tävla på bara bridong?

cobweb

Trådstartare
Tycker TR är lite luddigt där... Enligt bilderna är ju ett bridong/muffbett tillåtet. Men gäller det bara i kombination med en stång? Eller kan jag tävla lätta klasser på bara bridongbettet? Eller finns det några "minstamått" för diametern på bettringarna? Hittar inte reglerna angående detta. Jag kanske läst på fel ställen?

Sv: tävla på bara bridong?

Ett bridongbett är ju bara ett smalare tränsbett med mindre ringar, helt OK att tävla på.

Men det har väl kommit en ny regel iår att bettet måste vara minst 14mm tjockt? Bara för att man inte ska kunna tävla på bara bridong som är mkt smalare :idea:

Men det har väl kommit en ny regel iår att bettet måste vara minst 14mm tjockt? Bara för att man inte ska kunna tävla på bara bridong som är mkt smalare :idea:

oj detta måste jag kolla upp. Min tandläkare provade ut bett, just för min inte kan stänga munnen runt så tjocka bett.. så jag har´ridit på enbart bridong i MÅNGA år..:mad:

men vad tokigt... Hästen kanske vill ha ett smalare bett. Hm, måste mäta... Men även om jag inte väljer bridongvarianten på det bettet jag köpt, så är det nog lika smalt i mundelen. Det är alltså inte ett bridongbett, men man får då inte tävla på det ändå för att det är för smalt? Bökigt...

Jo den regeln kom i nya TR men försvann lika snabbt, nu står det så här: "Diameterns på de olika betten måste vara så stor att den inte kan skada hästen. Diametern mäts vid bettens ytterkant.
Minsta diametern för stångbett ska vara 14mm och för bridongbett minst 10mm.
Minsta diametern för tränsbett i unghästbedöming ska vara 14mm"

Så det bör alltså vara OK att ha tränsbett som är smalare än 14 mm bara det inte är en unghästbedömning. Sen kan man ju fråga sig om det är OK att ha ett som är smalare än 10mm iom att det bara är specificerat för bridongbetten. Fast det kanske faller under första eningen, så tunt att det anses skada hästen.

Phu, det var ju tur. Har en häst som trivs bäst på bridongen, fungerar inte alls på "vanlig" tjocklek. Men då borde det ju vara okej, för unghäst är han verkligen inte!

Har tävlat min ponny på bara bridongbett i lättare klasser, var dock ett tag sedan. Hon trivs bra med det, vill inte gärna stoppa i ett för tjockt bett i henne lilla mun.. inte ett för smalt heller förståss, det hon trivs med helt enkelt :)

Det underlättar ju också att man kan mäta på bettets ytterkant, där är det ju som tjockast. Själv vågade jag inte chansa, så jag bytte från bridong till den andra varianten med större ringar och endast ngt tjockare. Men luddigt är det...

Vad lurigt att de kan komma med en ny regel och sedan ändra den så snabbt.:mad:
Jag sprang iväg och köpte ett nytt tjockare tränsbett till min pålla när jag såg de nya reglerna, och nu har de alltså ändrat tillbaka igen?:confused:
Hur kan man vara säker på vad som gäller? Måste man kolla TR innan varje tävling så att de inte ändrat sedan sist. Det borde ju räcka att göra ändringar en gång om året.
Nu var ju detta visserligen en väldigt vettig ändring, men då undrar man ju varför de inte tänkte på detta innan de ändrade första gången.:crazy:

har dom ändrat dt igen nu då?! :crazy: Aja men det var ju bra för då kan jag rida på mitt vanliga bett utan att vara orolig för att nån ska komma fram och mäta det :devil: :D Har 12-13mm på min det trivs han MYCKET bättre på än tjockare, han har rätt liten mun så tjckt bett blir lite mkt :p

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 851
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka