Tävla med PRE-häst

S

super_fantan

Hej! Tycker dessa hästar å så vackra :)
Läste dock i en bok att "de inte lämpar sig för modern tävlingdressyr" för deras steg.:cool:
Blev lite förvirrad..
Är det verkligen så? Jag menar det är ju inte kul att ha en häst som domarna alltid dömmer ner bara för att den har speciellt steg!

Sv: Tävla med PRE-häst

I Globen var det ju en PRE-häst med och tävlade :)

Det handlar nog mycket om vilken domare det är. Många domare kanske inte alls gillar rasen, medan andra tycker jättemycket om den osv. På så sätt blir ju halvblod mer "säkrare" iom att de är den typen av hästar som är vanligast på dressyrbanorna.

Personligen tycker jag att vissa PRE-hästar kan vara otroligt vackra och har fina gångarter. Men kvalitén på rasen varierar ju en hel del, vad jag märkt iaf.

tror det har mer med kvaliten på hästen att göra än på domaren. faktisk.

många pre har dåliga steg och är ridna på ett sätt som bara främjer höga knälyft och ingen ryggverksamhet. klart att man inte kommer långt med en sån, den rör sig ju inte enligt tr och dressyrens normer.

men en bra pre kan ju helt klart hävda sig i dressyr! kolla bara på alla fina hästar som finns här på buke. kommer mer och mer pre's som har bra o vägvinnande gång eftersom efterfrågan efter en bra dressyrhäst ökar.

jag skulle lätt köpa en pre om jag hade råd/ork/tid för en häst till!

I högre klasser brukar PRE hästar också ha väldigt svårt för ökad trav då deras exteriör som motarbetar det.

Nej självklart beror det på hur hästen har arbetats/ridits etc.
Tycker att det verkar vara en väldigt trevlig häst som dessutom är lite lagom stor :idea:

Jag tycker inte att det skall vara några problem att tävla PRE i dressyr. Tvärtom så är det en ras som lämpar sig perfekt just för dressyrridning. :)

MEN det kan vara ovant för domare att döma en häst som har lite annorlunda rörelser än ett halvblod. (det gäller dock knappast enbart PRE). Sen beror det sjävklart precis som med vilken häst som helst på vad för PRE du får tag i. En del rör sig bättre och en del rör sig sämre men det gäller ju för alla hästar.

En fälla jag tror en del PRE-ryttare hamnar i är denna: De flesta PRE hästar är väldigt bekväma att sitta på. Man blir lätt lurad att sluta rida och bara hänga med. En del PRE har väldigt lätt för att bli höga i nacken och röra sig mer uppåt än framåt men det beror oftast mer på ryttaren än hästen.

Kortfattat kan man väl säga att PRE hästarna oftare har lättare för samling än längning medan det kanske är tvärtom på de moderna halvbloden.

Det går att rida helt vanlig dressyr på PRE hästar och det går att kommma ut och tävla dem, det finns det fler som gör här i Sverige.

Min grabb skall starta sin tävlingskarriär i vår är det tänkt. Vi återkommer såklart med kritiken och resultat.

PRE hästarna tycker jag är ganska så fina hästar men tyvärr tilltalar dom mig inte. Att dom inte skulle passa till den moderna dressyren tror jag att dom inte alltid (ska inte dra alla över en kant) har så brett register när det gäller deras gångarter, dom har väldigt lätt för samling men jag tycker att dom inte har det där extra swunget i stegen och har svårt för länga sig! PRE hästarna har ju oxå väldigt lätt för att bli höga i nacken vilket säkert går att träna till att bli bättre. Men det jag TROR är att dom är ganska lika mässiga i sina gångarter!! men som sagt alla är ju inte lika dana så alla ska jue inte dras över en kant!

P.R.E. er vel en mycket egnet rase for dressyr, tycker jag i alle fall.
Om man reiser til forskjellige steder i spanien og ser på dressyrstevner, så vil man på hver eneste konkuranse finne mange P.R.E. som tävlar GP-dressyr. Og det er inte de samme hästane på varje tävling. Det finns faktisk mange P.R.E. som tävlar på detta nivå nasjonalt.

Noen få begynner å få vise seg internasjonalt, som f eks Fuego, Impaciente osv.
I USA han man blant andre Rociero som er ganske ny på dette nivået, men alikevel oppnår jevne og fine resultater mot halvblods.
Her er en video av Rociero, dessværre med dårlig bunn og ikke de beste forberedelser pga dårlig vær. Men hesten er fin den :)
http://www.youtube.com/watch?v=MEycr63SwSw
Her er en video til av Rociero:
http://www.youtube.com/watch?v=OPxUM9Q0a3E&feature=related

PRE är bra mkt snyggare än halvblod!
dock finns det många ganska tråkiga PRE:s
"måndagsexemplaren" eller vad man ska säga.
en sådan hade jag inte valt.

Nu är jag väldigt bortskämd med rörelserna på min P.R.E, Helst efter att han fritagits från minimalistisk träning och numera får rusa av sig och bli riden ute ordentligt istället för endast piffad o puffad.

Bogfrihet är en av hans kvaliteter och trav med bakbensaktivitet, ja verkligen imponerande.

Ska se om jag hittar någon vettig bild.

Om honom kan jag säga, av vad jag sett den senaste tiden skulle han platsa bland Halvblod,utan tvekan.

Det förstår du väl - de viftar inte lika uttrycksfullt med frambenen :smirk: Att de sedan, till skillnad från exempelvis många halvblod, har bakkärran med sig i ökningarna är det tyvärr ingen som ser.

Immer

var jag kan se så är detta detta ett svårt och ett kännsligt ämne!
att en häst inte har bakkärran med sig handlar jue inte om det är en pre eller ett halvblod det handlar jue med om ryttaren kan jag tycka...kan man tävla med en pre så ska man göra det tycker jag!. Men det jag tror är väldigt lätt för dommarna att se är någon som gör en fin liten uppvisning i stället för programmet som rids....pre används mkt till uppvisningar ovs och tråkigt nog ser man dom oftast piffas och puffas.......sen är det jue ganska svårt att jämföra en pre och ett halvblod dom har jue kaske inte riktigt samma förutsättningar på olika saker......jag har faktiskt bara ridit en pre i mitt liv och kanske ska utala mig så mkt från den men jag fick ingen kännsla av ridbarhet i den kändes ganska begrensad och visst det kanske den var medans det finns många andra som har. pre tilttalar en del och en del inte och den tilltalar inte mig så spec mkt men det är en fin häst........så att man säger si om hlvb och så om pre är bara bla bla ta åt er lite av varandra i stället och för dom som inte har så mkt erfarenhet av pre förklara för dom i stället för att gnabba tillbaka. jag säger det jag ser och tror!!

Det förstår du väl - de viftar inte lika uttrycksfullt med frambenen :smirk: Att de sedan, till skillnad från exempelvis många halvblod, har bakkärran med sig i ökningarna är det tyvärr ingen som ser.

Immer

:rofl::bow::bow:

Jag blir lite trött på alla diskussioner ang vilken ras som lämpar sig bäst för dressyr... Jag tycker att ridningen, bedömningen och själva tävlingen har blivit så fel. För mig handlar dressyr om att göra rörelserna så korrekt som möjligt med minsta möjliga hjälp, för att få en så stark, sund och ridbar häst som möjligt. Tycker inte att det bara ska vara gångarterna som avgör. Då menar jag vem som kan sträcka på frambenen mest. Man ser hästar i GP nivå som får höga poäng bara för att de har en stor gång fram medans när man tittar på ryggen och bakbenen så är det som att se en häst till som inte hänger med.

Immer

är det nån som viftar "uttrycksfullt" med frambenen överlag så är det väl just pre....... ^^

och jag tycker faktisk inte att dom har mer bakbensaktivitet och ryggverksamhet än halvbloden, väääldigt många rids med hög ihopkrullad hals, sprattlande framben och sänkt rygg... även om dom egt ska ha lätt för samling så är det ofta fusk-samling som syns till på spanjorerna eftersom dom inte får chans att använda sin kroppn rätt.

sånt där beror på ryttaren och träningen, inte på rasen. jag har sett många fina pre och många fina halvblod. den ena är inte bättre än den andra, det går inte att generalisera så som du gör.

Det gick iallafall bra att tävla PRE i lördags. Trevlig utrycksfull häst tyckte domaren (Bailon) 63 % och placering (kul) tycker jag är helt ok för en 5-årings första tävling. Då hade vi ändå galoppombyte i mellangaloppen, taktsteg i ökad skritt och några andra småmissar...

Jag blir lite trött på alla diskussioner ang vilken ras som lämpar sig bäst för dressyr... Jag tycker att ridningen, bedömningen och själva tävlingen har blivit så fel. För mig handlar dressyr om att göra rörelserna så korrekt som möjligt med minsta möjliga hjälp, för att få en så stark, sund och ridbar häst som möjligt. Tycker inte att det bara ska vara gångarterna som avgör. Då menar jag vem som kan sträcka på frambenen mest. Man ser hästar i GP nivå som får höga poäng bara för att de har en stor gång fram medans när man tittar på ryggen och bakbenen så är det som att se en häst till som inte hänger med.

:bow: Helt i min mening!! Det ska inte va ras o så som avgör vem som står på pallen!! Det ska väl bedömas att ekipaget gör det som begärs korrekt på rätt plats o så...

Dressyren är inte skapad för en hästras. Människa har skapat en häst för dressyren. Allt av strävan efter framgång. Människans egoism och längtan efter framgång har skapat klyftan mellan vad som duger och inte duger... Så ser jag det iaf =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar