Tårna in!!

Sv: Tårna in!!

Bra fråga! Jag upplever det som att man sitter bättre, och kan inverka mer stabilt om skänklarna hänger ner utan att vrida ut sig i höften (vilket jag upplever är vad som händer). En sadel som är för bred för mig gör att det blir svårt att hänga ner skänkeln och tårna kan lätt peta ut då. Den sadel jag har nu är okej, men jag kommer snart att försöka leta något lite bättre, just för att jag ibland får tänka på att hålla ut hälen (oftast om jag slarvat med att stretcha höfter och ben).

Att istället tänka hålla ut hälen snarare än att vrida in tån tycker jag ger bättre stabilitet i skänkeln, och hindrar benet från att klämma, något jag ofta upplever det lättare blir om jag tänker in med tårna.

Sen är det väl så att utåtpetande tår ger klämmande vader och låren släpper från sadeln. Hängande ben ger bättre kontaktyta och sitsen kan påverka bättre och tydligare. ...tänker jag.

Jag gav verkligen inget svar egentligen, men aja. Intressant tråd! :)

Senast ändrad:

Vad gör det för skillnad om man har tårna rakt fram eller om dom pekar utåt som för en annan? :angel:

Alla ar byggda olika och vart tarna pekar nar du sitter korrekt beror pa hur just du ser ut anatomiskt.

Hitta en tranare som hjalper dig att sitta korrekt i sadeln baserat pa din egen anatomi. Fel blir det bara nar man forsoker passa sig in i en "form" som man inte ar byggd for.

Mina tar pekar rakt fram forresten. Den enda fordelen det har ar att jag har mindre risk att peta till med sporren av misstag. ;)

Min egen erfarenhet är att åt vilket håll tårna pekar har i sig ingen direkt betydelse (om man rider utan sporrar åtminstone) - däremot så brukar i alla fall mina tår hamna i ett "lagom framåtvridet" läge när jag upplever att jag sitter som bäst. Och när tårna sticker ut för mycket beror det på att jag spänner mig någonstans - och mina spänningar däremot påverkar ju givetvis hästen. Generellt sett är min uppfattning helt enkelt att tårnas riktning i sig är inte direkt viktig, däremot är/kan anledningen till att tårna är "för utvridna" vara negativt för ridningen.

Vad som är lagom vinkel går inte direkt att säga, beror ju både på hästens kroppsform och ryttarens kropp.

Man låter tårna peka aningen utåt för att undvika att klämma med överskänkeln. Klämmande överskänkel = mer eller mindre låst hästrygg

Mina tår pekade utår förr, men så var det en instruktör som tog fatt i mitt lår och roterade hela benet framåt så som benet ska ligga. Vet inte om det fungerar för alla, men det fungerar för mig och det kändes rätt direkt. Jag uppfattar att jag fått betydligt mycket stabilare sits, och kan bara sitta och hänga med på ett bättre sätt än tidigare.

Precis. Tårna pekar dit knäna pekar, om tårna pekar rakt fram gör knäna det också. Det blir inga "hästformade" skänklar = knip med överskänkeln.

Alltså, det var bara en fråga, jag rider inte och kan således inte ta hjälp av tränare. Men eftersom jag sett bilder här på flertalet ryttare som verkar riktigt duktiga trots utpekande tår, så blev jag nyfiken!
Men Solis svar var ju bra, betyder det att jag rider med mer låst överskänkel pga mina utåtpekande tår?

Jag tror Solis menade tvärtom? Att tajt överskänkel var ett no-no för henne - vilket i sin tur kan ge tår som pekar något inåt?

(Men man ska förstås aldrig tolka andra - det kan bli hur galet som helst! Sorry i så fall, Solis!)

Själv föredrar jag att rida med omvridet ben och får därmed tår som pekar rakt fram. Min sits funkar inte om jag har "rullande" lår och en överskänkel som är otajt. Jag antar att det kan vara individuellt? Och säkert olika på olika hästar också?

(Som om min sits funkar strålande bara för att jag försöker ha omvridet ben! :D)

pekar tårna ut får du ju galen ställning i hela höften och bäckenet, dvs nyckeln till framgång :D

Jag förmodar att det kan handla om nyansskillnader som beror på ens kroppsbyggnad. Att tårna pekar ut en liten smula kanske inte behöver vara dåligt. Men typiskt sett vill man ju att innersidan av låren, och inte lårens baksida, ska vila mot sadeln. Om man vrider om sina ben från höften så att insidan ligger an, då kommer också tårna att peka framåt. För mig blir det stor skillnad i sitsens stabilitet om jag har låren med insidan mot sadeln, i kombination med att jag vinklar bäckenet så att svansen pekar rakt ner. Sitter jag mer på lårens baksida blir jag instabil. Jag får jobba hårt med detta eftersom jag har runda innanlår som gärna vill lägga sig i vägen, men när jag får till det är det värt det.

Sedan är det väl så att man inte kan rida vidare bra med sporrar om man pekar utåt med tårna. Det är ju inte så effektivt (och inte heller så vidare vänligt mot hästen) att oavsiktligt picka med sporren i varje steg för att hälarna pekar inåt.

Skillnaden är kontakten med hästen. Man ska varken ha tårna rakt ut eller rakt fram, omkring 'tio i två'-'fem i ett' är där man hamnar bäst. Hur benen ligger an beror på hur ditt bäcken är placerat i sadeln. Så den tränare som säger till sin elev att peka fram med tårna kan få tjata sig blå... inte ovanligt att knäleden eller fotleden börja ömma efter en stund. Så har du utåtpekande tår så beror det på att du sitter för 'öppet' som kookaburra beskrev det. Ställ dig upp och sadeln och puta med rumpan (på så vis vrider du om i höften och benen, tårna och knäna pekar fram igen) och sätt dig igen.

Om man har tår som pekar för mycket framåt så får man knipande knän, tajt överskänkel som Solis skriver, man stoppar upp rörelsen i hästen. Brukar också göra att ryttaren lättar lite från sadeln, man klämmer sig ur sadeln, man blir då istället stötig att ha på ryggen och hästen slutar att röra sig...

Gör man tvärtom, så har man ingen kontakt med knäna (dom brukar krypa upp och lägga sig ovanpå vulsterna). Iom att det är baksidan av benet som ligger an så kan man inte driva utan att dra ihop baksidan - spänna vaden och dra upp hälen. Antingen sitter man bra ner i sadeln när man gör detta, är stark i sätet, men blir då som ett ägg som balanserar i sadeln. Eller så lättar man ur sadeln, man drar upp skänklen och lyfter upp hela sig själv, blir framåtlutande och står på tå. Den som står på tå är redan halvvägs av hästen och är lätt att få av. värt att tänka på. Hur som så har man som sagt inte knäna intill och får inget stöd därifrån, ingen stabilitet. Som jacko beskriver det, man får en rullande skänkel.

Sitter ryttaren korrekt så har man kontakt med hela skänkeln. Man kan föra sin skänkel framåt och bakåt, beroende på vad som krävs av uppgiften, utan att överskänkeln flyttar. Har man baksidan emot hästen måste man föra hela benet sidledes för att få skänkeln längre bak på hästen, så man ändrar grundsitsen för att ge en hjälp.. kan bli motstridigt för hästen. Tar man fram skänkeln i det läget så blir man som en klädnypa på hästen : P

Svikten blir heller inte detsamma. För att kunna stå i lätt sits så behöver man bra stöd i stigbyglen och av knäna. (nu kan man inte balansera som ett ägg i sadeln längre). Pekar då tårna utåt så har man bara stigbyglarna att ta hjälp av (eftersom knäna lämnar sadeln). Hamnar man då det minsta bakom tyngdpunkten så trycker man fram stigbyglarna och gör att man faller bakåt och dunsar ner i sadeln. Har man lite knipande knän så kan man klämma sig fast på hästen och man tappar stigbyglarna istället när man rider lätt.

Så för att få rätt skänkelläge så behöver man 1. placera sig själv korrekt i sadeln. Man ska sitta rakt upp och ner, varken på svansen eller på musen. Sitter man korrekt så hamnar benen korrekt.

Därefter tränar man stabiliteten och balansen genom att rida lätt i olika takt och att stå i fältsits. Man kan träna fältsitsen i alla gångarter, men är lättast att göra i galopp. Bara stå och hitta stödet i stigbygeln, känna stödet av vulstret (framför knät) och hitta svikten i höft-, knä- och fotled, stötdämparna. När dom är aktiva kommer knäet att ligga stilla.

Rida lätt i olika takt är en riktig balanstestare! Man står upp och sitter ner i andra takten än vanliga 1-2-1-2. Man kan sitta ner två och stå upp tre steg exempelvis. Det minsta balansen är off eller man saknar stöd så kommer man antingen att ha svårt att komma upp ur sadeln, eller man dunsar ner igen, man tappar stigbyglarna, eller så blir det väldigt stötigt när man sitter ner.... denna övningen förbättrar både den lätta sitsen och nersittning. Den är värd att lägga tid på!

Men Solis svar var ju bra, betyder det att jag rider med mer låst överskänkel pga mina utåtpekande tår?

Nej, tvärtom. Om du sitter till häst så kan du testa. Ha tårna rakt fram eller tom lite inåt och känn hur överskänkeln ligger an. Låt sedan tårna peka en aning utåt (dit knäna pekar, som POC skrev) och känn hur överskänkeln ligger lättare an. Man ska känna att hästens rygg får plats att bredda sig. Då får inte överskänkeln knipa åt.;)

Jag tror Solis menade tvärtom? Att tajt överskänkel var ett no-no för henne - vilket i sin tur kan ge tår som pekar något inåt?

(Men man ska förstås aldrig tolka andra - det kan bli hur galet som helst! Sorry i så fall, Solis!)

Själv föredrar jag att rida med omvridet ben och får därmed tår som pekar rakt fram. Min sits funkar inte om jag har "rullande" lår och en överskänkel som är otajt. Jag antar att det kan vara individuellt? Och säkert olika på olika hästar också?

(Som om min sits funkar strålande bara för att jag försöker ha omvridet ben! :D)

Det är helt OK:D

Jag har själv haft problem (som jag tyvärr var omedveten om) med att jag klämde med överskänkeln. Jag lärde för många år sedan in att ha tårna rakt fram, vilket till slut blev lite överdrivet iom att tårna pekade aningen inåt. Min häst har en enorm energi i sig själv och iom att jag klämde åt så satte jag ju ännu mer energi i henne plus att ryggen inte riktigt fick plats.:crazy:
Jag har fått lära om och lättat i överskänkeln. Till en början blev det helt kajko, jag kände mig fullständigt instabil när jag försökte få ut tårna. Men jag började fokusera på hästens rygg istället. Jag tänker mig att ryggen måste få plats att bredda sig och mjukna och bli rund. Då blir det lättare att inte klämma och tårna pekar inte inåt längre.

Precis. Tårna pekar dit knäna pekar, om tårna pekar rakt fram gör knäna det också. Det blir inga "hästformade" skänklar = knip med överskänkeln.

Jag tänker att om tårna pekar åt annat håll än knäna beror det på instabilitet längre upp (abdomen eller vad jag ska kalla det) Svaghet/instabilitet försvinner inte bara genom att vrida in tårna, när man efter ett tag kommer på sig själv. Spänningar är ju inte helt obekant för ryttare :angel:. Well, att säga: " dit tårna pekar, pekar även knäna" - är att gå från fel ände i korrigeringen. Ryttaren kan inte korrigera felet enkelt med att vrida in tån utan att pådra sig spänningar, och dessa spänningar hjälper ingen ryttare. Funderingarna behöver gå kring vad spänningarna leder till längre upp i kedjan, säg leden lårben och höft och hur det påverkar sätets följsamhet. Ryttaren behöver korrigera felet där det sitter, inte "bota symptomen" - anser jag :)

Senast ändrad:

Jag tror inte hon menade att korrigeringen skulle komma nerifrån utan bara att förklara att tårna är en följd av resten av benet.

Jag verkar ha utryckt mig luddigt, jag menar som solis och ponnyryttaren skriver,den skolan har jag också gått i. Tår rakt fram/inåt och knipande överskänklar är ett big no no för min tränare iaf ;) ponnyryttaren skriver precis som jag är utbildad och utbildar vidare till mina elever.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
731
Senast: hastflicka
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med anledning av de utmaningar som för närvarande påverkar dressyren bjuder FEI in till ett möte. Syftet är att inleda djupgående...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?