Tävla imon

L

Lipurtà

som rubriken säger..jag ska tävla imon =) rider bara lätt tölt & lätt fyrgång..har en väldigt het häst..hm..när ja tränar går nedsaktningar från galoppen jättebra men med flera hästar blir hon ganska svår att stoppa..nåt tips ? tar jättemkt halvhalter och pratar med henne men ibland hjälper de inte..:angel:

Sv: Tävla imon

Jag har lite samma problem med ena valacken, han blir så övertänd i främst galoppen. Alltså på tävlingsbanan är det ju svårt att göra under om man inte har en häst som redan är lydig och känslig för inverkningarna, speciellt då man rider flera. Sådant får man ju nästan ta hemma, för på plats blir det lite att man spänner sig och kanske inte alltid ger korrekta signaler(det kan det förövrigt bli hemma också). Men som du skriver halvhalter och försöka lugna ner.
Lycka till, hur har det gått?

Senast ändrad:

Utan att för den skull vara elak, men för detta finns inga enkla lösningar som du kan använda dig av under tävling. Det enda som kan hjälpa dig framöver, är att öva, öva, öva ffa lydnad och göra hästen mer lyhörd för dina krav.

som rubriken säger..jag ska tävla imon =) rider bara lätt tölt & lätt fyrgång..har en väldigt het häst..hm..när ja tränar går nedsaktningar från galoppen jättebra men med flera hästar blir hon ganska svår att stoppa..nåt tips ? tar jättemkt halvhalter och pratar med henne men ibland hjälper de inte..:angel:

Det hade varit bra om du tog dig till fler tävlingar så ni kunde öva just på bana med flera ekipage så hästen vänjer sig/får rutin.

jo hästen har rutin =) hon är alltid så himla framåt..det gick helt okej ! 4a i fyrgången och 6a i tölten =) ;)

jo hästen har rutin =) hon är alltid så himla framåt..det gick helt okej ! 4a i fyrgången och 6a i tölten =) ;)

Men om hästen är "framåt" & du vill ha den mindre famåt på banan är det bästa sättet ändå att träna detta, tar man sig inte ut & utsätter hästen för det så kan man ju inte träna det heller.Förutom hemma men det blir inte riktigt samma sak.Även om hästen kanske har rutin så kanske inte ryttaren har det osv,

om man inte tar sig ut på tävlingar så kommer jag ju aldrig kunna träna detta..och hade jag varit okunnig hade jag inte ridit en sån häst ;)

om man inte tar sig ut på tävlingar så kommer jag ju aldrig kunna träna detta..och hade jag varit okunnig hade jag inte ridit en sån häst ;)

Nu tror jag att du missförstod, grunden i ert problem ligger i lydnaden. Det tränar man inte borta, det bör vara avklarat innan tävlingen. Den blir ett kvitto på om du har lyckats eller ej.

Jag kan inte tävla min häst i lättklass om vi måste galoppera. Eller det går och det går FORT :angel::angel:

Min blir så jäkla övertänd på tävling så det är visst en träningssak .. ju mer man lär känna honom desto bättre går det.

Fast det är ju smartare och billigare att samla ihop två ekipage till och åka och träna på ovalbana. Det blir ju som tävlingsmomentet.
Tycker att man ska vänta med att åka och tävla tills man har kontroll på sin häst och kan reglera farten i alla gångarter, trodde det va ett grundkrav man hade själv innan man åker iväg på tävling.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka