Sv: Tarmvred

Det hela startar ju med att hästen uppvisar kolik symptom - ofta rätt så kraftiga, när det är tarmvred det handlar om. Veterinär kallas ut och gör en klinisk undersökning. Här ingår koll av temperatur, puls, respiration, slemhinnor (tecken på chock), dehydreringsgrad, auskultation av buken - är där nedsatt tarmperistaltik eller ej?
Där ingår också alltid en rektalundersökning. Tarmvred kan inte palperas rektalt om det är tunntarmarna som är involverade, men en skicklig veterinär kan oftast upptäcka en torsion eller volvulus (snurrning) av tjocktarmen, beroende på var på tjocktarmen den är lokaliserad.
Det behöver inte vara så att det är själva torsionen som palperas utan att man istället upptäcker att tjocktarmen ligger fel i buken. Man har speciella riktmärken man går efter vid en rektalundersökning för att känna så att allt är normalt, och upptäcker man att tjocktarmen inte ligger där den ska ligga, kan det vara tecken på att tjocktarmen har snott sig omkring sig själv, andra tarmar eller mesenteriet (det alla tarmar hänger i).
Ventrikelsköljning görs också för att ta reda på om det är stopp någonstans (tarmarna har snott sig), eller om där saknas tarmmotilitet (ileus), kan man väl säga.

Baserat på hur kraftiga symptomen är (dvs. hur dåligt hästen har det) och vad de kliniska fynden säger så beslutas det om operation är aktuell eller ej. Tarmvred kan lösa sig av sig själv beroende på vilken typ det är (tex nephrosplenic entrapment), men ofta är det operation som gäller. Först vid operationen får man reda på exakt hur illa det är.

Tack för uttömmande svar! Jag funderade just på em veterinär faktiskt kan känna ett tarmvred, och det är alltså möjligt under vissa betingelser.

Följdfråga: Varför blir det tarmvred?

Följdfråga: Varför blir det tarmvred?

Grejen med hästars tarmsystem är att det är upphängt "lösare" än hos andra djur och tjocktarmen ligger till största delen fritt i buken vilket betyder att den lätt kan snurra runt eller ligga fel.
Hos ko tex så är tarmsystemet ungefär lika långt, men de har ju den mycket stora vommen som tar upp ordentligt med plats, och på det sättes fixerar alla tarmar så de inte kan flyttas runt så mycket.

Det som är det farliga med tarmvred är att när tarmen roterar mer än 180grader så stryps blodförsörjningen från venerna och vid mer än 270 graders rotation så stryps också försörjningen från artärerna. Detta vill snabbt medföra blodbrist och vävnadsdöd och tarmen går sönder, som i sin tur leder till förgiftning efter att bakterier i tarmen kommer ut i blodet där de producerar toxiner. Tydliga chock symptom ses snabbt.
Är det så här illa, är operation enda utvägen, och det snabbt.

Om Hästen tex har fått i sig sand, och ligger och rullar runt så kan det bli tarmvred . Det lägger sig ju som en klump, rullar då hästen kan det vara kört .
Så var det i allafall för min häst

Hej från Hambo

Om hästen har kolik bör den alltså inte rulla sig - kan man tänka så? Kan man åxå tänka att tarmarna kan lägga sig rätt igen om den rullar sig? Svårt det här....:confused:

En av mina hästar fick det efter en operation, det är inte ovanligt, den opererades akut på grund av en svår fraktur och hade då ätit innan. Tyvärr överlevde inte hästen.

Om hästen har kolik bör den alltså inte rulla sig - kan man tänka så? Kan man åxå tänka att tarmarna kan lägga sig rätt igen om den rullar sig? Svårt det här....:confused:

Hambo har rätt i det h*n skriver, och det är just därför man inte vill att hästen ska rulla sig när den har kolik - för att inte riskera att tarmvred uppstår.
Men tarmvred kan uppstå även om hästen inte rullar sig, just pga. att tarmsystemet är upphängt löst och kan röra sig mycket i buken, framför allt när hästen rör sig/äter/dricker.

Att tarmarna kan lägga sig rätt igen efter rullning fungerar oftast inte. När tarmarna snurrar runt blir det ju stopp med detsamma och tarmarna börjar fyllas upp (gör ont) vilket gör det svårare för dem att snurra tillbaka igen, om du förstår hur jag tänker.
Man kan genom att svälta hästen och ge den vätska och olja, i milda tillfällen upphäva tarmvredet - eventuellt tillsammans med punktering av blindtarmen/tjocktarmen genom huden om de är snurrade och fyllda med luft (lättare att snurra tillbaka). Detta fungerar inte vid torsion/strangulering av tunntarmarna.

Intressant .. hoppar bara in och ser till att jag hittar tillbaka till tråden ..
Har varit med om några kolikanfall , men tack o lov inget tarmvred ..

Förlorade min sötnos i höstas pga tarmvred.Orsak-vet ej.:confused: Det blev operation,men det fanns ändå inget att göra.:cry:

Menar du sticka hål som man kan göra på kor? Vad händer när tarminnehåll kommer ut i bukhålan?

Usch, jag kommer aldrig mer att kunna glädjas när hästarna rullar sig njutningfullt i gröngräset ! ;-) Skämt åsido, man blir lätt hysterisk när man har maghästar. Sen förut har jag en fånghäst - så nu har jag dubblångest.

Liknande trådar

Hästvård Hästen hade kolik i söndags, inte tarmvred men påväg, väldigr ont, hade ej druckit som hon borse. Vet kom och gav dropp och hjälpte...
Svar
11
· Visningar
1 306
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka