Tarmstörningar

Avalon

Trådstartare
Jag har funderat en del på det här med tarmstörningar på sistone.
Det känns som att så fort hästen får nått symptom som syns utanpå kroppen så beror det med stor sannolikhet på en tarmstörning. (här överdriver jag en smula men ja ni förstår....)
Främst gäller det när hästar får fång, då ser man att folk skriver att det beror på en tarmstörning.
(Jag vet att det kan bero på många saker men jag upplever att denna anledningen skrivs lite här och där)
Nu har jag även sett det när det gäller eksem, att i grund och botten har hästen en tarmstörning som
gör att den får en reaktion på knotten saliv.

Men vad menar folk när de skriver tarmstörning?
Det jag vet är en tarmstörning är när hästen har diarré, det syns klart och tydligt att tarmen inte processar maten som den ska.

Men det andra då?
Hur många hästar har en äkta tarmstörning.
Vad är sanning och vad är myter gällande tarmstörningar?
Någon som sitter på ren fakta och kan ge lite svar?

Immunförsvaret hänger ihop med magen. En mage som inte fungerar på topp ger ett sämre immunförsvar. En mage som inte kan ta upp födan på ett korrekt sätt kan inte heller förse kroppen med det byggmaterial den behöver vilket skapar skörhet och utsatthet från yttre faktorer.

En tarmstörning är så mycket mer än regelrätt diarré. Det kan vara bajsvatten, mycket gaser, uppblåsthet, kolikkänningar, att träcken luktar surt, att träcken är för torr eller för blöt och en hel del annat. Vissa tarmstörning ger uttryck som stressbeteenden. Krubbitning är ett klockrent exempel precis som vävning och vandring.

Att hästens (ja alla däggdjurs) magar fungerar optimalt är en förutsättning för att individen ska kunna må såväl den kan.

Immunförsvaret hänger ihop med magen. En mage som inte fungerar på topp ger ett sämre immunförsvar. En mage som inte kan ta upp födan på ett korrekt sätt kan inte heller förse kroppen med det byggmaterial den behöver vilket skapar skörhet och utsatthet från yttre faktorer.

En tarmstörning är så mycket mer än regelrätt diarré. Det kan vara bajsvatten, mycket gaser, uppblåsthet, kolikkänningar, att träcken luktar surt, att träcken är för torr eller för blöt och en hel del annat. Vissa tarmstörning ger uttryck som stressbeteenden. Krubbitning är ett klockrent exempel precis som vävning och vandring.

Att hästens (ja alla däggdjurs) magar fungerar optimalt är en förutsättning för att individen ska kunna må såväl den kan.
Exakt :bow:

Sen, alltså gällande fång de får pga t.ex. överätning av tex kraftfoder så är det exakt en tarmstörning det handlar om. Toxiner kommer ut i blodet och skadar de fina kärlen i hoven bland annat.

Samma angående eksem så är det något jag "alltid" hört, just att om man håller ordning på magen = bra immunförsvar = mindre eksem. Det är ju ingen fluga som dykt upp nyligt.

En häst har typ en miljard (!) olika bakterier i tarmen, och alla de ska vara i balans. Ibland är det mindre obalanser som kanske knappt märks och ibland är det större som bla ger diarré. Men alla är de ju störningar i balansen i tarmen = tarmstörning.
Och jag tänker att kanske ingen någonsin har en perfekt balans, utan alla är i olika grader tarmstörda ;) bara att det inte ger problem jämt.

Exakt :bow:

Sen, alltså gällande fång de får pga t.ex. överätning av tex kraftfoder så är det exakt en tarmstörning det handlar om. Toxiner kommer ut i blodet och skadar de fina kärlen i hoven bland annat.

Samma angående eksem så är det något jag "alltid" hört, just att om man håller ordning på magen = bra immunförsvar = mindre eksem. Det är ju ingen fluga som dykt upp nyligt.

En häst har typ en miljard (!) olika bakterier i tarmen, och alla de ska vara i balans. Ibland är det mindre obalanser som kanske knappt märks och ibland är det större som bla ger diarré. Men alla är de ju störningar i balansen i tarmen = tarmstörning.
Och jag tänker att kanske ingen någonsin har en perfekt balans, utan alla är i olika grader tarmstörda ;) bara att det inte ger problem jämt.
Precis! Och det är viktigt att veta att fånganfallen som utlösts av överätning, dvs. av en tarmstörning, hör till en minoritet av fånganfallen. De flesta beror på insulinresistens vilket ofta uppkommer efter lång tids felaktig utfodring vilket gjort hästen fet. För varje gång hästen tillåts bli fet ökar risken att hästen för fång. En häst som var fet förra sommaren men inför nästa sommar är i normalhull löper ändå högre risk för fång än en häst som alltid hållts i normalhull.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 375
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
41 843
Senast: norrsol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV