N
Nicke
Sv: Tävla islandshäst mot hästar/ponnyer
Vilken bild! Tummen upp för den fotografen
Vilken bild! Tummen upp för den fotografen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det har vi ju inte sett bilder på
Hur fungerade det med avstånden i kombinationer och så (ffa de LA-MSV)?
Tack! Ska meddela damen, har för mig att det är vår chefredaktör på föreningstidningen (ÓfeigurNytt)
Rolle
Islandshästar på Lösdrift
Jag har tävlat i hoppning en gång med mitt islandssto. Dom flesta skratta när vi kom in på banan. (hon kan i princip bara tölta) Så vi töltade fint mot hindrena med dom flesta höll tyst när dom såg att hon kan verkligen hoppa och tölt går jäkligt snabbt i kurvorna
hoppade du/ni i tölt oxå eller? Måste bli lite svårt ju?
Fast jag har ju sett hästar som hoppar från tölt å kommit över,
fast galopp är väl kanske säkrare..
Det är en liten lagom opretentiös Hubertus som Pinneboda Gård (norr om Smedstorp på Österlen) anordnar. Vi brukar bli en 30-45 st med c:a70% islandshästar och 30% Araber, Halvblod, Fjordingar Shettisar och Ponnys. Vi betalar en symbolisk summa i startavgift som finansierar grillmat och dricka samt priset. Turen går sedan genom skogen i c:a 1,5 timme fram till Gyllebosjön där markpersonalen har grillen igång. Där tar man lite mat och dricka (ev. en liten hutt för hågade)
På tillbakavägen är det en lite hoppbana i skogen, c:a 15 st 30-60 cm hinder som de som vill får hoppa, lovar att det går undan man får starta med lite mellanrum, annars är det trångt mellan träden De som inte vill hoppa tar en alternativ väg där vi möts längre fram. På slutet ställer vi upp på rad för det avgörande racet, c:a 400 m till pinnen med rävsvansen. Vi brukar bli runt 20 st som vill rida upploppet och den som tar svansen, och det är inte alltid den som är först fram , får ett pris. Värt att nämna är att de senaste åren har det varit Islandshästar som vunnit
Rolle
Islandshästar på Lösdrift
om man ska tävla i hoppning/dressyr med islandshäst, kan man då först tävla den tex som ponny och sen som häst, när man blir för gammal för ponny?