Tät fram, pest eller kolera

H

Helan

Min 3-åring är tät fram och slår sig med hovarna på insidorna av kotorna (mest den ena). Han går barfota och behöver ha strykkappor/senskydd pga att det bildas pålagringar efter att han sparkar sig själv. Dock så verkar senorna nu påverkas av trycket från skydden så att han är svullen på ut/insidorna ovanför kotorna, så vad göra? Ha kvar skydden på eller ta av???

Sv: Tät fram, pest eller kolera

Jag tycker inget av alternativen, skaffa skydd som passar ordentligt istället. Det verkar vara det bästa.

Ge lite vila och se vad som händer med svullnaden, kanske kan vara värt att kolla upp kotorna om det inte ger med sig.

Hur länge är den riden? Har han alltid slagit sig eller har det kommit med ridningen? Isf kan han behöva stärkas ytterligare från marken innan han bär ryttare.

Jag tycker inget av alternativen, skaffa skydd som passar ordentligt istället. Det verkar vara det bästa.

Ge lite vila och se vad som händer med svullnaden, kanske kan vara värt att kolla upp kotorna om det inte ger med sig.

Hur länge är den riden? Har han alltid slagit sig eller har det kommit med ridningen? Isf kan han behöva stärkas ytterligare från marken innan han bär ryttare.

Jag byter skydd regelbundet, men just nu verkar inget fungera, han har gått med skydd mer än ett halvår.
Han har varit tät och strykit sig mer än ett år, och kollats på klinik. Han är röntgad och det var ingen solskenshistoria direkt för en 2-åring. Han blir ingen tävlingshäst, men ridhäst kommer säkert att funka. Har tömkört en del samt dragit släpa mm och han är bara sutten på några gånger, dvs inte riden i egentlig mening. Idag är han fortfarande ganska gänglig. Svullnaderna på senorna går ner efter att ha varit utan skydd ett tag, men då svullnar bursan upp på kotan istället.
Borde man inte ultraljuda senorna istf röntga igen?
Vilka skydd tror du/ni är de bästa för användning i hagen?

Jag undrar mer på om det inte går att verka hästens hovar så den inte slår sig lika mycket. Har du kollat med din hovslagare?

En felaktig benställning går ju inte att åtgärda på en 3-åring, men kanske man kan verka hovarna på något sätt så att den slår i mindre?

/M

Jag undrar mer på om det inte går att verka hästens hovar så den inte slår sig lika mycket. Har du kollat med din hovslagare?

En felaktig benställning går ju inte att åtgärda på en 3-åring, men kanske man kan verka hovarna på något sätt så att den slår i mindre?

/M

Jag har just bytt hovslagare och kanske kanske kan se att det blir lite bättre av detta. Denna häst hängde mkt i knäna som föl men pga annan sjukdom så kunde vi ej korrigera detta med beslag etc utan jag fick lov att stretcha honom 3 ggr/dag i flera månader. Han är tät och lite parallellförskjuten, men det får jag vara oerhört nöjd med, det kunde vara betydligt värre.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 101
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka