Tävla med ringorm.

Sv: Tävla med ringorm.

Ringorm är inte en anmälningspliktig sjukdom och länsveterinären kan således inte stänga vare sig stall eller anläggning.

Det uttalandet strider direkt mot TR. Det vet jag utan att kunna citera.
Men veterinären i fråga var tvärsäker, punkt! :D
Trist när det är så, för många tror ju att en veterinär som är så tvärsäker har rätt! Och så kan den okunnige göra bort sig så den får rejäla efterräkningar! :crazy:

oavsett hurvida man får eller inte, hoppas jag verkligen man använder sitt sunda förnuft och tar hänsyn till dom andra och INTE varken åker o tränar eller tävlar eller vistas bland andra stall, hästar osv med häst som har ringorm eller kommer från stall som i dåläget har ringorm. Anser det väldigt hänsynslöst.

och härikring förekommer det också mest sjukdommar bland travstallen än hos ridstallet...kanske pga att ridstallet just väljer o stänga o ta det säkra före det osäkra!?

Först och främst - är en tävling så viktig att man åker med en sjuk häst??? För om hästen har en infektion som behöver veterinärvård anser jag iaf att den är sjuk.

Sen det här med att stänga eller inte, vid ringormsangrepp behöver man inte stänga ev verksamhet till skillnad från kvarka då stallen stängs. (Därav skillanden mellan trav och ridskola e lik, på trav räcker det oftast att man stänger smittade stall å kanske begränsar uppstallningsmöjligheter).

Ett ringormsangrepp behöver alltså inte leda till att stallet stängs men däremot SKA man upplysa om att smittan finns närvarande sen får alla bedöma själva om de vill utsätta sina hästar och sig själva för risken att smittas.

Ringorm är som många har skrivit redan en svampsjukdom och anledningen till att allt måste descinficeras är ju att svampar sprids mha sporer och sporer kan om man har otur sitta kvar i ÅR.
Om jag som tävlingsarrangör fick reda på att en häst med ringorm underlåtit att tala om det för mig och dessutom haft uppstallning under tävlingen skulle jag nog skicka räkning på sanering av box till denne.

(Finns även funderingar på om kanske kvarkaviruset kan ligga kvar vilande men det är en annan diskussion)

Men det är lurigt att hålla igång en ridskola där ridskolehästarna har ringorm!
Kan ju se till mig själv. När ridskolan där jag förut hade hästen uppstallad hade ringorm, så vägrade jag ha med de hästar på lektion som hade ringorm. För jag vägrade ta i dem! För hjälp med sadelgjordsdragning, justering av utrustning osv.
För eftersom ingen av mina hästar hade ringorm, så ville jag hålla mig så långt borta jag kunde från de som hade det...

Absolut - visst är det lurigt. Många av de som rider på ridskola har kanske häst hemma el sköter häst som står ngn annanstans och man vill ju inte sprida det.

Skickade en fråga till STC om deras syn på ringorm. Fick en lektion på köpet :smirk:

Hej !

Isolering
Man bör absolut undvika att en infekterad häst kommer i kontakt med andra hästar innan den fått behandling. Smittade obehandlade hästar skall därför inte vistas på tävlingsplatser eller hästauktioner. Man bör inte åka iväg med någon häst från stallet inom 14 dagar efter att sista hästen behandlats färdigt.

Nedan kan du läsa övrig information om ringorm:

Fakta om ringorm - orsak, symtom, behandling.

Ringorm orsakas av svampar. Vanligast är svamparterna Trichophyton equinum och Microsporum equinum men även Trichophyton mentagrophytes och Microsporum gypseum förekommer. Hästen kan också smittas av ringorm från andra djurarter, t ex Trichophyton verrucosum från nöt och Microsporum canis från hund och katt.

Symptom
Runda, fjälliga, hårlösa fläckar som vanligen återfinns på huvud, nacke, svansrot och på benen. Ringormen kan också sitta vid sadelgjorden eller på andra ställen där huden varit i kontakt med smittbärande utrustning.
Hårlösheten beror på att svampen växer i hårsäckarna och sprider sig och sina rottrådar ut på hårstråt, som blir sprött och går av. När sjukdomen läker börjar håret växa igen på de infekterade ytorna. Återväxten börjar som regel i centrum av det sjuka partiet. Hästar är i allmänhet obesvärade av ringorm.

Inkubationstid
Varierande. Den anses vara ca 2 veckor.

Överföring av smitta
Direktkontakt med infekterad hud eller via nedsmutsad utrustning. Föl och hästar med nedsatt kondition är mest mottagliga. Ringorm är vanligast på hösten och vintern eftersom hästarna vistas tätt intill varandra i stallet och borstas mer då än på sommaren.
Svampsporerna är mycket motståndskraftiga och kan överleva i boxinredning upp till ett och ett halvt år. Därför är det nödvändigt med desinficering av box, inredning och utrustning. Ringorm smittar lätt både till människa och andra djur.

Isolering
Man bör absolut undvika att en infekterad häst kommer i kontakt med andra hästar innan den fått behandling. Smittade obehandlade hästar skall därför inte vistas på tävlingsplatser eller hästauktioner. Man bör inte åka iväg med någon häst från stallet inom 14 dagar efter att sista hästen behandlats färdigt.

Provtagning
Skrapprov sänds till bakterielaboratorium.

Behandling
Eftersom ringorm är så smittsamt bör man behandla drabbade hästar. Det finns ett receptbelagt läkemedel mot svampinfektion, vilket är den bästa behandlingen. Man kan också använda klorhexidin- eller jodlösning. De flesta hästar avläker spontant på 4-12 veckor, särskilt om de vistas i solsken. Man brukar dock behandla för att minska smittspridningen.

Övrigt
Om människa blir smittad, bör läkare kontaktas, eftersom människor i allmänhet får kraftiga besvär av ringorm. Observera att ringorm inte ser likadant ut på människa och häst! Ringorm hos människa ser ut som en röd, upphöjd ring som kliar. För att skydda sig mot att bli smittad kan man använda handskar eller tvätta sig med tvål och vatten efter varje kontakt med en smittad häst.

I samband med att hästarna behandlas ska man även sanera omgivningen. Tvätta boxarna och desinfektera dem med ett preparat som dödar svampsporer. Rengör borstar, träns mm och desinfektera även dem.

Med vänlig hälsning

Annica Sundling
Kundtjänst, STC
SE-161 89 Stockholm
Sweden
Tel : +46 (0) 8-627 21 20
Fax: +46 (0) 8-627 21 15

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Peter Lundin [mailto:*************]
Skickat: den 24 oktober 2005 15:12
Till: Kundtjänst STC
Ämne: travsport.se Veterinär/Säkerhet

Jag undrar vad som gäller för ringormsmittade hästar resp hästar från ringormsstall vad beträffar tävlande.
PL

Läs texten som peter fått av STC och var uppmärksamma på att de skriver BÖR.
Isolering
Man bör absolut undvika att en infekterad häst kommer i kontakt med andra hästar innan den fått behandling.
Smittade obehandlade hästar skall därför inte vistas på tävlingsplatser eller hästauktioner. Men behandlade hästar är ok och de som inte har utslag.
Mugg är också en svamp sjukdom.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Lexa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter