Sv: Tävla Hoppning
nej alla har inte den möjligheten, världen är orättvis och alla har inte samma ekonomiska förutsättningar.
Men tyvärr är ridsporten en dyr sport och för att ha möjligheten att tävla måste man ha egen häst i de flesta fall.
Själv är jag uppfödd på hästgård fick min första egna ponny när jag var 6 år men inte har jag fått chansen och tävla något speciellt för det även om vi hade egna hästar så fanns inte så mycket pengar, jag fick ingen superfin tävlingsponny utan en ganska seg shettis/welsh ponny som jag tävlade klubbtävlingar på på ridskolan bredvid. När jag växte ur han så tävlade jag lite på min islandshäst jag fick av mamma som föl och på lånade ridskolehästar, men jag fick ju aldrig komma ut och tävla.
Jag hade råd att köpa en 4 årig arabhäst när jag var 16 sålde den som 6 åring köpte en ung connemara när jag var 18 utbildade den och sålde den dyrare köpte en 2 årigt halvblod med toppstam och har väntat och väntat och nu äntligen har jag en 6 åring som jag börjat tävla lite på som jag kan komma långt på i framtiden.
Det känns jätte surt att en annan ung ryttare glider runt på connemaran och tävlar framgångsrikt, men så är det tyvärr hennes familj har resurser det hade inte min.
Mamma har även hon byggt upp hästmaterialet hon köpte först ett islandssto som hon avlat på sålt avkommor och sen kunnat förbättra materialet, nu har hon äntligen en prestationsinriktad avel och bra hästmaterial som jag kan tävla med på islandstävlingar.
Jag vet inte riktigt varför jag sitter och skriver det här, men jag vill väl berätta att det går om man kämpar för det.
när jag började så hade jag 15000 och nu har jag en häst med kapacitet för svårklass, fast sen kommer vi nog inte komma dit för jag har ingen svårklass kapacitet
fast vem vet jag kanske utvecklas och det är roligt med en häst som inte har några begränsningar.