En normal tävlingsdag för mig =
Kvällen innan tävling:
Puts av utrustning, dusch alt. ordentlig rykt av häst. Kolla så all utrustning både för mig och hästen är i gott skick, packa allt, gärna packa in det i bilen så det är klart. Har en packlista som jag går igenom minst två ggr så jag inte glömmer något viktigt. Kollar även upp mitt hästnummer och sätter in det i nummerlappen o snör fast den på tränset jag ska lasta ur i så det inte glöms. Lägger fram det som hästen ska ha på sig i transporten, dvs träns (ja, min åker med träns under grimman, tar bort tyglarna bara), lädergrimma, ledgrimskaft, transportskydd (fast jag brukar iofs ha benskydd + boots, vi åker aldrig långt), ev täcke. GLÖM INTE! Säkerhetsväst om du är 18 eller yngre
Betsling är i princip fri på storhäst men rider du ponny ska du kolla upp ditt bett i TR ifall du har nåt "ovanligt" eller så.
Tävlingsdagen:
Ger frukost till hästen tidigt så jag är säker på att han får i sig allt, ger mig själv ordentlig frukost (!!!), borstar bort nattens eventuella smuts från kraken, sätter på honom transportutrustningen och så bär det av. Ser till så jag har vägbeskrivning o ryttarmeddelande med mig samt jämna pengar ifall startavgift betalas på plats. Ta med pengar till ev. fika eller ta med egen fika o mellanmål/lunch. Man blir hungrig!
En bra sak att tänka på är att ta med en hästskötare, det är alltid skönt att ha någon som kan kika på startlistor, leda hästen medan man tar på sig grejer eller går banan, håller koll så den inte slår ihjäl sig i transporten, kan hjälpa till att hålla hästen medan man sadlar osv. En mamma eller pojkvän funkar utmärkt, sålänge de vågar o klarar av att hålla kraken
Framridning/framhoppning:
Håll koll på när du får komma in på framridning respektive framhoppning och se till att inte komma in en sekund senare ifall det är många starter. Uppvärmningen är väldigt viktig! Tänk på att uppvärmningen är just det - och inte nåt träningspass. Jogga fram hästen i trav o galopp, se till så den lyssnar för hand och skänkel, att den går att vända och ta bara ett par språng, det räcker. Är den inte förberedd när den kommer till tävlingen så lär den inte bli det på framhoppningen heller genom att man hoppar 15 språng på raken som vissa verkar tro.
Håll även koll på reglerna! Finns inget mer irriterande än när man försöker fokusera o har lite tid på sig som ryttare som inte har någon koll alls utan rider i vägen hela tiden. Skritt innanför spåret, halter på väl genomtänkta ställen, ingen ridning precis framför hindrena, högerregel, ropa HÖGT när du ska hoppa och lyssna på andra som ropar.
Precis innan jag går in på banan tänker jag igenom i huvudet bansträckningen och "fantiserar" om hur jag ska rida.
Väl inne på banan är det bara att fokusera och framför allt: Ha kul!
Lycka till och hoppas du får en bra och rolig första tävling!