Tävla med dräktigt sto?

Daimie

Trådstartare
Jag tänkte betäcka min arab nu i vår och funderar lite på om hon kan tävla någon fem och åttamilare under säsongen.

Jag är verkligen helt grön på fölbiten men har mycket duktigt folk omkring mig. Jag vill jättegärna höra lite erfarenheter från er.

Sv: Tävla med dräktigt sto?

Jag hade INTE startat ett dräktigt sto i distans. En onödig risk att ta för ett efterlängtat föl. Jag vet att många travare får gå löp lågdräktiga, men de jobbar hårt i ett par minuter, inte i 5 timmar.
Jag kommer att göra såhär i år i stället med ett av mina ston att vi går ett par starter under våren, sedan tar vi en sen betäckning (juni/juli beroende på när hon brunstar) och får då förhoppningsvis föl maj/juni. Det året hon fölar (2008) är ändå kört ur tävlingssynpunkt då hon ger di hela säsongen, så det gör inte så mycket att det blir ett relativt sent föl för vår del. Lycka till!

Hej!
Jag vill bara säga att jag tror att många är lite väl försiktiga med sina dräktiga ston. Det är väl kanske inte jättevanligt att man betäcker ett tävlingssto, men jag gjorde det med min, och vi tävlade enstjärnig fälttävlan och banhoppning fram tom fjärde månaden. Hon mådde jättebra under hela tiden, och gick super.
Självklart rådgjorde jag med veterinär innan och fick klartecken att det var ok, men det var många som tyckte att jag gjorde fel.
Man måste själv ta ett beslut och stå för det oavsett om det får konsekvenser. Jag kan ingenting om distans, men fälttävlan är ju rätt krävande det med, och mitt sto har i alla fall bara mått bra av att hålla igång under sin dräktighet.
Lycka Till!

Hej!
Jag vill bara säga att jag tror att många är lite väl försiktiga med sina dräktiga ston.

Tja, det beror väl på vad man prioriterar.
Att stoet inte far illa av att tävlas lågdräktig håller jag med om. Frågan är väl om man tar sig råd att riskera att man drar på sig abortvirus och sånt mindre trevligt.
Sitter jag och väljer hingst hela vintern, och sen lägger mycket tid och pengar på att åka till hingst, så vill i alla fall jag maximera mina chanser att få ett välskapt föl.

Okej, låter som väldigt vettiga svar. Jag vill gärna höra mer kommentarer!

Jag håller med de andra. Beror på vad man prioriterar. Har man "använt grannens hingst" eller åkt iväg och betalat tiotusentals kronor i avgifter kanske oxå spelar in.

Själv var jag supernojjig med mitt sto. (var dock ej i kondis vid bet.) Men jag hade lagt ner närmare 20 000 kr på allt så ville inte jag ta onödiga risker. Hon stod inte ihop med min tävlingshäst mm.

Jag skulle göra som Cleese ifall jag ville både tävla och betäcka. Alltså vänta lite. Tävla på våren och sedan välja ett sent föl. Men kon ihåg att det KAN vara svårare att få ett sto i hög kondition dräktigt.

Visst kan allt löpa på fint även fast man betäcker och sedan tävlar. Men kanske kastar stoet på grund av stress eller liknande. Dessutom så får man bara tävla tills fostret är 4 månader.

Jag tävlade mitt trav-sto Sharkina dräktig.
Hon betäcktes som 5-åring och sedan red vi lugnt 2 Clear Rounder,
så iof inga riktiga tävlingar.

Det var inga som helst problem, så nu har min 3-åring gjort 2 CR
redan som embryo...inte illa. :)

Men som nämts tidigare är det nog mkt en ekonomisk fråga, jag hade inte gjort det om betäckningen hade kostat 20 000 tex

Då endast pga smittorisken, annars kan det väl inte vara skadligt för ett friskt å starkt föl om man rider försiktigt !
Ett svagt å sjukligt vill man väl ändå inte ha, oavsett pris

Paulina

Jag har väl inte tänkt att gå upp i 20 000 kr klassen. Jag tyckte att vänta lite och ta ett senare föl låter som en bra idé men då får ju tyvärr inte mor och föl vara ute lika länge tillsammans 2008. Är det någon nackdel? Förutom plats då, men fölbox har vi.

Jag rekomenderar inte att tävla stoet i distans då det är en del stress och virus.Dessutom ska man inte ta föl så sent ska du få en stark fölunge med bra uppväxt så är maj månad den bästa använd sunt förnuft när får det flesta vilda djur ungar,älgar,rådjur osv.
Fölet behöver kunna få i sig det nya fina gräset som kommer upp och vara lite större då kylan kommer föl är väldigt känsliga, läs lite på avelssidan. Har själv fullblodsuppfödning för galopp.

Ifall du betäcker i juni kommer fölet i maj. En för mig perfekt månad då sommaren börjar komma.

Plus att man då hinnet rida april, maj och kanske en i början av juni.

Mit sto med föl går fortfarande tillsammans. Hon föddes i mitten av maj. Men de ska skiljas av snart...

Senast ändrad:

Det är väl bra om fölet kan gå kvar så länge de har jag oxå låtit mina göra men stoet och fölet står isär på natten och får sin sista snutt kl21.30 och sin första vid 7, sen går dom i hagen ihop hela dagen. Börjar stå skillt på natten när dom är runt7mån. Men de beror även på att stoet ska få ett break och bli utvilad och kunna ligga ner och äta mkt mkt så hon håller sig rund och fin sen behöver ju fölis lite x-tra mineraler ock kalk även om det är färdigfoder. Därför är det så viktigt med anlyserat hö/ansilage.Så får man även lite egen tid i boxen med fölet.Man kan binda uppdom osv. Det är så mysigt.:love:

Mina går på lösdrift, så tyvärr kan jag inte skilja dem åt förrens det blir bete. Då får mitt sto gå med valackarna ett par månader!
Men de kan vara ifrån varandra ett par timmar.

Det lät ju bra. Att kunna skilja de lite lugnt åt nattetid. Jag ska läsa på en massa nu. Fortsätt gärna att komma med kloka råd till en grönis.

Jag har ridit mina dräktiga ston (som inte haft föl vid sidan) fram till oktober lugnt och fint. (De brukar föla i mitten av mars) Däremot brukar min veterinär rekommendera att man tar det väldigt piano med stoet från då när man konstaterar dräktigheten på ca 17de dygnet och 4 veckor framåt. Det är då ägget ska fastna ordentligt på livmoderväggen och ston är väldigt benägna at kasta/reabsorbera de första veckorna. Sedan är det ok enligt honom. Har följt hans råd och hittills haft lyckan att få igenom alla konstaterade dräktigheter.

Okej, bra att se lite olika infallsvinklar. Vilka klasser har du ridit ditt sto i under dräktighet?

Jag tävlade banhoppning upp tom 120 cm och fälttävlan i enstjärnig klass, ända tills man inte får tävla längre, alltså tom 4:e månaden.
Självklart tog jag det lugnt fram till 40:e dygnet och gjorde då ett ultraljud för att se att ägget hade fastnat, innan dess är det riskabelt att utsätta stoet för stress och hård träning. Sen beror det ju lite på hur stoet är också, min är lika lugn på tävlingsplatsen som hemma, och stressar aldrig upp sig, har man en häst som däremot har lite tävlingsnerver kanske man ska tänka över tävlandet en gång extra innan man ger sej ut.
Jag har även vaccinerat henne mot abortvirus två gånger då det finns andra hästar i stallet som tävlar och tränar och på så sätt utsätts ju mitt sto för den risken även nu när hon bara är hemma.

Min dam har ju ganska mycket tävlingsnerver och de gemensamma starterna i distans är ju stressande. I mitt lilla stall är det dock för tillfället lugnt med tävlingsryttare.

Jag har ett sto som kommer att "tävla" distans dräktig, hon kommer att gå två 50 km och en 80km. De här tävlingarna kommer att gå i lungt tempo, 10-12km/h inget som jag anser kan skada då hon inte kommer att ansträngas hårt. Ang abortvirus mm så kan lika gärna någon av de andra hästarna istallet dra med sig en massa "skit" hem och på det viset smitta. Är fostert friskt och stoet också går allt bra, är det något fel kastar stoet, ett helt naturligt förfarande att stöta bort något som är skadat. Ett sto som har svårt att behålla ett foster är nog inget bra sto att avla på, finns då en anledning till att hon inte klarar av det.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
903
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka