Taskigt med innekatt?

I

Ienannanskog

Sitter och funderar på det här med att ha en katt enbart inomhus och skulle vilja höra era åsikter =)

Har haft katt hela mitt liv och när jag nu flyttat ensam till lägenhet saknar jag verkligen sällskapet av en katt.
Min lägenhet är inte jättestor, 46 kvm. Har möjlighet att sätta upp klösbrädor och andra roligheter som den kan aktivera sig med när jag inte är hemma. Går i skolan så den kommer få vara ensam ungefär 8 timmar/dag.

Så vad tycker ni? är det djurplågeri eller helt okej för mig att skaffa katt?
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Det är ok enbart om du skaffar två katter, som inte är vana vid att få gå ut.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Inte ett dugg taskigt att ha innekatter, snarare tvärt om skulle jag säga. :)

Är du borta 8 timmar per dag bör du ha två katter.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Jag skaffade min kisse från ett katthem för två år sen, när jag gick första året på universitetet och bodde i en stuga på 32 kvadrat. Jag har dessutom en häst och på den tiden cyklade jag över en mil om dagen. Katten fick vara ensam uppemot 10 timmar om det var en "dålig dag". Normalt sett var det runt 8.

Nu var det en omplaceringskatt som bott på hem längre än vad som är lagligt och slussats runt i en massa massa familjer, så hon var inte direkt stormförtjust i människor. Andra katter går hon inte alls ihop med.
För oss fungerade det utmärkt att ha henne ensam. Jag tog ut henne i koppel en stund på gräsmattan varje kväll och på helgerna fick hon vara ute i långlina (under uppsikt givetvis, jag satt alltid brevid. Ska tilläggas att det var vår och varmt).

Nu bor vi på tredje våningen inne i centrum, så någon gräsmatta har vi inte längre.. Men vi tar fortfarande promenader och brukar gå hem till kompisar och på så sätt få lite miljöberikning. Kissen är inte ensam speciellt mycket längre, dels för att jag har närmare till allt och dels har en sambo. Hon verkar vara mycket nöjd med livet :)

Summa summarum, ja jag tycker du kan skaffa katt när du bor i lägenhet.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Innekatter är inget problem i mina ögon, men då ska de ha ordentligt med stimulans och om de vill få komma ut i lina någon gång ibland.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Att vara innekatt behöver absolut inte vara negativt, men jag anser att det finns individer som passar till det och de som inte gör det. Vissa katter är otroligt sociala och kräver väldigt mycket stimulans, de är helt enkelt väldigt svåra att ha i små lägenheter med många ensamma timmar. Sedan finns de katter som trivs bättre med att vara ensamma och kan leka själva de stunder de är ensamma, de brukar trivas väldigt bra inne och kanske tillochmed väljer det själva.

Vi har en av varje, en lugn innekatt som njuter av lägenhetsliv, och en "galen" ungkille som alltid kräver mycket uppmärksamhet och stimulans från människor. Honom måste man aktivera väldigt mycket för att han inte skall bli understimulerad, vilket ju bara fungerar om man är hemma större delen av dagen och kan aktivera och kan gå ut med honom.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Helt okej. Bättre med innekatt än att vara fri ute med risk för diverse otäckheter.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Att vara innekatt behöver absolut inte vara negativt, men jag anser att det finns individer som passar till det och de som inte gör det. Vissa katter är otroligt sociala och kräver väldigt mycket stimulans, de är helt enkelt väldigt svåra att ha i små lägenheter med många ensamma timmar. Sedan finns de katter som trivs bättre med att vara ensamma och kan leka själva de stunder de är ensamma, de brukar trivas väldigt bra inne och kanske tillochmed väljer det själva.

Min självklara följdfråga blir:
Vilket är det ansvarsfulla sättet att hålla en mycket social och aktiv katt? Är det att ta sitt ansvar som djurägare och se till att hålla katten stimulerad genom aktivering på olika sätt passande individen, eller att lösa problemet genom att släppa sitt ägaransvar och skicka ut katten på egen tass?

Jag har Devon Rex. En av de absolut mest sociala och högaktiva raserna. De är krävande, ja. Men det löser jag genom att tillfredsställa deras behov. På samma sätt som man måste underhålla en aktiv och social hund behöver man även göra det på en dito katt. :)
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Som jag också skrev, så är det svårt att hålla en så aktiv katt inne om man jobbar hela dagen och skulle lämna den mycket ensam! Är man hemma, ev bor stort och har möjlighet att gå ut med katten i koppel så funkar ju det. Men har man ej de möjligheterna så passar ju helt enkelt inte en sån katt som inne/ensamkatt. Jag skrev aldrig att man skulle släppa ut den för att slippa ta hand om den själv. Som sagt har jag en dylik själv, och löser det enkelt genom att det nästan alltid är någon hemma och leker ordentligt med honom några timmar då och då.

Men jag är också av det tycket att många, men absolut inte alla, trivs bäst utomhus där de får vara helt fria katter. Så bor man på ett bra ställe där man kan minimera risker tycker jag absolut att man skall släppa ut sin katt som en del i stimuleringen. Att det sen alltid kan ske andra olyckor, komma rovdjur och andra saker man inte kan påverka, är faktiskt en risk jag är villig att ta - dålig kattägare eller ej, precis som jag släpper hunden i skogen eller hästen på stor lösdrift...
 
Senast ändrad:
Sv: Taskigt med innekatt?

Fast hästen släpper du inte ut utan staket. Hunden släpper du inte ut i skogen medan du är på jobbet och låter den klara sig själv.. Att lösa problem med aktiva katter genom att bara släppa ut dem är i mina ögon att släppa sitt ansvar som ägare. För man har precis samma ansvar för en katt som man har för en hund eller häst. :)

Jämförelsen vore relevant om du jämförde lösdrift för häst med inhängnat uteområde för katt eller om du jämförde lösa skogspromenader för hund med dito för katt. Alltså tillsammans med dig som ägare, inte ensam.

Inte ett dugg svårt att hålla aktiva katter välstimulerade och harmoniska i en innemiljö, inte ens om man jobbar mycket. Fråga vilken devonägare, siamesägare, koratägare som helst. ;) Men det krävs ju en del från ägaren och man bör inte ha en ensam katt. Mer än vad det kräver av någon som löser problemet genom att släppa ansvaret för det.

Jag är inte kategoriskt emot utekatter, bor man rätt för det gör var och en som man vill med djuren, så länge man inte utsätter grannar eller djur för obehag eller fara. Däremot anser jag att utevistelse inte är någon universal lösning eller något svar på problem, hålla aktiva katter inne är som sagt inga som helst problem. Men det kräver ju att man som ägare har ett intresse i att hålla djuret välstimulerad och välmående.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Men nu verkar du läsa mycket som jag inte skriver?
Jag har som sagt aldrig påpekat överhuvudtaget att helt fri utevistelse skall finnas istället för att man som ägare skall ta hand om och aktivera sin katt. Jag pratar inte om att slippa ansvar eller slippa göra något, tvärt om så kan det finnas med bland allt annat som en typ av aktivering om man bor rätt. Vi brukar släppa ut katterna hos mina svärföräldrar som bor helt underbart för katterna, och vara med dem ute och leka som kontrast till deras lägenhetsliv.

Jag vet mycket väl hur man aktiverar en katt, som sagt har jag en själv som är lika krävande som ett småbarn...Han leker nästan överhuvudtaget inte själv, utan kräver aktivering helt från andra om han skall tycker det är kul, vilket resulterar i måånga timmar från mig och min sambo varje dag. Han har en lekkamrat, men fungerar ändå inte för många timmar ensam hemma, då märker man direkt hur uttråkad han är även med mycket leksaker, stimulering och klätterträd att vara i. Och han är "bara" huskatt ;) I kontrast har vi en syster som däremot nästan blir förnärmad om man vill vara med i hennes lek och hellre kastar runt på en boll på egen hand.

Förstår inte riktigt vart du vill komma...
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Jag har själv funderat mkt på detta och kommit fram till att det är ok med innekatter. Många har det dessutom bättre än flera utekatter. Har ingen egen katt, men tänkt i flera år på att skaffa en till att börja med, skulle gärna vilja ha två så att de får sällskap av varandra, men känner att jag förmodligen börjar med en katt för att se hur det går. Har hund oxå, men tror inte att han kommer ta så illa upp för en katt. Mest orolig för att katten skulle vara dum mot honom, men får väl introdusera dem stegvis.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Inte ett dugg svårt att hålla aktiva katter välstimulerade och harmoniska i en innemiljö, inte ens om man jobbar mycket. .

Bara att skaffa ett gäng kackerlackor som håller kissen sysselsatt :angel: PM:a er adress så skickar jag några!

/Glim - Vars katt är på jakt i hallen (samt väntar på att anticimex ska komma. Femte gången gillt eller??!)
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Bara att skaffa ett gäng kackerlackor som håller kissen sysselsatt :angel: PM:a er adress så skickar jag några!

/Glim - Vars katt är på jakt i hallen (samt väntar på att anticimex ska komma. Femte gången gillt eller??!)
:rofl: det kanske man borde testa!
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Tack för alla svar:)
Eftersom det inte är någon (än) som har kommenterat att det är djurplågeri att ha innekatt så antar jag att det är okej att ha katt enbart inomhus! ( under rätta förhållanden såklart)

Har kollar runt lite men inte hittat några passande än, men får fortsätta leta tills rätt dyker upp. Då de kommer kräva mycket tid och pengar vill man ju att det ska kännas helt rätt:)
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Är det någon speciell ras du ska ha? ska förmodligen skaffa en katt och den kommer isf. bli en innekatt. Men vet inte hur det går att bara ha en katt, känns mer humant att ha två, men jag vill bara ha en katt. Till att börja med iaf. Har aldrig tidigare haft katt.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Att lösa problem med aktiva katter genom att bara släppa ut dem är i mina ögon att släppa sitt ansvar som ägare.


De flesta katter klarar sig otroligt bra själva utomhus, men du verkar tycka att de är ömtåliga porslinsdockar vilka det är oansvarigt att släppa ut på egen hand. Fast med allt curlande i dagens samhälle ska man väl inte bli förvånad.

Sen tycker jag att vissa miljöer som t.ex. väldigt förtätade bostadsområden kan vara olämpliga miljöer för utekatter.
 
Sv: Taskigt med innekatt?

De flesta katter klarar sig otroligt bra själva utomhus, men du verkar tycka att de är ömtåliga porslinsdockar vilka det är oansvarigt att släppa ut på egen hand. Fast med allt curlande i dagens samhälle ska man väl inte bli förvånad.

Sen tycker jag att vissa miljöer som t.ex. väldigt förtätade bostadsområden kan vara olämpliga miljöer för utekatter.

Jaså? Jag tror inte jag känner en enda människa som har eller har haft utekatter i hela sitt liv som inte haft minst en katt som blivit påkörd. Tycker du att vi ska släppa ut hundar också? Varför inte släppa ut alla djur vi kan när vi ändå är igång?
 
Sv: Taskigt med innekatt?

Jaså? Jag tror inte jag känner en enda människa som har eller har haft utekatter i hela sitt liv som inte haft minst en katt som blivit påkörd. Tycker du att vi ska släppa ut hundar också? Varför inte släppa ut alla djur vi kan när vi ändå är igång?

Det handlar ju som sagt att släppa ut dem i ett bra område, om man nu skall släppa ut dem. Jag känner mååånga med utekatter, men som tur är känner jag inte en enda som har fått någon överkörd eller skadad :) Bor man med en mer trafikerad väg 10 meter bakom huset så kan man ju räkna ut det själv, bor man långt ute i skogen med en bra bit ut till närmaste trafikerade väg så har de flesta katterna det ypperligt som utekatter. Och just på sådana ställen vet jag många som släpper ut både sina hundar och andra djur löst också om dagarna ;)
 
Sv: Taskigt med innekatt?

De flesta katter klarar sig otroligt bra själva utomhus, men du verkar tycka att de är ömtåliga porslinsdockar vilka det är oansvarigt att släppa ut på egen hand. Fast med allt curlande i dagens samhälle ska man väl inte bli förvånad.

Sen tycker jag att vissa miljöer som t.ex. väldigt förtätade bostadsområden kan vara olämpliga miljöer för utekatter.

Varför är det OK att släppa det strikta ägaransvaret för vissa djur men inte för andra? Som ägare är du ytterst ansvarig över ditt djurs hälsa, därför är du också ansvarig för djurets säkerhet. Hästar och andra kreatur håller vi i hagar, hundar hålls kopplade eller lösa under mänsklig uppsikt. Samma sak gäller för katter.

Det handlar inte om vad djuren klarar eller ej, det handlar om ditt ansvar som ägare.

Som tidigare sagt, jag är inte kategoriskt emot hållande av utekatter. Jag anser att ett mycket begränsat antal människor bor lämpligt för just det. Däremot diskuterar jag väldigt gärna just nämnda ägaransvar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt på cirka 8-9 år. Hon har de senaste 7 åren gått som hon velat på en gård, men har senaste åren tillbringat mest tid...
Svar
15
· Visningar
2 527
Senast: Bexzor
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 871
Senast: Stereo
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp