Tävla i både westernridning och hoppning?

Lutten

Trådstartare
Jag har börjat intressera mig för westernridning och har väl så småningom tänkt tävla oxå. Men samtidigt har jag en unghäst som jag har tänkt att tävla i hoppning med. Men jag har för mig att ridsportförbundet är lite tjuriga när det gäller westernridning. Har för mig att det står i tr att om man tävlar på en tävling som inte är ansluten till ridsportförbundet så får man inte "vara med" i ridsportförbundet. Är WRAS anslutet till förbundet eller?

Ush! Jag blir så trött på dom ibland, tror dom kan o vet allt...:(

Sv: Tävla i både westernridning och hoppning?

Såklart du får tävla båda delarna! jag har inte hört ngt annat!

Reining ingår ju i svenska ridsportförbundet så...

vet flera som tävlar dressyr + western

Det ska nog inte vara nåt problem. Hade ett snack med lokala ridklubben (stor) för nåt år sedan och enligt dom hamnade westernridning utanför. Jag skulle ha fått tävla dressyr för dom och western för westernklubben;). Nu blev det aldrig aktuellt så jag vet inte om det håller...:cool:

Man kan väl hoppas att det går. Vore himla tråkigt annars.

ska du tävla dressyr, då måste du tävla för en klubb som är ansluten till sv ridsportförbundet och vise versa.. ganska naturligt.

SQHA eller WRAS är inte anslutet till svenska ridsportförbundet,
då det var tre grejjer som SQHA och WRAS inte ville gå med på, bl.a fjanteriet om att man ska lasta ur sin häst i träns på en tävlingsplats.
Och personligen skulle jag aldrig tävla min westernhäst i hoppning, men det är upp till var och en.

Senast ändrad:

Det är just sånt fjanteri som gör mig trött på ridsportförbundet. Det är med unghästen jag vill hoppa och med den gamla westerntävla då hon inte vill hoppa några höjder längre. Förresten så spelar det väl ingen roll vad jag har för grundträning med min häst. En hopphäst måste vara lydig, lugn och orädd den med. Och det är väl det som westernridning går ut på, eller har jag fel?

Det är just sånt fjanteri som gör mig trött på ridsportförbundet. Det är med unghästen jag vill hoppa och med den gamla westerntävla då hon inte vill hoppa några höjder längre. Förresten så spelar det väl ingen roll vad jag har för grundträning med min häst. En hopphäst måste vara lydig, lugn och orädd den med. Och det är väl det som westernridning går ut på, eller har jag fel?

Du har rätt.
Saken är den att (ursäkta mig) sveriges ridsportförbund är IBLAND fruktansvärt löjliga. De tror på största allvar att det är säkrare att lasta ur en häst med träns än med grimma.

Du kan väl börja tävla unghästen i hunter i stället då får du ju hoppa :) och slipper ridsportförbundet helt.

Just det! Smart lösning! Ridsportförbundet kan dra... (bäst att inte säga mer ...):angel:

Hur går en hunter klass till? Är det mer än bara hoppning? Finns det nån info att läsa om den på nätet?

Vi har tävlat i hoppning upp till regional 1.20 med vår Quarter. Vi tävlade även Western med henne på D-tävlingar. Det har aldrig varit några problem. Man måste bara ha alla licenser och papper för respektive gren. Lycka till med din satsning.:rofl:

Håller med dig helt :). Själv tycker jag jättemycket om hunter och kommer att visa min egen häst så fort hon är gammal nog... Det finns tre klasser där man hoppar, hunter hack, working hunter och hunter jumper, fast det är nästan bara hunter hack som finns på tävlingarna just nu :(. Men ju fler vi är som rider hunter ju fler klasser kommer det ju att finnas! Hunter är bedömt på stil, både hos häst och ryttare alltså ska det se lungt och kontrollerat ut hela tiden, hunter hack rids som ett mönster där två hinder är inblandade, du ska t.ex. rida en volt innan hindren, byta galopp efter hindren och sedan stanna och backa (detta mönstret hade de på nationals i år) I working hunter ska man hoppa minst 8 hinder och är också stilbedömt, rätt galopp antal språng mellan hinder etc. är också med i bedömningen. Hunter jumper är mer som vanlig hoppning där rivningar, vägringar och tid avgör vem som vinner. Titta på youtube där finns alla klasser med. Lycka till!

Ok, tack för alla svar!:) Så om ett par år när unhästen är lite äldre kankse vi ses på tävlingsbanan... eller tidigare med den gamla hästen.

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 116
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Western Kommer från den "andra" ridsportvärlden ;) och blir synnerligen förvirrad över alla olika föreningar som finns inom westernridningen...
Svar
2
· Visningar
1 736
Senast: Texaz
·
Hoppning Jag har ett D ponny sto på 9 år som innan gått rätt så höga klasser i dressyr med förra ägaren men inte mycket hoppade då förra ägaren...
Svar
5
· Visningar
2 741
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka