Tarmvredsoperation, hjälp snälla

F

FoxyGirl

Hej!

Min häst har precis opererats för tarmvred.
Vet ni eller har ni en häst som har opererats för detta? Hur lång tid tog det innan hästen var i tävlingskondition igen? Alltså redo att tävlas.

Jätte tacksam för svar :bump:

Sv: Tarmvredsoperation, hjälp snälla

Hej

Vi hade en häst hemma som opererades för tarmvred för några år sedan. Det tog ca 8 månader innan han var i full träning igen.
Tror man skall räkna med minst 6 månaders konvalecens.

/B

Vet två olika hästar som genomgått dylik operation och bägge var väck över ett år från tävlingsbanorna, så tyvärr får du nog räkna med att det tar tid, är ju inget litet ingrepp precis och med stora både sårytor och muskler som skall läka ihop.

Vi har haft en pålle som vi har opererat för tarmupphägning 3 gånger, medicinerad ner ett otal gånger.
Oavsätt operation eller medicinering så tar det väldigt mkt på hästen. Självklart så tar hästen mkt mera styk när den blir opererad i buken då det är en mkt stor operation.
Först och främst så ska såret läka ihop ordentligt. Sedan måste hästen i sig själva återhämta sig och det kan ta ett tag.

Våran pålle såg ut som ett vandrande skelett efter sina upph
ägningar, och det tar tid att få dem i sitt ursprungliga skik.

När hästen har återhämtat sig kropsligen och såret/ärret är läkt ordentligt, då kan man börja anstränga hästen lite mer.

Så det tar tid, och man får ge dem den tiden de behöver på sig att bli frächa igen.

Hoppas att din påller kryar på sig utan några komplikationer.

Vi har haft en häst som genomgått buköppning/operation. Det tog sin tid innan hästen var tillbaka på tävlingsbanorna, men det gick. Man får iaf inte ha bråttom...

min herre buköppnades när han var 15 år, om jag minns rätt så var han konvalecent ca 5-6 mån ,sen sattes han igång försiktigt och var väl tillbaka till sitt sanna jag ca 1 år senare. Anser att man ska ge det tid, det sliter hårt på såväl kropp som psyke! Min herre förlorade säkert 150 kilo på bara ett par veckor efter operationen.

Han är idag 25 år och still going strong!:love:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023