tävla med ridtravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare yatlah
  • Startdatum Startdatum
För alla som har travare har ju komplex, så sälj hästskrället(om någon vill ha det) och köp en riktig häst....

Men skärp dig för helvete, det är väl ingen som skrivit, men jag undrar om VISSA inte har det eftersom de bla skriver att det slagit FINARE hästar, vad är finare hästar, är inte deras egen häst fin??

Nej men vissa kan ju få det till det, att alla som har travare skulle vara advundsjuka på de som tex har halvblod.
Men jag håller med dig. Skriver man tex: Min travare slog ett halvblod som är finare osv, så kan man ju undra. Men jag tror inte de tycker att deras häst är mindre värd, utan de menar kanske dyrare häst eller inte vet ja.

Det här är inget svar till just Pikeur utan till alla som till varje pris måste hålla "raskriget" vid liv:

Taskigt att ni ska förstöra tråden som från början säkert var en seriös fråga från en person som ville börja tävla för nöjes skull........Skitsnacket mellan "ridtravarryttare" och "halvblodsryttare" hör inte hemma här :mad:

Man vad är det för skillnad att tävla en ridtravare än någon annan ras för nöjes skull?? :confused:

har ingen erfarenhet av de själv.. men vet att det finns ett förbund för ridtravare... kontakta ridsportsförbundet så kan de nog hjälpa dej komma i kontakt me dem.. :D de anordnar oxå tävlingar enbart för ridtravare som med alla andra raser... lycka till! :bow:

Herregud,

travare och halvblod = fyra ben och svans o säger Gnägg.!!

Samma sorts däggdjur, förmodligen med samma blodslinjer innan någon av dom linjeavlades för sina egenskaper. Båda har olika förrutsättningar för sitt arbete & är bäst på sina områden.

Jag har ridit halvblod i många år o älskade dom men sen fick jag en travare på halsen av en tillfällighet, o nu slår mitt hjärta för dessa hästar. Blev förälskad helt enkelt!

Är man hästälskare så älskar man alla sorters hästar oavsett färg/ras och kön samt förrutsättningar.

Svar till trådskaparen.

Ring till avelsförening varmblodiga hästen o registrera din häst där. Gå sen med i en ryttarförening som är registrerad i Svenska ridsportsförbundet som kan lösa din Ryttarlicens och även erbjuda dig en "grönt kort" kurs.
Betala avgifterna o grundvaccinera hästen.
Träna massor o sen är det bara att köra på.
Skall du tävla över lokal tävling te.x regional så måste du ha Hästlicens oxå som även den löses i ridföreningen du är medlem i.

Lycka till

Mvh
En som oxå skall ut o tävla min travare i sommar & håller på att fixa licenser o vaccinationer mmm.....

Ps. Har jag missat något, så rätta mig gärna.

Ring till avelsförening varmblodiga hästen o registrera din häst där.
Det är bättre att ringa till STC, eftersom det är de som har hand om registrering av travare. :D

Sedan augusti 2002 går det att registrera även äldre travhästar där. De hamnar då i STC:s tredje stambok och får INTE starta i travtävling.

Min kallblodstravare blev registrerad i tredje stamboken som 10-åring, med stamboksnummer 1 (SKT 1).

Immer

Till alla som tror att ägare till varmblodiga travare har komplex: Jag har inte komplex för min varmblodiga travare. Men om jag skulle tävla och slå ett halvblod som var avlad för ridning skulle man ju såklart bli överlycklig för då är man väldigt nöjd över att en häst som är avlad att springa fort i trav gick bättre i t.ex dressyr och då har man ju uppnåt det man vill (läs: i alla fall det jag vill uppnå) att få min travare att bli som t.ex ett halvblod: musklad som en ridhäst så att den kan gå bättre och finare!

Om man inte köpt hästen som föl utan papper så är den dessutom säkerligen redan registrerad.
Då är det ganska onödigt att regga om den i ytterligare en rasförening.
Ring STC och kolla eller gå in på deras hemsida och sök efter din häst. Har du hästens riktiga namn samt födelseår kommer du långt. Kan du dessutom se frysmärkningen (rakar man bort pälsen så brukar den bli fullt läslig) så är det ännu lättare att söka.

Men för att tävla lokala tävlingar så behöver hästen inte någon licens och därmed behöver den heller inte vara registrerad i någon rasförening.
Då behöver hästen bara vara vaccinerad mot influensa.

Du själv behöver vara medlem i en till ridsportförbundet ansluten ridklubb/förening, ha Grönt Kort samt lokal ryttarlicens. Dessa hjälper din klubb dig med.

Sedan är det bara träna anmäla sig.
Propositioner till tävlingar finns på dom flesta distrikts hemsidor. Där brukar man även kunna hämta anmälningsblanketter.

Det finns dessutom ett fåtal tävlingar i sverige om året som endast är öppna för varm & kallblodiga travhästar men då måste hästen vara registerad hos STC.
Annars gäller samma regler även där.

Vilken gren du sakll rikta in dig på är väl upp till vad du och din häst är bra på.

/Lilleman som tävlat både dressyr, hoppning och hunting, med blandade resultat...

Om man inte köpt hästen som föl utan papper så är den dessutom säkerligen redan registrerad.
Jag köpte min kallblodstravare när hon var åtta. Det fanns inga papper på henne, och hon var INTE registrerad. Dock fanns det uppgifter på vilka hennes föräldrar var och genom lite detektivarbete samt en blodtypning fick jag henne registrerad med full stam. :)

Immer

Självklart finns det undantag det var därför jag hänvisade till STC. Jag har heller aldrig påstått att den är garanterat reggad.
Har dock hästen en frysmärkning så är den registrerad.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka