Taskigt med innekatt?

Sv: Taskigt med innekatt?

Sitter och funderar på det här med att ha en katt enbart inomhus och skulle vilja höra era åsikter =)

Har haft katt hela mitt liv och när jag nu flyttat ensam till lägenhet saknar jag verkligen sällskapet av en katt.
Min lägenhet är inte jättestor, 46 kvm. Har möjlighet att sätta upp klösbrädor och andra roligheter som den kan aktivera sig med när jag inte är hemma. Går i skolan så den kommer få vara ensam ungefär 8 timmar/dag.

Så vad tycker ni? är det djurplågeri eller helt okej för mig att skaffa katt?
Jag har haft katt i nästan hela mitt liv. Något som katter gör är att de utnyttjar även höjden i ett hem, är man lite händig kan man bygga något eget annars finns det färdiga tak-till golvställningar som både gör innekattens tillvaro mer stimulerande och "större"
För bådas skull så är det enklast att en kisse som ej varit ute får bli din nya sambo...föresten tycker jag du ska ha två, kanske två syskon som känner varandra och är kompatibla.
Lycka till med dina katter !

På bilden ligger två av mina katter på min inätade balkong och njuter
28439_10150184127585652_697390651_12086678_5091175_n.jpg
 
Sv: Taskigt med innekatt?

På fredag hämtar jag hem två små kattkillar på som nu är inne på vecka 13.
Skönt att höra att de flesta tycker det ok att ha dem som innekatter. Ni pratar om att stimulera katterna inne. Läste här nu om höga klösträd. Vad gör ni mer? Hittar på olika leksaker? Några tips där? Tränar ni dem på något sätt? Funderar att på skoj se om det går att klickerträna dem. Galen ide förmodligen, men efter att ha haft hund länge så kan det ju vara lite kul att prova iaf.
Tanken är att jag ska gå ut och gå i koppel med dem. Hur tränar ni dem i det? När börjar ni? Är det lämpligt att gå i snön o kylan? Eller bätre o vänta till vämen kommer lite..?
Men ffa, hur gör jag innelivet så bra som möjligt för dem. De kommer att vara ensamma då jag jobbar, därför jag skaffar två.
Och hur vanligt är det med vita, långhåriga katter?
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Det fungerar alldeles utmärkt med innekatter!
Jag har två st. Som aktivering har dom takhögt klösträd, leksaker, aktiveringsbollar (boll med torrfoder i, genom att rulla bollen får dom ut en bit åt gången) samt mig+sambo.
Jag är hemma hela dagarna, men det struntar dom fullständigt i - dom sover och vaknar först när sambon kommer hem ;)
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Tanken är att jag ska gå ut och gå i koppel med dem. Hur tränar ni dem i det? När börjar ni? Är det lämpligt att gå i snön o kylan? Eller bätre o vänta till vämen kommer lite..?

Vänja dom vid sele kan du göra tidigt så dom blir bekväma att röra sig i en sån. Men jag skulle vänta med att gå ut tills det blir varmare, då är det enklare för dom att springa runt och dom blir inte nedkylda/blöta :)
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Aktivering inne finns det oändliga möjligheter till! Det enklaste för oss människor är ju olika typer av aktiveringsleksaker som fing-ama-string, under cover mouse och liknande. Bara att knäppa på och låta katterna underhålla sig. :D Jaktstimulerande lekar med leksaksmöss eller vippor (rekommenderar verkligen en som heter Da Bird, sök på youtube så ser du varför!)
Och klickerträning är verkligen inte en dum idé! :) Sök på min youtubekanal AraneasDevon så ser du filmer från min klickerträning med min hankatt Rustie! Han är superduktig, men nu var det länge sedan jag jag lade in några nya filmer. Det är ruggigt roligt i alla fall om man har en intresserad katt.

I övrigt kan du stimulera katterna till lek genom att till exempel gömma godis i äggkartong eller liknande, genom att ge dem mat som efterliknar byte (typ en rå kycklingvinge) så får de att jobba med.
En tom kartong kan vara det roligaste som finns, speciellt med lite hål i.. :angel: Bra klösträd som du nämner, möjligheter att gå på hyllor högt på väggarna och också bra.

Bara fantasin sätter gränserna. :) Börja du vänja dem vid sele ganska tidigt inne, så vet de hur det funkar i vår när de kan börja komma med ut.


Lycka till med dina nya familjemedlemmar!
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Vad roligt att se filmer på klickerträning! Duktig Rustie! Måste prova med mina känner jag! Ger nog en bra kontakt!
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Jag tycker det är elakt att ha innekatter då katter är djur som gillar att klättra, jaga och bara springa runt. Inomhus kan de inte ha sina naturliga beteende. Så innekatter är inget jag skulle rekomendera.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Jag tycker det är elakt att ha innekatter då katter är djur som gillar att klättra, jaga och bara springa runt. Inomhus kan de inte ha sina naturliga beteende. Så innekatter är inget jag skulle rekomendera.

Vad konstigt, mina katter både klättrar, jagar och springer runt. Inne. Men det är kanske något fel på dem då. ;)
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Jag kan bara hålla med. Mina katter springer, hoppar, gräver runt, klättrar, jagar och lever runt mer än tillräckligt om de så vill hemma i vår lägenhet:p
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Jag vet inte om detta bidrar till diskussionen.
Har nästan alltid haft katt och de har alltid fått välja själva om de vill vara inne eller ute och hur mycket.
Någon katt har bara kommit in och sovit, medan den jag har nu och en annan bestämt hävdat att de är inne katter. De kan/kunde på sin höjd gå ut och sola på sommaren, nära dörren. Då var de ändå vana vid att vara ute från det att de var små.

Honkatten jag har nu har knappt några köpta leksaker, men hon hittar massor att leka med här hemma och är fullkomligt nöjd med att vara ensam.
Hade en till katt innan, men lämnade bort honom eftersom hon hela tiden verkade känna sig "i vägen". Så fort hon blev ensam blev hon betydligt lyckligare.

Så katt efter ändamål och tycke...tycker jag.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Jag tycker det är elakt att ha innekatter då katter är djur som gillar att klättra, jaga och bara springa runt. Inomhus kan de inte ha sina naturliga beteende. Så innekatter är inget jag skulle rekomendera.

Mina innekatter lyckas då göra allt det där utan några problem och har inte sett lyckligare katter ;)

TS: Finns mängder med sätt att aktivera innekatter på! Min Laban är inte den spralligaste typen och är som lyckligast när han får en leksaksråtta att tugga på. Wilma blir däremot överlycklig när jag apporterar med henne! Hon har en liten grön boll med piggar på som hon älskar att jaga, ta upp i munnen och lägga i mitt knä i väntan på att jag ska kasta den igen ;)

Utepromenader i koppel introducerade vi utan några konstigheter. De fick ha selen på inomhus ett par dagar och därefter gick vi ut till en lugn plats där de fick utforska så mycket de tordes. De vande sig väldigt snabbt :)
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Jag tycker det är elakt att ha innekatter då katter är djur som gillar att klättra, jaga och bara springa runt. Inomhus kan de inte ha sina naturliga beteende. Så innekatter är inget jag skulle rekomendera.

Ja fy f*n vilket djurplåger att ha katter inne!!
För att inte tala om hästarna som vi stänger in i boxar, hur naturligt är det? Och hundar lämnas ENSAMMA! Det är ju verkligen inte naturligt för dom eftersom dom lever i flock. Fåglar har vi i brurar, shit va hemskt, dom kan inte flyga flera km per dag!

(hoppas ni förstår min ironi...)

Att ha djur i fångenskap kan aldrig, på något sätt bli naturligt. Men det betyder inte att djuren har det sämre för det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt på cirka 8-9 år. Hon har de senaste 7 åren gått som hon velat på en gård, men har senaste åren tillbringat mest tid...
Svar
15
· Visningar
2 527
Senast: Bexzor
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 871
Senast: Stereo
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp