T

tjohej

hejsan!
i helgen ska jag tävla dressyr :D typ dressyrryttartest eller nånting :p jag är redan nervös :p är det någon som har några tips som jag ska tänka på? ja har inte tävlat så många gånger innan.. hästen ja ska tävla är en ridskolehäst, så jag har ingen möjlighet att träna nånting innan.
tacksam för tips :bump:

Sv: tävla :D

Om det är dressyrryttartest är ju inte formen på hästen så viktig. Tänk på att sitta avslappnat och rid noggranna vägar. Se glad ut som om du och hästen stortrivs. Var rak i ryggen, tänk på handställning och att du verkligen sitter i en lodrät sits.

Lycka till!

tack för svaret! oki, jag ska tänka på det. det där med lodrät sits är ju inte det lättaste, men jag ska försöka så gott ja kan ;)

Nej formen är såklart inte superviktig, men seftersom sitsen påverkar formen så bör hästen gå i någorlunda form. Iallafall i en låg form där den verkligen slappnar av. Annars är det som ovan säger med handställning och lodrät sits, Passa dig för stolsits, det är dom flesta dommare stenhårda på!

Var heller inte för passiv utan rid verkligen om hästen skulle hitta på något, jag menar inte att du ska vara stenhård och arg, utan visa domarna att du verkligen märker att det blir fel och försök göra något åt det.

Hoppas det går bra! Lycka till!

hejsan!
i helgen ska jag tävla dressyr :D typ dressyrryttartest eller nånting :p jag är redan nervös :p är det någon som har några tips som jag ska tänka på? ja har inte tävlat så många gånger innan.. hästen ja ska tävla är en ridskolehäst, så jag har ingen möjlighet att träna nånting innan.

Slappna av och glöm aldrig bort att andas. (särskilt om du känner att hälarna åker upp och du spänner dig eller så!). Rid supernoga hörnpasseringar och sluta inte rida när du börjar med programmet! Det hade jag själv en tendens att göra förut, bara satt och åkte liksom. Och då gick det förstås kasst.
Lycka till! :D

svarar till alla:
tack för många bra tips! hästen jag ska rida kan ibland vara lite öppen i sin form, alltså att han petar ut med nosen lite.. men hellre det än att den går bakom lod, tkr ja iaf :p som tur är red jag denna hästen på lektion i söndags, så jag har ju fått träna lite iaf :p hehe.
jag ska försöka sitta så bra jag bara kan :P stolsits är nog inte mitt problem, det är snarare att jag drar tillbaka skänklarna lite mkt ibland. men jag ska tänka på det när jag rider!
förresten, jag har ett litet problem. senast jag tävlade (de va säkert ett halvår sedan) hade jag problem med att jag inte kunde trampa ner tillräckligt i stigbyglarna när jag satt ner under dressyrprogrammet, så alltså åkte stigbyglarna in så att de satt i hålfoten... jag tror att jag har förbättrat det här ganska mkt nu, men jag skulle ändå vilja ha tips på hur jag kan tänka för att trampa ner i stigbygeln bättre :)
:bump:

Om det är dressyrryttartest är ju inte formen på hästen så viktig. Tänk på att sitta avslappnat och rid noggranna vägar. Se glad ut som om du och hästen stortrivs. Var rak i ryggen, tänk på handställning och att du verkligen sitter i en lodrät sits.

Lycka till!
Jag håller fullständigt med!

Hoppas allt går bra :) Lycka till!

hejsan!

Hej. Jag tävlade ryttartest i DIV III i våras, men då red vi fyra st samtidigt inne på banan. aa som ni sa, första gången fick jag stolsits, felet var att hade för långa läder :o

Lycka till! :bump:

nu har jag tävlat! ridskolehästen som jag tävlade hade bara gått två lektioner tidigare i veckan, eftersom han hade haft tappsko. alltså var han väldigt pigg och väldigt stel. jag bad min ridlärare kolla honom eftersom han kändes halt, men han var inte varm eller så så vi antog att det bara var för att han vilat så mkt. jaja, eftersom det blev så mkt strul med det hann jag inte rida fram så mkt. men på framridningen kändes det inte speciellt bra alls faktist :crazy:
jaja, väl inne på banan gick det iaf bättre. fast i början var hästen fortfarande väldigt pigg. i början red jag också väldigt dåliga vägar, gjorde ett par serpentinbågar som verkligen sög, och när jag skulle göra ökad trav så fattade hästen galopp :p haha, herregud va dåligt de gick då :p men sen efter det gick det bättre! hästen slappnade av mer och jag red bättre vägar.
men som tur var så var det ju dressyrryttartest, för då kollade de ju mest på sitsen o så, och jag slutade på en 3e plats :) så jag är rättså nöjd med tävlingen ändå, även fast det kunde ha gått mkt bättre. :p

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 310
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka