tävla på detta bett?

Sv: tävla på detta bett?

Tredelade är väl inte godkända i Sverige ännu (trots att FEI säger att de är ok)? Tyckte jag såg en artikel i Hästmagzinet om detta när jag zoomade igenom den som hastigast.

Du har bilder på alla godkända bett i TR. TR finns på Ridsportförbundets hemsida (du ska titta i TR II, dressyr). I slutet finns bilder på alla godkända bett. Jag tror att det du visar på bilden motsvaras av nr 10 i den listan. Du kan kolla själv för säkerhets skull.

Så svaret är ja, det är godkänt enl vad jag kan se.

Det finns flera olika tredelade bett som är godkända, så var Jerseyite har fått det ifrån att de inte skulle vara det, vet jag inte (gammal info???)

Tredelade är väl inte godkända i Sverige ännu (trots att FEI säger att de är ok)? Tyckte jag såg en artikel i Hästmagzinet om detta när jag zoomade igenom den som hastigast.

Menar du att man inte får tävla på 3-delade sprenger bett? Man får ju annars tävla på tredelade bett..
det jag blev tveksam på, var det vid bettringarna..

Du har bilder på alla godkända bett i TR. TR finns på Ridsportförbundets hemsida (du ska titta i TR II, dressyr). I slutet finns bilder på alla godkända bett. Jag tror att det du visar på bilden motsvaras av nr 10 i den listan. Du kan kolla själv för säkerhets skull.

Så svaret är ja, det är godkänt enl vad jag kan se.

Det finns flera olika tredelade bett som är godkända, så var Jerseyite har fått det ifrån att de inte skulle vara det, vet jag inte (gammal info???)

Ska ta en titt i TR, tror jag såg en 5 åring på falsterbo idag, som hade sådant bett i dressyren. kan ju dock inte veta om det är två eller tredelat..

Tredelade bett har varit godkända i Sverige i ett par decennier. Däremot får inte mittdelen se ut hur som helst. Bilder på godkända bett hittar man i TR 2 Dressyr, längst bak. TR finns i pdf-form på Svenska Ridsportförbundets hemsida.

Modellen är nog tillåten, men måste inte hela bettet vara av samma metall.?. Jag har hela tiden trott att även bettringarna räknas in??

Fel av mig, har inte läst tr på länge, var inne och läste nu och det verkar ju som att det bettet är godkänt.

Jag vet inte om man får använda tredelade, men jag tror det :) det jag vart osäker på är själva bettringarna, men jag kan inte det här med dressyr, så jag hoppas du finner det korekkta svaret! :)

Modellen är nog tillåten, men måste inte hela bettet vara av samma metall.?. Jag har hela tiden trott att även bettringarna räknas in??

Kikade bara in i tråden men jag slutar aldrig bli förvånad över TR's fantastiska måsten :rofl:

Är det iöht någon som kollar upp vad hästarna har i munnen? Jag menar mittendelen bl.a.? Trodde man inte fick ha gummibett alls men såg ett sådant i LA klass.

Många av dessa "fantastiska måsten" är ju faktiskt borttagna. Numer är det inget som hindrar att man har olika metaller i betten och gummi och plastklädda bett är helt OK. De måste dock fortfarande vara ledade och ha en metallkärna.

Visst får man rida på tredelade bett! Men mitten-plattan måste vara "rundad", får inte vara platt!

Min ena häst funkar bara på ett lite annorlunda Myler-bett som är ledat på alla håll o kanter med tungfrihet, skitkonstigt bett all¨tså, ser extremt obekvämt ut men hon gillar det, men det är absolut inte ok att tävla på.

Fick tips om ett sprenger bett man får tävla på som också va rörligt på flera ställen, undra om det är det som du lagt ut bilder på hon menade? Om du köper, berätta gärna vad du tyckte om det sen! Ganksa mycket pengar att lägga ut på ngt man inte vet funkar!

Förlåt om jag snor tråden, men se det som en följdfråga:)
Får man tävla dressyr på novabett?
28737033.jpg

I TR (som finns på förbundets hemsida) finns bilder på alla bett som är godkända för tävling i dressyr.

Däremot tycker jag att bilderna på nätet är rätt otydliga, men jag är för snål för att köpa pappersvarianten :).

Senast ändrad:

men det här bettet är ju varken ledat eller har metallkärna

Förlåt om jag snor tråden, men se det som en följdfråga:)
Får man tävla dressyr på novabett?
28737033.jpg

Hello..

Sorry detta bett får du inte tävla på, nova bettet räknas som ett rakt bett, trots att du kan böja det fullständigt är det inte ledat.
Jag har provat detta bett, det är underbart att rida på, mjukt och följsamt, min häst gillar det mycket.

:banana::banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Ridning Hej igen…. Jag tänkte bara flicka in och fråga er(om någon vet) om man får styra hästen med tygeln ut mot sidan eller om jag måste...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: corzette
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka