Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mackan skrev:och vad jag hört så kan det även sitta kvar smitta flera dagar om tex du haft en häst med ringorm och lånat nån annans transport... Dessutom om jag inte har helt fel kan smittan även spridas till människor?
Litenplutt skrev:Ja, en häst som har ringorm får tävla, och det p.g.a. att det inte går under smittskyddslagen.
Det smittas ju oftast genom att hästarna använder samma utrustning = inte så stor risk för smitta vid tävling. Dessutom går man ju oftast inte runt och klappar på var och varannan häst.
Vi tävlade när vi hade ringorm i stallet, hästarna som tävlade var dock inte smittade.
Sörlatungu skrev:Farligt har jag aldrig vart med om att det har varit, det blir lite "sår" bara...
Men däremot är det inte alls så att dom bara kan få det en gång, men det brukar bli mindre nästa gång dom får det. :smirk:
Och på människor, och säkert även hästar, gör det rätt ont!
Nej en veterinär har ingen rätt att stänga ett stall pga ringorm , bara ge rekomendationer!Banned skrev:Märkligt eftersom en veterinär kan stänga och isolera ett helt stall om det misstänks ringorm. Jag har väldigt svårt att tro att man får tävla med Ringorm, det måste ju betraktas som en sjukdom och enligt TR får inte hästen ens ha varit i kontakt med någon sjukdom minst 3 veckor innan start!
Oerhört ansvarslöst att åka iväg med en häst till en tävling om den står i ett stall där det finns ringorm, det kan ju bryta ut på tävlingsdagen (stressmomentet).
gylle skrev:Jo, tyvärr får en häst med ringorm tävla, har själv frågat en av de petigaste veterinärer av alla (vad gäller just att isolera eller dylikt) ringorm räknas som en svampinfektion vilket inte ??? räknas som en smitta...... därav fritt att tävla.
Här nere var det förra eller förrförra året flera av de "stora" tävlingsstallen som hade detta som bara graserade runt iom att de bara fortsatte att ta in nya hästar (och skicka iväg hästar också för den delen). De tävlade för fullt hela tiden.