Tävla med häst som ej är svensk regad??

F

favoritponny

Går det att tävla med en häst som inte är svensk regad?
Om jag fixar vacc om den inte har det måste jag svensk rega hästen innan den får startas i lokal tävling då??

Vad krävs.

samma fråga ställer jag om ponnyer. Dessa måste ju ha mätintyg och då behöver de väl reg nr för att få ut detta? Eller går det att gå på deras utländska regnr?
Om de har alla papper klara från det kand de kommit ifrån, måste man ändå svensk regga för att tävla??

Mkt nyiken och hoppas på svar!

Sv: Tävla med häst som ej är svensk regad??

Har dem pass så borde det ju räcka rätt långt, fast jag tror man måste registrera för att få tävla reg. iaf, det går väl på runt en tusenlapp....

Jag har för mej att jag någonstans har antingen läst eller hört att man from i år skall kunna tävla dem utan att svensk rega dem?? Men jag kan ha fel.

Jag vill veta eftersom jag får hem hästar och ponnyer som inte är svensk regade, men som kanske har mkt kapacitet man vill prova. Tyvärr kan jag inte hålla på att dels vänta på regbevis eller stå och bekosta detta på alla hästarna. Det skulle inte fungera då.

Nån som har hört något om detta?

Du får starta i Lokal tävling för där behövs inte licens. Du behöver bara vacc. intyg.

detta finns att läsa på förbundets hemsida (sidan om hästliucenser):

Importerad häst
För att få licens måste hästen vara registrerad, antingen i hemlandet eller i en avelsförening i Sverige.

Utlandsägd häst
Ryttare som vill tävla utlandsägd häst i svenska officiella tävlingar skall kontakta Svenska Ridsportförbundets kansli.
Tävlande med utlandsägd häst utan tillstånd av SvRF medför uteslutning.

och detta är första punkten i mätreglementet:
Ponny som tävlar i Sverige skall ha svenskt mätintyg. Mätintyg kan endast utfärdas för ponny för vilken uppvisas gällande ID-handling t.ex registrerimg i avelsförening eller EU-pass. Utfärdad ID-handling skall företes i original. Slutmätningsintyg kan endast utfärdas till ponny, som enligt ID-handlingen är chipmärkt

För att tävla klokalt behöver ju inte hästen licens.

Jag får ringa ridsportsförbundet och höra helt enkelt.
Ville bara kolla om någon här visste något först.

Lokalt menar jag förståss... :rofl:

SvRF har ändrat reglerna för importerade hästar. From 1 nov 2004 krävs det inte längre att hästen är registrerad i sverige för att få licens. From 1nov räcker det med att hästen/ponnyn har en giltig identitetshandling från en utländsk avelsförening.

Eftersom man inte behöver licens för lokal tävling så
krävs inte heller någon registrering.
För att lösa licens tror jag dock att du måste svensk-regga hästen. (det måste du ju ändå nu när alla ska ha pass)
Men lokalt ska du få tävla utan att behöva visa några papper...
Vad jag vet...

Så om hästen kommer till sverige med låt oss nu säga Tyskt pass. Då kan jag tävla den utan att den blir regad i sverige??

Gäller detta då bara häst eller även ponny.

(Gäller fortfarande endast LOKALT!!!)

Alltså skall ingen LICENS skrivas ut till hästen!

Måste säga att jag är lite osäker när det gäller ponny. Ponny behöver ju mätintyg för att få tävla (även lokalt) och för mätintyg krävs ju registrering. (svensk reg tror jag då i af, men är inte säker) Men det där måste ju gå att kolla upp... :idea:

Om hästen har utländskt pass från tex tyskt, holländskt avelsförbund behövs INTE svensk registrering för att få licens.
EU har bestämt att en häst kan bara ha EN identitet. (Mycket bra tycker jag)

Jag tycker oxå att det är bra.
Vi får hoppas att det gäller även ponny!
Den dagen det blir aktuellt så tar jag reda på det! :)

Det låter ju jättebra om det är som "evasarius" säger.
Då är det ju bara att åka ut lokalt, eftersom den har pass :)
Då är det ju bara mätintyget som fattas, mend et kanske den har?
Annars är det ju inte så svårt att fixa... :banana:

Det är väl det som är problemet med att tävla icke svensk regad häst antar jag?!
För att få mätintygi sverige så måste de vara regade i sverige vad jag har hört tidigare iaf.

Men det är bara att ta reda på om det dyker upp en häst som vi vill tävla innan de säljs.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 636
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 173
Senast: liiinnea
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 173
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar