Jo du vi har oxå haft en extremt dum ridlärare.
Hon kanske inte är sp dum mot barnen så, men mot dem som kommit lite längre som hon haft något personligt emot (vilket inkluderar mej :smirk
Mej ogillar hon bara för att jag typ är den enda som vågar säga ifrån om jag tycker att hon gör något fel/opassande.
Hon är egentlgien väldigt bra som ridlärare men hon kan vara grymt elak och jag tycker inte om henne som person lr det sättet hon behandlar hstar på..
Nu har vi henne enbart på hoppträningen o ja kan ju nämna ett par exempel på hur "elak" hon kan vara...
Det var så att en i min grupp på hoppträningen inte fick sin häst i rätt galopp efter hindret, trots att hon försökte flera gånger.
En annan tjej (nybörjare) hade ridit hästen några lektioner innan o tydlgien klarat av detta.
Så då säger ridläraren : ** Klarade av det förrut så det måste vara dig det är fel på.....
Det är ju skittaskigt. Om det verklgien går dåligt så blir man ju inte direkt gladare för att hon säger så.
Visst det var säkert ryttarens fel, men hästen va ju trött o hon som red kansek inte redigt visste hur hon skulel göra för att få hästen att fatta rätt galopp...
En annan gång gick det rätt dåligt för mig, hästen jag red vägrade gång på gång o ingenting hjälpte...
Då sa hon likadant till mej som hon sagt till min kompis.
Men ja kunde inte bli lessen lr så då, för jag vet att ryttaren som red min hsät innan inte hade klarat det om inte ridläraren suttit upp på hästen o spöat upp henne...
:smirk:
Så gör hon ibland, min ridlärare, att när ryttaren inte klarar av något, och om hästen "är dum" som hon kallar det, då kan hon sitta upp, dra o slita i hästen o sen spöa upp den tills den lyder!!!
Hon kan även slå hästen från marken. En tjej hade problem med att hästen vägrade (alla såg ju att det var ryttarens fel eftersom hon varken drev eller tog ut svängen ordengtligt). de försökte rätt länge med att hoppa hindret, ryttaren slog hästen massor, men det gick inte.
Då hade ridläraren ett spö, och när hästen stannade framför hindret så tog hon tag i tyglarna, höll hårt i dem o slog hästen fera gånger stenhårt...
*En annan ghång satte hon upp på en häst som är lite pigg vid hoppning. Ryttaren som red henne då var lite "mesig" o så fort hästen Travade (!) så tyckte hon att det gic klite för fort... Så dom bytte bett till ett rejält skarpt bett (
) men ryttaren tyckte ändå att hon inte larade av hästen. Så då satt min rilärare upp på hästen, så fort hästen försökte öka, eller om den bara gick framåt så slet hon tag i tyglarna stenhårt, och sen när hon stannat så slog hon hästen flera gånger
Den gången vägrade jag hoppa mer. JAg satt o halvtjöt o surade skitmycket o ställde mej med baken mot henne vart hon än gick. Jag klarade inte av att SE på henne ens så j*vla arg var jag!!!
JAg har mycket på lager vad gääller henne som ni kanske ser
En annan ridlärare som vi hade en termin, var typ likadan fast ngt lugnare kanske... Vi skulle träna på o rygga hästarna, och den hästen jag hade har typ aldrig gjort det och han är ganska ung o så...
Så då kom hon fram o hon hade ett spö.
Först bara tryckte hon honom lite bakåt, det tänkte ja att det är ju inte så farligt eftersom han måste ju lära sej på nått sätt.
Men den så slog hon honom med knoppen på spöt rätt in i bogen och när inte det helelr hjälpte så tog hon tag i tyglarna o slog honom allt vad hon kunde på bogen...
Han blev ju livrödd för henne stackaren..
O stackars ridläraren blev nog lite häpen när hon fick sej en rejäl utskällning av mej för det fick hon inte av nånannan som hon "hjälpte" :smirk:
Vissa borde bara inte få bir ridlärare