprenger har precis samma rörlighet som vanliga, skillnaden är att de är mer anatomiskt utformade

fast det är löpande ringar på det sprenger bettet, han som sålde det i falsterbo sa att det skulle kännas som att rida på ett vanligt bett och dem utstickarna är enbart för att hästen inte ska kunna nypas, men ringarna rör sig som på ett vanligt bett..
men jag lyssnade kanske lite för mycket på säljaren då :angel:
i vilket fall som helst så, inget mer sprenger bett :devil: vill han ha sitt simpla tredelade bett för 98 kr så, fine ;)

fast det är löpande ringar på det sprenger bettet, han som sålde det i falsterbo sa att det skulle kännas som att rida på ett vanligt bett och dem utstickarna är enbart för att hästen inte ska kunna nypas, men ringarna rör sig som på ett vanligt bett..
men jag lyssnade kanske lite för mycket på säljaren då :angel:
i vilket fall som helst så, inget mer sprenger bett :devil: vill han ha sitt simpla tredelade bett för 98 kr så, fine ;)

Ja försäljaren har fel :crazy: Detta bettet har samma effekt som ett med fasta ringar.

Jag märker skillnad på mitt tredelade sprenger mot de "vanliga" tredelade så visst finns det skillnad dvs helt lösa ringar

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Ridning Hej igen…. Jag tänkte bara flicka in och fråga er(om någon vet) om man får styra hästen med tygeln ut mot sidan eller om jag måste...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: corzette
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur