Tävla islandshäst mot hästar/ponnyer

Sv: Tävla islandshäst mot hästar/ponnyer

Vilken bild! Tummen upp för den fotografen ;)

Fast det har vi ju inte sett bilder på ;)
Hur fungerade det med avstånden i kombinationer och så (ffa de LA-MSV)?

Bild på 70 cm har jag :D haha, har inte kunnat hoppa på nästan hela vintern nu, jag lovar att det kommer bilder på det när underlaget blir bättre:smirk: Och min kamera e så seg, o så har jag ingen som kan ta kort eftersom jag alltid rider själv..:(

Avstånden?? Tycker jag funkat bra, de flesta. Man få vell länga på stegen om det behövs, eller korta. Hoppar på ridskolan här där jag bor. Men har inte betalat in medlämsavgiften för den här terminen så jag har inte kunnat tävla nu, men min kompis mamma skulle ringa och fixa det..

70 cm:
7628970.jpg

Hubertusjakt 2006: Bilderna från upploppet blev suddiga o dåliga. Hatar min kamera :devil:
7656410.jpg

Tack! Ska meddela damen, har för mig att det är vår chefredaktör på föreningstidningen (ÓfeigurNytt) :bow:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Tack! Ska meddela damen, har för mig att det är vår chefredaktör på föreningstidningen (ÓfeigurNytt) :bow:

Rolle

Vilken Hubertusjakt är det Rolle???

Jag har tävlat i hoppning en gång med mitt islandssto. Dom flesta skratta när vi kom in på banan. (hon kan i princip bara tölta) Så vi töltade fint mot hindrena med dom flesta höll tyst när dom såg att hon kan verkligen hoppa och tölt går jäkligt snabbt i kurvorna ;)

Hihi. Jag provade på att hoppa några gånger med min gamla isis och han blev så mina taggad att jag var tvungen att tölta för att kunna hålla honom, annars hade han stuckit utan någon som helst kontroll på avstånd eller rätt väg. :D

hoppade du/ni i tölt oxå eller? Måste bli lite svårt ju? :crazy:
Fast jag har ju sett hästar som hoppar från tölt å kommit över,
fast galopp är väl kanske säkrare.. ;)

Det är en liten lagom opretentiös Hubertus som Pinneboda Gård (norr om Smedstorp på Österlen) anordnar. Vi brukar bli en 30-45 st med c:a70% islandshästar och 30% Araber, Halvblod, Fjordingar Shettisar och Ponnys. Vi betalar en symbolisk summa i startavgift som finansierar grillmat och dricka samt priset. Turen går sedan genom skogen i c:a 1,5 timme fram till Gyllebosjön där markpersonalen har grillen igång. Där tar man lite mat och dricka (ev. en liten hutt för hågade) ;)
På tillbakavägen är det en lite hoppbana i skogen, c:a 15 st 30-60 cm hinder som de som vill får hoppa, lovar att det går undan man får starta med lite mellanrum, annars är det trångt mellan träden:eek: De som inte vill hoppa tar en alternativ väg där vi möts längre fram. På slutet ställer vi upp på rad för det avgörande racet, c:a 400 m till pinnen med rävsvansen. Vi brukar bli runt 20 st som vill rida upploppet och den som tar svansen, och det är inte alltid den som är först fram ;) , får ett pris. Värt att nämna är att de senaste åren har det varit Islandshästar som vunnit :D

Rolle

hoppade du/ni i tölt oxå eller? Måste bli lite svårt ju? :crazy:
Fast jag har ju sett hästar som hoppar från tölt å kommit över,
fast galopp är väl kanske säkrare.. ;)

Galopperar mest när jag har hoppat, men om det inte går så väljer jag trav. Tycker att det är enklast :P

Det är en liten lagom opretentiös Hubertus som Pinneboda Gård (norr om Smedstorp på Österlen) anordnar. Vi brukar bli en 30-45 st med c:a70% islandshästar och 30% Araber, Halvblod, Fjordingar Shettisar och Ponnys. Vi betalar en symbolisk summa i startavgift som finansierar grillmat och dricka samt priset. Turen går sedan genom skogen i c:a 1,5 timme fram till Gyllebosjön där markpersonalen har grillen igång. Där tar man lite mat och dricka (ev. en liten hutt för hågade) ;)
På tillbakavägen är det en lite hoppbana i skogen, c:a 15 st 30-60 cm hinder som de som vill får hoppa, lovar att det går undan man får starta med lite mellanrum, annars är det trångt mellan träden:eek: De som inte vill hoppa tar en alternativ väg där vi möts längre fram. På slutet ställer vi upp på rad för det avgörande racet, c:a 400 m till pinnen med rävsvansen. Vi brukar bli runt 20 st som vill rida upploppet och den som tar svansen, och det är inte alltid den som är först fram ;) , får ett pris. Värt att nämna är att de senaste åren har det varit Islandshästar som vunnit :D

Rolle

Det låter roligt!! Har aldrig hört talas om den jakten men den är kanske inte så stor och omskriven.
Jag har själv ridit hubertusjkater för Wendes Artelleri på Rinkabyfältet. Fast jag har aldrig vunnit :P Senaste ritten blev vi 120 stycken!! Rider en runda på 2 mil med ca 10 st hinder som man kan välja om man vill hoppa. Efter halva ritten är det paus med korvgrilling (Den senaste hubertus).
Till detta året har jag redan planderat in 2 stycken. Denna jag berättat om på Rinkabyfältet och den på Revingehed. :)

om man ska tävla i hoppning/dressyr med islandshäst, kan man då först tävla den tex som ponny och sen som häst, när man blir för gammal för ponny?

Om den är c- eller d-ponny går det bra. TROR iallafall att även c-ponnyer får tävla som storhäst. Men då (om du tävlar regionalt) löser du hästlicens istället för ponny.

om man ska tävla i hoppning/dressyr med islandshäst, kan man då först tävla den tex som ponny och sen som häst, när man blir för gammal för ponny?

Det är mankhöjden som gäller. c- och d-ponnyer får man tävla tills man är 18. islandshäst räknas som ponny om den är under 148!!

Men man får tävla ponnyer som storhästar.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka