Tävla med ringorm.

Sv: Tävla med ringorm.

Kissing Spine skrev:
Kan ngn svara på varför ringorm är så "farligt"? Förutom att det är väldigt smittsamt så får ju hästarna det bara en gång och sen händer det ju inget mer... Eller har jag missat något?

De kan drabbas flera gånger men utvecklar viss resistens efter att ha insjuknat en gång. Ofast händer inget mer än att de får kala och ibland såriga fläckar och allmäntillståndet påverkas sällan. Dock är det ju ett himla jobb med att desinfektera alla grejer och isolera smittade hästar så jag förstår tävlingsryttare som inte blir så glada av att se smittade hästar på tävling.

Det räcker ju med att en frisk häst kommer i kontakt med några fällda hårstrån från en smittad häst för att den också ska smittas.

Men efter att ha fått detta påpekat från andra i tråden skulle jag nog också tolka TR som att man absolut inte får tävla med ringorm.

Jo, det var så jag trodde att det var också, men ridskolechefen ringde Sv Ridsportförbundet, de sa att det var OK eftersom ringorm inte går under smittskyddslagen enligt dem. Och enligt egen erfarenhet så tycker jag inte att ringorm är så lättöverfört som alla här vill påstå. Vanligaste smittoöverföringen bland hästar är vad jag har hört genom att de använder samma utrustning.

Men jag håller egentligen med, jag trodde att man verkligen inte fick tävla m. ringorm/smittat stall, men.. that's the way it is. Med tanke på att de hört med förbundet.

lundsbo skrev:
Snälla läs TR. :devil:
Enl TR 1 mom 11 punkt 6
Är ryttare skyldig att:
- Hästen ej under de senaste tre veckorna före tävlingens början, visat några tecken på smittsam sjukdom.
- Hästen ej under de senaste tre veckorna före tävlingens början, inte varit uppställd i stall där smittsam sjukdom så vitt ryttaren vet förekommigt.

Observera att detta gäller ALLA smittsamma sjukdomar.
Om ni vet någon som bryter mot detta så anmäl dom för i h**vete till disiplinnämnden så det blir något slut på sånt här.

Enligt SVA är det en hudsjukdom som är smittsam, alltså gäller TR oavsett vad din veterinär fått för sig, den faller däremot inte under epizootilagen, men det saknar ju betydelse gällande tävlandet.

Läs mer här:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=253

LÄS DU VAD JAG SKRIVER ISTÄLLET ! Ringorm räknas INTE som smittsam sjukdom utan som SVAMPINFEKTION enligt smittskydd, distriksveterinärer och ridsportsförbundet och omfattas alltså INTE av ovanstående i TR. Det var ingen hemlighet att dessa hästar (absolut inte mina se texten ovan) hade ringorm, syntes tydligt, så överdomare odyl såg det själv, hörde även att de i alla fall sa till besiktigande veterinär att inte röra hästarna utan handskar för de har ringorm....Och inte blev de stoppade från start.

Har själv haft ringorm i stallet och vet vilket helvete det är att ta hand om, och skulle inte själv drömma om att ta ut en ringorms häst på en tävling, men det är alltså tyvärr fullt tillåtet.

gylle skrev:
LÄS DU VAD JAG SKRIVER ISTÄLLET ! Ringorm räknas INTE som smittsam sjukdom utan som SVAMPINFEKTION enligt smittskydd, distriksveterinärer och ridsportsförbundet och omfattas alltså INTE av ovanstående i TR. Det var ingen hemlighet att dessa hästar (absolut inte mina se texten ovan) hade ringorm, syntes tydligt, så överdomare odyl såg det själv, hörde även att de i alla fall sa till besiktigande veterinär att inte röra hästarna utan handskar för de har ringorm....Och inte blev de stoppade från start.

Har själv haft ringorm i stallet och vet vilket helvete det är att ta hand om, och skulle inte själv drömma om att ta ut en ringorms häst på en tävling, men det är alltså tyvärr fullt tillåtet.

Tyvärr så måste jag nog hålla med dig...även om jag tycker att det är idiotiskt!!! :crazy:

Jag kanske är väldigt känslig då, för när jag hade det tyckte jag det gjorde rätt ont. Och ja, vidrigt är det. :smirk:

Tyckte nog mest att det kliade något infernaliskt. Fast jag tyckte nog att det värsta var hur det såg ut, eller rättare sagt, hur jag såg ut. Som tagen ur en skräckfilm.

Ingen aning, jag vet bara att jag hade fått ett raseriutbrott om jag hade vart på en tävling och fått veta att någon där hade ringorm...

Skulle jag se nån häst på tävling med ringorm skulle jag bli asförbannad och troligen stryka mej och dra hem igen. Fruktansvärt oansvarigt och defenitivt inte värt det..

Även om nu TR säger att ringorm inte är en smittsam sjukdom så borde alla som ens funderar på att tävla med en ringormshäst sätta sin häst i den kategorin och inte börja tjabbla om att det "faktiskt är en svampinfektion", den är ju oerhört smittsam och sunda förnuftet säger ju att man inte drar iväg nånstans då..

Ringorm är en svamp och svampar avger sporer som finns i mängder i luften och på saker så de sprids EXTREMT lätt men enklast genom direktkontakt.

Generellt:
Tycker inte att man ska undervärdera ringorm med tanke vilka rätt groteska konsekvenser det kan få så jag förstår inte hur man skulle kunna åka iväg med sin häst till annat stall eller ens själv besöka ett annat stall om ens häst har ringorm. Kan dessutom tänka mig att det kommer att bli allt vanligare med tanke på det allt varmare och fuktigare klimatet.

Det är inte bra för någon kropp att ha svampmycel i hela kroppen... svampinfektioner är som många andra sjukdomar så att det ger försämrat immunförsvar som leder till följdsjukdomar. Det var ju någon som skrev att den hade fått Stafylokocker i samband med ringorm tex.

gylle skrev:

Jag håller inte med dig och det gör uppenbarligen inte SVA heller...
Dina kontakter inom veterinärkåren, smittskydd (vem du nu menar), behöver nog uppdatera sig lite.

Här är mailen mellan mig och SVA idag:

Klassas det som en smittsam sjukdom eller en svampinfektion?

I vårt tävlingsreglemente får man inte tävla med en häst som bär på/varit i kontakt med en smittsam sjukdom och en del hävdar att det är ok att tävla med en häst som har ringorm. För mig låter det fruktansvärt konstigt att man skulle få det. De hänvisar till att det inte är en sjukdom utan ett angrepp av svamp.

Hur är det??

Hej!

Tack för Din fråga.

Ringorm är en mycket smittsam svampinfektionssjukdom och en häst som bär på ringorm kan smitta både andra djur och människor.

Därför har du självklart rätt i att man inte får åka på tävlingar, träningar etc med en häst som är infekterad med ringorm och inte behandlad. Dessutom innebär formuleringen i TR om att man inte får ställa upp om det finns smitta i stallet hemma (det f d hästägarintyget) att en häst inte heller får tävla om någon annan häst i stallet har ringorm.

För att förhindra smittspridning rekommenderar vi att det ska ha gått 14 dagar sedan avslutad behandling med veterinära läkemedel samt sanering av stall, borstar, täcken och annan utrustning.

Se bifogad text och länken nedan om ringorm.
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=710

Med vänlig hälsning,
Gittan Gröndahl, leg vet, VMD

Bitr statsveterinär i hästsjukdomar
Avd för häst, hund och katt
SVA
751 89 Uppsala
Tel. 018-67 42 97

Jag håller med Gittan, att det är en sjukdom är helt klart o att den är smittsam kan ingen förneka.
Jag skulle som sagt sparkat ut en ringormshäst direkt från tävling.
PL

I ett stall jag förut stod så fick vi ringorm på några hästar.
Veterinären sa då att det var ok att tävla! Skälet var att ringorm var inte "rapporteringsskyldigt" enligt honom.
Så enligt den veterinären så var det inte bara ok att åka och tävla med ringorm i stallet på symtomfri häst, det var tom tillåtet att tävla med häst som hade ringorm!

Själv så skulle jag aldrig i livet åka på en tävling och utsätta andra för risken att bli smittade.

Jag personligen kan inte se att en sjukdom måste vara rapporteringsskyldig för att man inte skall få tävla.
Ngn som kan citera ur ett aktuellt TR?
PL

peter_lundin skrev:
Jag personligen kan inte se att en sjukdom måste vara rapporteringsskyldig för att man inte skall få tävla.
Ngn som kan citera ur ett aktuellt TR?
PL

Enl TR 1 mom 11 punkt 6
Är ryttare skyldig att se till att:
- Hästen ej under de senaste tre veckorna före tävlingens början, visat några tecken på smittsam sjukdom.
- Hästen ej under de senaste tre veckorna före tävlingens början, inte varit uppställd i stall där smittsam sjukdom så vitt ryttaren vet förekommigt.
"slut citat"

Nej, sjukdomen behöver ju givetvis inte vara rapporteringsskyldig, då kan vi ju åka med stallkanrater till förkylda, febersjuka, snoriga hästar osv osv

kopparberg skrev:
I ett stall jag förut stod så fick vi ringorm på några hästar.
Veterinären sa då att det var ok att tävla! Skälet var att ringorm var inte "rapporteringsskyldigt" enligt honom.
Så enligt den veterinären så var det inte bara ok att åka och tävla med ringorm i stallet på symtomfri häst, det var tom tillåtet att tävla med häst som hade ringorm!

Själv så skulle jag aldrig i livet åka på en tävling och utsätta andra för risken att bli smittade.

Prata med era veterinärer och se till att de informerar sig!
Annars kan man ju alltid maila SJV och se till att de informerar de berörda anställda bättre!

Om det är så illa ställt så kan man ju undra varför man betalar en hundring/häst och tävling om veterinären ändå inte gör någon nytta :confused:

Varför är det en sådan hysteri i ridhäst världen.Lär av travet där stänger man inte en bana pga ringorm.De stänger stall inne på området med smitta typ kvarka men inom ridhäst världen så stängs allt med en mils omkrets från ett smittat stall.Vi måste lära oss att inte bli så hysteriska.Ringorm är inte dödligt,och jag vill se SVA stänga en travbana med tävling (V75) pga ringorm innan jag tror på vad de skriver.

kitty-cat skrev:
Varför är det en sådan hysteri i ridhäst världen.Lär av travet där stänger man inte en bana pga ringorm.De stänger stall inne på området med smitta typ kvarka men inom ridhäst världen så stängs allt med en mils omkrets från ett smittat stall.Vi måste lära oss att inte bli så hysteriska.Ringorm är inte dödligt,och jag vill se SVA stänga en travbana med tävling (V75) pga ringorm innan jag tror på vad de skriver.

Vet du något om ridhästvärden???
Det har nog aldrig hänt att SVA eller SJV stängt något stall eller ställt in någon tävling pga ringorm. De har heller inte rätt att göra det. Men tävla med en häst som har ringorm - nej tack! Men så borde det väl vara även inom travet :confused:

Och beträffande kvarkan tycker jag att smittade stall skall stängas oavsett om det är ridhästar i stallet eller travare.

Jag vet en hel del om ridhäst världen för det är där jag är aktiv och tävlar själv.Och jag vet att SVA inte har rätt att stänga ett stall utan att det är länsveterinären som beslutar om detta.Naturligtvis ska stall med anmälnings pliktiga sjukdomar isoleras men skilnaden är att de stänger aldrig en hel travbana utan bara det smittade stallet men inom ridanläggningar så stängs hela anläggningar fast smittad häst kan stå i ett litet stall på området och hysteri bryter ut.
Inom trav ,galopp och internationell ridsport tror ni att de bryr sig om ringorm? Bönder vet jag är rädda för ringorm med all rätt för de får kasta all mjölk från behandlade kor i flera veckor (tror de var 2)och de har svårt att få bort det från besättningen.
lundbo det var ju du som i ett tidigare inlägg själv tog upp ett mail svar du fått av SVA

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Lexa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter