tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Small_talk

Trådstartare
Ska göra en lång historia kort men igår sprang en av mina hästar rakt igenom staketet och fick 1000 amå sår och slet av halva tåsträckaren sa veterinären . När han går så följer inte riktigt hoven med utan han liksom snubblar och går på kotan (förvirrad om jag säger rätt men hoppas ni förstår) emellan åt men bara i början, efter att han har gått ett tag så brukar de gå bra han är inte halt heller . Han fick sy 3 stygn i bakbenet och fick ett stort bandage samt penovet med spruta varje dag i 6 dagar och metacam varje dag i 5 dagar . Om 11 dagar ska stygnen tas bort och boxvila ska han ha fram tills stygnen är borta . Detta hände igår klockan 09.30 ungefär och veterinären va ute klockan 10.30 och sydde ihop honom . Jag va helt krossad och såg bara framför mig hur han skulle behöva avlivas osv . Nu är frågan till er :
hur snabbt brukar dom bli återställda ?
Har era hästar funkat som hopp hästar efter en sån skada ?
Slutar dom snubbla så där som han gör?

Det enda jag vill är att han ska bli frisk och få gå i sin hage m. Det blev en dyr histora historia för mig då han inte är försäkrad men jag har pengar sparat och undan stoppade . Ta ut en distriktare en söndag är ingen hitt men de gick på ca 5000 vilket jag tyckte va billigt just då eftersom mina tankar skenade iväg upp till 10-15 tusen direkt så blev jag lättad över priset. Ge mig era historier om hur de gått för era hästar med en sådan skada både negativa och positiva !
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Vår unghäst var på unghästbete i somras och i början av augusti fick vi telefonsamtal från beteshållaren att de hittat vår häst insnodd i staketet,ståltråd med el i.
Först såg det inte så illa ut,vi åkte in direkt till kliniken och inga egentliga sår syntes och han var inte halt.Senorna ultraljudades och ingen skada syntes och vi drog en lättnadens suck.Vetrinären lindade med zinkbandage och han fick Metacam.
Nästa morgon däremot(vi tog hem honom direkt efter klinikbesöket)
Var han svullen som en elefant,lossade genast bandaget och märkena där tråden stasat hade spruckit upp och blivit sår.Ringde vetrinär och fick penicillin sprutor utskrivet och Socatil salva att stryka på såren.
Detta höll vi på med hela sommaren ,varje dag två gånger om dagen till såren hade läkt.
Svullnaden har fortfarande inte gått ner på ena benet ,vi har varit inne och ultraljudat flera gånger efteråt men det verkar som att senor och leder har klarat sej.Svullnaden är dels ärrvävnad som han väl får dras med och dels vätska som långsamt försvinner.
Han rids dock och är som vanligt men det är ju tråkigt rent estetiskt.....
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Vår unghäst var på unghästbete i somras och i början av augusti fick vi telefonsamtal från beteshållaren att de hittat vår häst insnodd i staketet,ståltråd med el i.
Först såg det inte så illa ut,vi åkte in direkt till kliniken och inga egentliga sår syntes och han var inte halt.Senorna ultraljudades och ingen skada syntes och vi drog en lättnadens suck.Vetrinären lindade med zinkbandage och han fick Metacam.
Nästa morgon däremot(vi tog hem honom direkt efter klinikbesöket)
Var han svullen som en elefant,lossade genast bandaget och märkena där tråden stasat hade spruckit upp och blivit sår.Ringde vetrinär och fick penicillin sprutor utskrivet och Socatil salva att stryka på såren.
Detta höll vi på med hela sommaren ,varje dag två gånger om dagen till såren hade läkt.
Svullnaden har fortfarande inte gått ner på ena benet ,vi har varit inne och ultraljudat flera gånger efteråt men det verkar som att senor och leder har klarat sej.Svullnaden är dels ärrvävnad som han väl får dras med och dels vätska som långsamt försvinner.
Han rids dock och är som vanligt men det är ju tråkigt rent estetiskt.....

OT men hur kan man släppa sin häst på bete i taggtrådshagar, och inte nog med det utan med elsatt taggtråd?
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Men det är väl vanlig ståltråd, eller elstängsel? Ser inte att det står taggtråd?
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Fast det står ju ståltråd, inte taggtråd, viss skillnad. (Även om jag kan tycka att det inte är helt optimalt heller)
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Ståltråd med regelbundna brott är det inget fel på.
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Jag har en bekant vars åring slet av tåsträckarsenan på ena bakbenet helt för fyra år sedan (alltså hästen var ett år då, fem i år). Det tog väl ett år innan hon var helt återställd, men då hade hon lite komplikationer med infektioner i såret, har idag ett stort ärr på benet. Jag har lite dålig koll på hur hon fungerar idag när hon är inriden och ska utbildas, men vill minnas att det var sagt att hon skulle fungera normalt.

Fråga veterinären om prognosen, hen lär kunna ge dig ett bättre svar än vi här över internet.
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Jag har en bekant vars åring slet av tåsträckarsenan på ena bakbenet helt för fyra år sedan (alltså hästen var ett år då, fem i år). Det tog väl ett år innan hon var helt återställd, men då hade hon lite komplikationer med infektioner i såret, har idag ett stort ärr på benet. Jag har lite dålig koll på hur hon fungerar idag när hon är inriden och ska utbildas, men vill minnas att det var sagt att hon skulle fungera normalt.

Fråga veterinären om prognosen, hen lär kunna ge dig ett bättre svar än vi här över internet.

Stämmer ganska precis in på min förra häst. Tyvärr fick hon somna (av andra orsaker) som femåring, men hade inga bekymmer efter skadan läkt så länge hon var vid liv.
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Veterinären säger att han kommer kunna ridas så fort stygnen är borta och de vills säga om 11-12 dagar .. men jag tvekar på de eftersom han är aå extremt snubblig på de benet som att han inte har kontroll . De här va också ståltråd dock ingen el i den . De är gårdsägarens hundar som jagat mina stackars hästar genom stängslet ..
De e lite komiskt för mitt sto klarar sig alltid helskinnad utan en prick av skada medans min stackars valack alltid råkar illa ut på något sätt ... fastnar han inte i staketet så snubblar han på en sten eller liknande i vintras gick han omkull på isen 4 gånger och skrapa upl hela frambenet fula ärr men han är idag helt återställd från den skadan det tog ca 1 månad för såren o läka men nu kom nästa skada, jag har sagt det att räcker inte pengarna så får jag helt enkelt sälja mitt sto .
Någon fler som har erfarenheter av såna här skador ? Tacksam för alla tips .
Hur vanligt är de att dom får penicillin chock av penovet ? Är ruskigt rädd över att de ska hända ...

/ en halvt krossad tjej
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Veterinären säger att han kommer kunna ridas så fort stygnen är borta och de vills säga om 11-12 dagar.

Oj, det låter tidigt om en sena är halvt av? Nu är ju jag absolut ingen expert på senor, men det brukar ju vara lång konvalescens på senskador, flera månader oftast.

Gjorde veterinären något ultraljud? Det låter ju inte bra alls om hästen har dålig kontroll på sin hov och går på kotan.

Och vad säger hundägaren? Man har ju strikt hundägaransvar för vad ens hundar ställer till med, så hundägaren är egentligen skyldig att betala dina veterinärräkningar.
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Oj, det låter tidigt om en sena är halvt av? Nu är ju jag absolut ingen expert på senor, men det brukar ju vara lång konvalescens på senskador, flera månader oftast.

Gjorde veterinären något ultraljud? Det låter ju inte bra alls om hästen har dålig kontroll på sin hov och går på kotan.

Och vad säger hundägaren? Man har ju strikt hundägaransvar för vad ens hundar ställer till med, så hundägaren är egentligen skyldig att betala dina veterinärräkningar.

+TS
Sträcksenor skal/kommer inte läka ihop som böjsenor skal, därav den kortare konvalescensen. Det är generellt en god prognos på sträckseneskador, men hästarna kan behöva lite tid på sig för att lära sig hur det ska använda benet utan en fullt funktionsduglig sena.

Penovet reaktion sker primärt om du råakar spruta det i blodet, så så länge du är noggrann när du sprutar in det i musklen och checkar så där inte kommer blod med vid aspiration minimerar du risken, om det dessutom förvaras kallt minskas risken för reaktion ytterligare.
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Hej
Min häst har haft en tåsträckarsena som har varit av!

Hon hade en låååång boxvila (månader) med små korta promenader. Bandaget var ett "Robert Johns bandage" ett bandage som stötar som ett gips utan att vara gips.
Utan bandage tappade hon lätt tån och kotade över.
När hon väl fick börja gå ute i hage gick hon lindad med stallbandage i flera månader innan "hoven satt fast" igen.

Idag rids hon på MSV nivå i dressyr, men man behöver fortfarande passa så hon inte blir lång i tån/låg i trakten på det benet för då kotar hon över.

Så mitt råd: Låt det ta tid senor läker långsamt
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Insåg att jag kanske var lite snabb med svaret. De "ska" inte läka ihop som böjsenor men som jemeni skrev härunder kräver det tillvänjning och stöttning innan de lär sig att hantera benet och inte kota över.

Att bara ta bort stygnen och inte ha något stöttande bandage efter 11 dagar känns lite väl snabbt. Men det beror ju också på hur mycket hästen kotar över och hur stor del av senan som är av.

Om jag hade varit TS hade jag eventuellt ringt en annan veterinär på en klinik som antagligen har mer erfarenhet av sådana skador än en distriktsveterinär för en second opinion och råd om en optimal igångsättning/konvalescent!
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Han kotar mest över när han står inne i boxen på all halm och pm han har vilat den hoven och ska gå så kotar han ockaå över men inte när han väl börjat gå han kan släpa tån lite då och då och lyfter hoven fint över tröskeln in till stallet. Veterinären har sagt att jag inte får ta minsta lilla steg med honom pga stygnen inte senan , men han va så förtvivlad idag att jag tog ut han utanför stallet så han fick kolla lite och andas frisk luft .

Jag har ett stall på 6 boxar och han stå mittemot dörren ut så han ser ut hela tiden , någon som har förslag på aktivering ? Fullblod blir ju lätt rast lösa :(
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Hund ägaren är gårdsägaren och han säger inte så mycket mer än att han inte vill betala mer än vad självrisken skulle ha gått på , eftersom jag nu inte har försäkring så finns de ingen självrisk . Men mot alla odds så ska min röda ha sin veterinär vård som behövs så klart kosta vad de kosta vill
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Det låter ju som att det behövs ett bättre bandage som minimerar rörelsen. Hästen ska så långt som möjligt hindras att kota över om man vill ha en snabb och optimal läkning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 818
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 845
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp