Tävla Hoppning

L

LaikaLove

Hej! Jag har en fråga, i nästan alla andra sporter så är det tävlingar, varför är det inte det i ridsporten? På ridskolan måste man gå i hoppspecial som kostar jätte mkt och är full, eller ha egen häst, har hoppat massor av clear rounder nu... Varför kan man inte tävla genom ridskolan?:confused:

Sv: Tävla Hoppning

Hej! Jag har en fråga, i nästan alla andra sporter så är det tävlingar, varför är det inte det i ridsporten? På ridskolan måste man gå i hoppspecial som kostar jätte mkt och är full, eller ha egen häst, har hoppat massor av clear rounder nu... Varför kan man inte tävla genom ridskolan?:confused:

Jag tror inte jag fattar riktigt.
Det är väl visst tävlingar i ridsporten. Ganska jättemånga.
Man måste inte gå hoppspecial, ha egen häst eller hoppat en massa för o tävla.
Ridskolorna brukar anordna klubbmästerskap, pay n jump, clear rounder och i vissa fall Lokal/regional/nationella tävlingar.

På min är det bara clear rounder.. klubbmästerskap oxå 1 gång per år, o där får inte alla va med..

på "min" gamla idskola tävlade några av tjejerna lokalt o regionalt med ridskolehästarna, men de red i hopp grupperna o red nästan alltid samma häst. Ridsport är dyrt, byt ridskola?

Om du rider en gång i veckan på ridskola i en "vanlig" grupp så kanske du hoppar max 3 ggr per termin eller hur?
Det är väldigt sällan man på dom hopplektionerna lär sig "tävlings" hoppning.
För det krävs det att man tränar hoppning oftare, minst en gång i veckan.
Det är stor skillnad att rida en Clear Round på blåbärs nivå och att tävla en lokaltävling med tidshoppning.

oj vad ditt namn var likt mitt (hette love*laika förut men har bytt) :p

Ställ dig i kö till hoppspecialen (där jag rider är det rätt stor omsättning på ryttarna där, vissa slutar, andra går över till stor häst, vissa har inte råd att rida kvar nu när det är ekonomisk kris etc). Och ja, det är antagligen dyrt men det är där du lär dig hoppa om du rider på ridskola. Hos oss är det så att när man ridit några felfria clear rounder på 70 cm kan man vara med i ponnycuplaget (om du bor i Stockholm har säkert din ridskola ett lag, annars finns det nog motsvarande tävlingar i nadra distrikt) och om det går bra där kan man få tävla lokalt. Men det är väldigt mycket söttre chans att få tävla om du rider i hoppspecialen för annars har du i princip ingen chans att lära dig hoppa på riktigt. Jag vet inte vad ni har för hästar på din ridskola men i princip alla våra ponnyer hoppar av sig själva på clear rounderna men det är lite annorlunda på en riktig tävling.

Det svåra när man tävlar genom ridskolan är att hästarna ska räcka till till den vanliga verksamheten också, samt att allting ska vara rättvist. Hos oss prioriteras inte tävling direkt men ett par gånger per termin får man tävla lokalt.

Du kan ju inte jämföra ridning med tex fotboll eller innebandy, det är en viss skillnad på "tillbehören" till sporten.
Anläggningarna kostar väl relativt lika mycket med jämför priset på en häst till en ryttare med priset på en fotboll till ett helt lag!
Det kostar helt enkelt en väldig massa pengar att köpa och ta hand om en häst.
Vi som har egna hästar och tävlar betalar från ca 2500 i månaden och uppåt (det var väääldigt lågt räknat)
Då har jag inte räknat träningar, bensin och transport kostnader.

:laugh: Jaa det var likt! Jaah jag kanske ska göra det endå! tack så mktXD

Det sliter ju ridskolehästarna om de, utöver att gå lektioner 6 dar i veckan dessutom ska tävla den 7e dagen.. Tyvärr tyvärr, det är levande djur, även om det är tråkigt att alla inte får möjligheten på samma sätt som i fotboll tex.

nej alla har inte den möjligheten, världen är orättvis och alla har inte samma ekonomiska förutsättningar.

Men tyvärr är ridsporten en dyr sport och för att ha möjligheten att tävla måste man ha egen häst i de flesta fall.

Själv är jag uppfödd på hästgård fick min första egna ponny när jag var 6 år men inte har jag fått chansen och tävla något speciellt för det även om vi hade egna hästar så fanns inte så mycket pengar, jag fick ingen superfin tävlingsponny utan en ganska seg shettis/welsh ponny som jag tävlade klubbtävlingar på på ridskolan bredvid. När jag växte ur han så tävlade jag lite på min islandshäst jag fick av mamma som föl och på lånade ridskolehästar, men jag fick ju aldrig komma ut och tävla.

Jag hade råd att köpa en 4 årig arabhäst när jag var 16 sålde den som 6 åring köpte en ung connemara när jag var 18 utbildade den och sålde den dyrare köpte en 2 årigt halvblod med toppstam och har väntat och väntat och nu äntligen har jag en 6 åring som jag börjat tävla lite på som jag kan komma långt på i framtiden.

Det känns jätte surt att en annan ung ryttare glider runt på connemaran och tävlar framgångsrikt, men så är det tyvärr hennes familj har resurser det hade inte min.

Mamma har även hon byggt upp hästmaterialet hon köpte först ett islandssto som hon avlat på sålt avkommor och sen kunnat förbättra materialet, nu har hon äntligen en prestationsinriktad avel och bra hästmaterial som jag kan tävla med på islandstävlingar.

Jag vet inte riktigt varför jag sitter och skriver det här, men jag vill väl berätta att det går om man kämpar för det.

när jag började så hade jag 15000 och nu har jag en häst med kapacitet för svårklass, fast sen kommer vi nog inte komma dit för jag har ingen svårklass kapacitet:p fast vem vet jag kanske utvecklas och det är roligt med en häst som inte har några begränsningar.

Ridsporten är den enda sporten där djur används. Det gör en stor skillnad. I och med det följer ett ansvar för dem. Det gäller såväl omvårdnad som säkerhet och krav på anläggningar.
Det kostar, kort sagt, i både tid och pengar. Dessa måste utövarna betala och därför är ridsporten dyr. Hästar som tävlas orkar sällan gå fullt ut på ridskola, och att alla som ville skulle få tävla ridskolehästarna, det går helt enkelt inte.

Vidare så är ridsporten en svår idrott. Fotbollsknattarna kan börja spela knattematcher efter ett par träningar medan ridsporten kräver mycket övning - många år om man "bara" rider på ridskola.

Det är stor skillnad på olika ridskolor. På vår ridskola är det hoppning var fjärde vecka. Man kan även vara med i hoppspecialgrupp, då är det markarbete var fjärde vecka och hoppning resterande gånger.

Vi har klubbhoppning minst 1 gång i månaden. Blåbärshoppning lite då och då. Alla som blivit godkända av sin ridinstruktör får vara med, fast eleverna i specialgrupp har första tjing på att välja häst till en klass.

Så kolla lite andra ridskolor om det finns fler i din stad.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 481
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30