Tävla med häst med rörelsestörning (inaktiv spatt?)

D

diny

Var på tävling i går och såg en häst som såg låst i ena hasen (gissar spatt) och länd/kors. Den gick väldigt orent i allt utom bitvis i galoppen. Flera som reagerade starkt att den fick starta då den såg både halt och stel ut.

Hur kan en sådan häst få starta? Även om den skulle ha inaktiv spatt så är frågan hur den gick igenom veterinärbesiktningen?

Nu vet jag absolut inget om hästen i fråga så vill inte dra några slutsatser men man blev ledsen att se det. Det var ingen glad och välmusklad häst i övrigt heller.

Sv: Tävla med häst med rörelsestörning (inaktiv spatt?)

Var på tävling i går och såg en häst som såg låst i ena hasen (gissar spatt) och länd/kors. Den gick väldigt orent i allt utom bitvis i galoppen. Flera som reagerade starkt att den fick starta då den såg både halt och stel ut.

Hur kan en sådan häst få starta? Även om den skulle ha inaktiv spatt så är frågan hur den gick igenom veterinärbesiktningen?

Nu vet jag absolut inget om hästen i fråga så vill inte dra några slutsatser men man blev ledsen att se det. Det var ingen glad och välmusklad häst i övrigt heller.

Många islandshästar har ju en förmåga att gå orent, jag tycker mej ofta se sånt på tävlingar & ingen verkar tyvärr reagera heller.
Många tävlingsveterinärer är dessutom osäkra på islandshästar då många kanske inte vill trava genom en besiktning & låter det vara, men på tävlingen jag var på för ngn helg sedan var det många som fick springa flera vändor då deras hästar inte ville trava, vet gav sig inte & det tyckte jag var bra.

Det var på DM men känns fel att skriva vem när man inte vet om det kanske är pga spatt som några leder "växt ihop" och den inte hade ont eller om det var ren okunskap.

För det var mer än lite orent. Vänster bak hängde inte med och hasen var låst så ibland när den trampade ner så haltade den till.

Okej. Jag hoppas att det inte var min häst du reagerade på i alla fall. Han gick fruktansvärt passaktigt, så illa har han nog inte gått sen Stenbjars vinterkval...

Men han har aldrig varit halt i hela sitt 7-åriga liv, och han kändes inte halt under tävlingen heller. Och ingen sa nåt om det till mig heller och vi var flera från vår krets där och de är inte rädda för att säga ifrån.

Min häst är en musblack valack.

Nej! Det var ingen musblack och skulle tro att den hade några år på nacken. Såg du alla finalerna? Skulle tro att du missade någon för annars skulle du nog veta vilken häst jag menade.

Att vara passig och sådana "vanliga" taktfel är en sak men den som jag och flera reagerade på passerade det.

OT
Du hade inte den söta lite mörkare och kraftigare musblacken? Gillar dom lite mörkare fast svarta med solblekt man är självklart snyggast :angel:

Senast ändrad av en moderator:

"Kraftig" kan ju vara ett snällare ord för fet, ja... ;)

Ja, han är kraftigt byggd, men även höstfet. Jag veckopendlar och har därför bara möjlighet att rida honom tre dagar i veckan, vilket innebär att han gärna lägger på sig för många kilon.

Jag red B-finalerna i V2 och T3 och lyckades kapa åt mig sista-platserna i båda grenarna.

Men till våren tar vi nya tag! :angel:

Jag har en häst med inaktiv spatt och han går inte orent längre. Tidigare när spatten troligen var aktiv gick han med en rörelsestörning som en del tyckte såg ut som hälta. Ensidig spatt så det syntes mycket tydligt i traven.

I traven och skritten syntes det mest.

I traven och skritten syntes det mest.

En häst kan ha rörelsestörning fast den inte haft tex spatt, det kan vara en gammal muskelskada som gör att hästen tex inte vågar ta ut steget, jag hade en äldre valack som hade det problemet, även om man inte ser rörelsestörningen så är en ledtråd att de kan vara lite sneda i tex kors eller liknande & lite ojämnt musklade.

Det är en ren veterinärfråga, anser veterinär att hästen är ok vid besiktning så är den det. Sen kan saker hända efter, om då hästen är uppenbart halt är det enda medlet för en domare att begära en besiktning innan poängen lämnas ut något annat finns inte att göra.

Fick just ett meddelande från en som visste vilken häst jag menade och kände till den. Den hade som det såg ut spatt och det hade förbenat sig och låst de 2 glidlederna som var drabbat.

Skulle vara inaktiv och hästen hade inte ont.

Då väcks en annan fråga hos mig. Hur gör man då vid veterinärbesiktningen? Har man ett intyg från sin ordinare veterinär att hästen inte har ont och lider av det?

Det jag frågar mig är, varför tävlar man en sådan häst??:confused: Strävar man inte efter rena gångarter och takt??

Det behöver man inte ha, om hästen visar hälta under besiktning så godkänns den inte är den ok så blir den godkänd. Är inte hästen T-märkt så anses den frisk så länge inget annat framkommer.

Jag vet däremot att någon hästägare haft intyg för hästar med hosta, en del hästar kan hosta någon gång vid ingångsättning och därefter är det ok. Där det finns konstaterad liten störning i andningsorganen, men inte stör hästen mer än tillfälligt har hästägaren haft intyg om att detta är utrett och inte smittsamt.

Det jag frågar mig är, varför tävlar man en sådan häst??:confused: Strävar man inte efter rena gångarter och takt??
Det tänkte jag oxå. Skulle ärligt själv aldrig ens ridit den hästen i det skick den visade då.

Boj skrev:
Det behöver man inte ha, om hästen visar hälta under besiktning så godkänns den inte är den ok så blir den godkänd. Är inte hästen T-märkt så anses den frisk så länge inget annat framkommer
Kan vara att den på morgonen vid veterinärbesikningen inte visade så lika mkt utan stel efter dagens föres uttagningar.

Senast ändrad av en moderator:

Det behöver man inte ha, om hästen visar hälta under besiktning så godkänns den inte är den ok så blir den godkänd. Är inte hästen T-märkt så anses den frisk så länge inget annat framkommer.

Jag har sett exempel på när hästar har gått igenom halta ..

Jag har sett exempel på när hästar har gått igenom halta ..

Jag har inte påstått att det inte sker, men här har domarna möjlighet att få till en ytterligare besiktning innan poäng ges. Ansvaret åligger först och främst hästägaren, därefter veterinär. Ser man att sådant sker, utgår jag förstås ifrån att man påpekar det på plats.

*kl*
Som jag förstår det gick denna häst alltså till final? I en tävling där man tävlar i korrekt takt? Hur kan en häst med rörelsestörning alls frambringa en korrekt takt? :confused:
Jag är absolut ingen expert, men för mig låter det underligt...

Nu kan det förhålla sig så att hästen uppvisade en betydligt bättre fysisk visning under uttagning än vad som visades i final. Eller så var ekipagen i övrigt i så låg klass att denna häst trots rörelsestörningar lyckades komma i en final.

I övrigt så går många finaler med hästar som har taktfel, trots att den fysiska delen ska vara korrekt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 944
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Ridning Den här tråden kan mycket väl ligga fel, men provar här. Har haft uppehåll från ridningen 2-3 år, men letar nu efter medryttarhäst...
Svar
7
· Visningar
6 255
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka