Tävla D-ponny i storhästklasser?

carintire

Trådstartare
Är det någon här som tävlar med D-ponny i storhästklasser i hoppning?
Hur funkar avstånden i tex kombinationer?

Är det någon här som tävlar med D-ponny i storhästklasser i hoppning?
Hur funkar avstånden i tex kombinationer?
jag har tävlat med min, men bara upp till 1 m, annars tävlat avd b för ponny sen jag blev vuxen.
Upplevde inget problem, har tränat trekombinationer med avstånd för häst upp till 110 cm, det fungerar bra då min har lätt att sträcka ut. Får rida på i bra grundtempo bara, inte bromsa sig in. Hon klarar nog högre än så med hästavstånd med nu tävlar vi inte så tränar just nu med mer lagom avstånd.
Man får testa, är ju individuellt hur stort hästar rör sig och vad de klarar av utan att de blir för flacka för att hoppa bra. Jag har en maxad D med mkt fullblod med stark galopp, en med kort o inte lika reglerbar galopp kan nog få problem på lite högre höjder. dock svårt att tro att någon har problem upp till 1m då det bara är tvåkombinationer.

jag har tävlat med min, men bara upp till 1 m, annars tävlat avd b för ponny sen jag blev vuxen.
Upplevde inget problem, har tränat trekombinationer med avstånd för häst upp till 110 cm, det fungerar bra då min har lätt att sträcka ut. Får rida på i bra grundtempo bara, inte bromsa sig in. Hon klarar nog högre än så med hästavstånd med nu tävlar vi inte så tränar just nu med mer lagom avstånd.
Man får testa, är ju individuellt hur stort hästar rör sig och vad de klarar av utan att de blir för flacka för att hoppa bra. Jag har en maxad D med mkt fullblod med stark galopp, en med kort o inte lika reglerbar galopp kan nog få problem på lite högre höjder. dock svårt att tro att någon har problem upp till 1m då det bara är tvåkombinationer.
Vad är avd B för ponny?

Vad är avd B för ponny?

Avdelning B är antingen ungponnyer eller ponnyer med överåriga ryttare eller om man inte vill rida omhoppning utan bara grund. Precis som för hästar.

Dimmans Eros en C-ponny på 138 cm tävlade i helgen 1* fälttävlan bland stora hästar. Det är alltså 1.15 hinder i banhoppningen och terränghinder 1,10 m fast del, med ris 1,30 m och 2,10 m breda. Han var den enda som var felfri i både terräng och i banhoppningen. (kom 6:a)

så ja nog kan ponnyer tävla bland stora hästar alltid

Min maxade C-ponny kunde aldrig gå på de avstånden i kombinationer som gäller för hennes kategori. Vi förstod inte varför hon hade så stora problem med just kombinationer när hon hoppade allting annat utan problem. När vi sen en dag av misstag råkade hoppa en kombination som var uppställd för en stor häst var det helt plötsligt inga problem alls längre. Hon hade en stor vägvinnande galopp som tog mycket mark, och var då som sagt också maxad C (ganska stor skillnad på henne och på en ponny precis över B-ponny-gränsen). Hon hade inga större problem med avstånd mellan fristående hinder, det kunde hon reglera ganska bra själv, men just i kombinationer blev det ett jätteproblem.

Tanken i framtiden är att även min D-ponny kommer tävla mot stora hästar, men dels kommer hon kunna gå avdelning B som "riktig" unghäst i många år till, och dels kommer hon nog inte börja med annat än Pay & Jump förrän nästa år.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 793
Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 289
Senast: liiinnea
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 365
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama