Tävla lokalt med unghäst

Mollasan

Trådstartare
Hej,
Jag hade tänk att anmäla mig till en vanlig lokal tävling om några helger med min ungponny. En vanlig LC klass. Det blir hans första lokala tävling även fast han startat en del pay&jumps innan. Dock fick jag höra av min kompis att man måste vara tvungen att vara felfri i 2 unghästklasser innan man får starta en vanlig LC. Annars finns risk för böter! Stämmer detta? Har nämligen aldrig hört om det..
Min ponny är 6 år och är D-ponny.
tacksam för svar!

Din kompis har rätt, en 6årig unghäst får lov att starta avd.A klasser när den har gjort 2 felfria avd.b på samma höjd eller högre. Så anmäl din häst till avd.b nu den första tävlingen så kan du börja rida avd.A när du fått dina 2 felfria rundor.

Jodå, det är helt riktigt.
En häst/ponny får inte starta avd A alls om dom är fyra eller fem.
När dom fyllt sex får dom starta i avd A om dom först gjort två felfria rundor på den höjden i avd B.
När den är sju får den starta avd A utan "kval"
Den regeln har funnits länge och den tycker jag är bra!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 850
Senast: Piaff
·
Dressyr Undrar lite hur det är ang att tävla med unghäst. Tävlat för ut, men 0 koll på hur det är med unghäst. Det gäller en 4åring. Vet att de...
Svar
5
· Visningar
1 323
Senast: Reville
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 941
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama