J
julia_v
Jag har ett dilemma...
Läget är så här: Min häst har nu en period varit väldigt spänd och låst i sin kropp, hon blir varje höst
i samband med pälssättning såhär..
Jag har ju självklart proppat i henne b-vitaminer,
jobbar henne i låg form (så gott det går), sitter inte ner
på henne, ser till att hon är varm, och masserar rygg & nacke varje dag före & efter jobb.
Framtills i går har hon hoppat lika dant som hon alltid
gör, även fall hon inte har varit ok på backen,
hoppningen har varit som en medicin för henne, för med hjälp
av hindren så lossnar hon och spänner av ..
Jag var och tävlade förra helgen , men valde att endast rida en klass, hon hoppade även då bra, och vi petade ett i omhoppningen (mitt fel).
men i går på hoppträningen var hon helspänd i ryggen och jobbade sämre med bakdelen (hästen har naturligt mkt bra bakbensaktivitet), sprången var inte bra och hon ville inte använda sin rygg.
Men med lätt sits, lite gymnastikhoppning så lossnade hon till slut och de sista sprången på lite högre höjd var kalasbra!
Grejen är att vi har tävling hemma på klubben till helgen
och jag är anmäld till två klasser, jag hade tänkt att hoppa
första och om hon känns RIKTIGT fin så hoppar jag en till,
känns hon det minsta spänd osv så stryker jag mig i den andra klassen..
Men nu börjar jag tveka om jag överhuvudtagen ska tävla??
Grejen är att efter flera års krångel med sadlar så hittade
jag äntligen den perfekta sadeln i våras och efter det så
har hon blivit en helt annan häst (hoppar mkt bättre, med mera rygg, mindre stressad och mkt mera avslappnad, hon har även fått ett stort fötroende för mig och hoppar numera i de flesta lägen, och slår hon sig en gång så törs hon hoppa igen)
Så det jag är livrädd för är att hon hoppar för att hon så gärna vill och hon tycker att det är så roligt, även fall det gör lite ont...och att hon med detta kan tappa förtoendet för mig (igen) och att det sätter sig i huvudet på henne osv osv...
Hur ska jag göra?
Ska jag stryka mig helt, eller ska jag testa och hoppa en klass för att det är hemma?
Hur skulle ni resonera?
MVH julia
Läget är så här: Min häst har nu en period varit väldigt spänd och låst i sin kropp, hon blir varje höst
i samband med pälssättning såhär..
Jag har ju självklart proppat i henne b-vitaminer,
jobbar henne i låg form (så gott det går), sitter inte ner
på henne, ser till att hon är varm, och masserar rygg & nacke varje dag före & efter jobb.
Framtills i går har hon hoppat lika dant som hon alltid
gör, även fall hon inte har varit ok på backen,
hoppningen har varit som en medicin för henne, för med hjälp
av hindren så lossnar hon och spänner av ..
Jag var och tävlade förra helgen , men valde att endast rida en klass, hon hoppade även då bra, och vi petade ett i omhoppningen (mitt fel).
men i går på hoppträningen var hon helspänd i ryggen och jobbade sämre med bakdelen (hästen har naturligt mkt bra bakbensaktivitet), sprången var inte bra och hon ville inte använda sin rygg.
Men med lätt sits, lite gymnastikhoppning så lossnade hon till slut och de sista sprången på lite högre höjd var kalasbra!
Grejen är att vi har tävling hemma på klubben till helgen
och jag är anmäld till två klasser, jag hade tänkt att hoppa
första och om hon känns RIKTIGT fin så hoppar jag en till,
känns hon det minsta spänd osv så stryker jag mig i den andra klassen..
Men nu börjar jag tveka om jag överhuvudtagen ska tävla??
Grejen är att efter flera års krångel med sadlar så hittade
jag äntligen den perfekta sadeln i våras och efter det så
har hon blivit en helt annan häst (hoppar mkt bättre, med mera rygg, mindre stressad och mkt mera avslappnad, hon har även fått ett stort fötroende för mig och hoppar numera i de flesta lägen, och slår hon sig en gång så törs hon hoppa igen)
Så det jag är livrädd för är att hon hoppar för att hon så gärna vill och hon tycker att det är så roligt, även fall det gör lite ont...och att hon med detta kan tappa förtoendet för mig (igen) och att det sätter sig i huvudet på henne osv osv...
Hur ska jag göra?
Ska jag stryka mig helt, eller ska jag testa och hoppa en klass för att det är hemma?
Hur skulle ni resonera?
MVH julia