gullsanmullsan

Trådstartare
Hejsan, har hand om en ponny på 30 år med helkrånglig, ologisk mage. Fick höra idag att symptomen stämmer med brist på tarmludd?! Försökte googla, men hitta inget om hästars tarmludd... Nån som har hört talas om detta? Vad är bäst att äta/ inte äta etc...

Sv: tarmludd

kan det var typ samma som vid gluten intolerans? dvs tarmen får svårare att ta upp näring och man får ont i magen.

Eftersom ponnyn är 30 år kan en tanke vara att den har dåliga tänder och inte klarar av att tugga fodret ordentligt. Vad äter den?

Köpte ett pulver från trikem som heter Harmoni, proviva, quickbeat och musli 16+ från dodson och horrel, får hö oxå, lite mat i hagen... jaa, liknar kanske glutenintolerans, fast utan allergi, kan tydligen bli så att gamla hästar får dåligt med tarmludd, tar upp näring dåligt, kraftiga diarrér, visar inte att han har ont, men han hänger med huvudet och öronen en del dagar, kanske är så han visar smärta. Kan andra dagar vara hur pigg som helst, går då med huvudet och öronen högt och har stallets bästa kondis! ...och ja, han har skitdåliga tänder, men blev raspad för ca 3 veckor sedan, var kanon i magen efter ett par dagar i hela 5 dagar...är jäst i både Harmoni och 16+. Börjar kännas som om att vi provat allt, provat potatismjöl, filmjölk, proviva. Tror ibland att proviva funkar, sen blir han bara sämre igen...

Vad säger veterinären?

Om det hade varit min häst så hade jag rådfrågat en veterinär, både om tänder och om vad som annars skulle kunna vara anledningen till problemet. Du har kanske gjort det redan men det framgår inte riktigt.

Jag hade definitivt inte testat med alla möjliga bra eller dåliga ideer. Det kan nog göra situationen mkt värre. Potatismjöl tex består ju av stärkelse. Vad ska det vara bra för? För mkt stärkelse i ren form kan lätt rinna vidare til grovtarmen. Sedan har jag aldrig förstått varför man ska ge filmjölk till en häst. Dels undrar jag hur många vuxna hästar matspjälkningssystem som klarar av att hantera mjölksockret och dels så är jag inte övertygad om att mjölksyrebakterierna i den filmjölk man ger är rätt sort för hästen.

Det finns en hel del att läsa om vad äldre hästar bör äta. Blötlagda lusernpellets och betfor tex är ett sätt att underlätta för en häst med dåliga tänder. Båda dessa fodermedel består av bra och lättsmälta fibrer för tarmen.

Senast ändrad:

Hej, det är inte min häst egentligen, min dotter har den på halvfoder, ägaren tänker inte ta ut nån veterinär, och verkar i övrigt dumpat den på oss. Quick beat är betfor med lägre sockerhalt, blivir rekommenderad den i foderbutikerna jag rådgjort med. Lusern rekommenderar alla, men ägaren påstår att han blir dålig i magen utav det, samt fått kolik, var iofs hack han fått då, inte vågat prova med pellets heller, men känns ju som att jag han ändå inte kan bli sämre om jag gör det, såvida han inte får kolik...

OK jag förstår problemet.

Det kan kanske finnas hästar som inte tål lusern även om jag tror att det inte är så vanligt. Det är annars ett mkt bra foder. Om du ska testa i alla fall så prova med lusernpellets utan melass. Det kan vara melassen som den reagerar på. Fast jag hade nog inte gått emot vad hästägaren tycker.

OK jag förstår problemet.

Det kan kanske finnas hästar som inte tål lusern även om jag tror att det inte är så vanligt. Det är annars ett mkt bra foder. Om du ska testa i alla fall så prova med lusernpellets utan melass. Det kan vara melassen som den reagerar på. Fast jag hade nog inte gått emot vad hästägaren tycker.

näe, enda allergier mot lusern jag lyckats googla fram har ju varit att de kan få bölder/eksem, står inget nån stans om gaser/diarrér

Hej, det är inte min häst egentligen, min dotter har den på halvfoder, ägaren tänker inte ta ut nån veterinär, och verkar i övrigt dumpat den på oss.

Om jag har förstått det riktigt så är det diarré som är problemet?
Om hästen har gått med kraftiga diarréer i perioder under lång tid så borde en veterinär titta på den. Eller i vart fall att ringa och prata med en veterinär... Jag vet inte hur svårövertalad ägaren är.. Men jag håller tummarna i vart fall!

Diarré kan nämligen bero på en kronisk inflammation (t.ex eosinofil colitis, idiopatisk colitis - här vet man inte orsaken) eller på störningar i de normala fysiologiska processer (t.ex. att hästen får i sig för mycket sand, eller en tumör som stör tarmens funktion) som medför inflammation. Det du skriver om att det är brist på tarmludd (eller tarmvilli som det heter) är vad man brukar se hos hästar med kronisk diarré oavsett orsak till diarrén, och är en del av inflammationsprocessen.
Det kan också vara så, i och med att det är en gammal häst, att tarmfloran inte är normal längre pga. nedsatt mängd mikroorganismer i grovtarmen. Detta är ju den minst allvarliga orsaken till diarrén.

Angående vad du kan göra, så rekommenderar några psyllium frön. Tidigare har det bara använts mot förstoppning, men de menar att fröna också kan hjälpa på diarré: http://www.equisearch.com/uncategorized/diarrhea-horses-more-unsightly-mess/3/ bra sida!
Kika in här också: http://irish-horses.com/equine-diseases-diarrhoea.html
Det finns också en kinesisk artikel om vilka örter som kan ges, som hjälper mot diarré, har den sparad på datorn..

Annars är det mycket vatten som gäller under diarré perioderna!

min ponny fick tas bort i våras pga att han inte kunde tugga ordentligt och hade problem med tarmen, han fick förstoppning förra året av otuggad mat och den redan dåliga tarmens slemhinna släppte och han bajsade ut den.
han skulle få en sommar till då han åt ordentligt, men hösten kom fort och då vi hade tänkt begrava honom hemma så sköt vi på det mer och mer :(. vintern blev hemsk med en extremt mager ponny som åt extremt mycket utan att ta till sig ngt.
så tidigt i våras fick han somna in, ngt han borde ha fått göra redan på sommaren.
han blev 30 år.

mitt råd till dig är;
ge lätt tuggad mat och gärna uppblött med mycket olja. lopp frö är också bra för att rensa ut ibland.
har han mycket diarre? testa att ta bort all havre, korn, osv ur fodret och se om det är gluten han inte tål.
lusern hack tålde inte min ponny riktigt, det var för svårt att tugga helt enkelt, testa pellets eller soja istället.

30 år gammal, urusla tänder och stora magproblem...... Vad är det som gör att man inte börjar fundera på att avliva hästen? Personligen tror jag det vore mycket bättre för hästen än att gå med diaree och magproblem dag ut och dag in...... Du skriver ju själv att hästen verkar påverkad vissa dagar, mår hästen inte bra SKALL den ha veterinärvård!!! Annars tycker jag det är djurplågeri! Lägg pengarna på en veterinärundersökning istället för att köpa massa konstigt jox och stoppa i hästen. Du kommer säkert upp i samma summa om ni håller på ett tag till och köper allt möjligt.....Specialfoder är hutlöst dyrt, mycket bättre att veta vad hästen behöver, vilket veterinären förhoppnignsvis kan hjälpa er med!

30 år gammal, urusla tänder och stora magproblem...... Vad är det som gör att man inte börjar fundera på att avliva hästen? Personligen tror jag det vore mycket bättre för hästen än att gå med diaree och magproblem dag ut och dag in...... Du skriver ju själv att hästen verkar påverkad vissa dagar, mår hästen inte bra SKALL den ha veterinärvård!!! Annars tycker jag det är djurplågeri! Lägg pengarna på en veterinärundersökning istället för att köpa massa konstigt jox och stoppa i hästen. Du kommer säkert upp i samma summa om ni håller på ett tag till och köper allt möjligt.....Specialfoder är hutlöst dyrt, mycket bättre att veta vad hästen behöver, vilket veterinären förhoppnignsvis kan hjälpa er med!

Känns som om ägaren försöker lägga över även slaktbeslutet på oss. Ska flytta hästen jag har på helfoder för att INGET fungerar i det nuvarande stallet. Frågade om jag fick ta med mig ponnyn i fråga oxå, fick till svar att vi kan ha honom då tills dottern växer ur honom, så får han gå till slakt sen. Blir ju min dotters och mitt beslut då när det är dax, och det kan jag ju inte lägga över på henne... Samtidigt förstår jag ju att det är bättre för hästen att inte behöva flytta nån mer stans sen...samtidigt kan han inte gå kavr där ingen tar hand om honom...syltat in mig totalt... är bara ledsen hela tiden...

Det är ju inte TS som äger hästen.

Spelar det roll vem som äger den??? OM TS ansvarar för den så får man göra det som är bäst för hästen eller återlämna den till ägaren.

TS: Förstår att det är jobbigt, men jag tror nog att i alla fall hästen skulle må bäst av att få somna in. Jag förstår inte riktigt tanken bakom "tills dottern vuxit ur den" DU menar väl inte att hästen rids och arbetas när den mår så dåligt som det verkar i tråden? 30 år är riktigt gammalt och troligen kommer problemen inte att minska till vintern, utan snarare öka?

Senast ändrad:

Svårt att "återlämna" ponnyn till ägaren när den står där ägaren ställt den, vi lämnar den ju helt enkelt kvar. Avtalet var att vi skulle betala halva stallhyran och hon allt annat, men vi har iaf köpt all mat och annat han behövt sedan i april ändå, eftersom han dumpats där. Stallägaren säger att han inte ens fått hästägarens del av stallhyran heller. Jag tror nog faktiskt att det är straffbart att avliva någon annans häst utan dennes medgivande. Hon har nu sagt att hon ska ta bort den i stället för att stalla in den i oktober, men får försöka få henne till att ta bort honom tidigare, onödigt lidande. Nej, min dotter får inte rida honom längre om han inte blir bättre, men hon har ju dessutom fått för långa ben, så hon har ju egentligen redan växt ur honom trots att hon inte väger så mycket. Funderade på att flytta med honom för att vi helt enkelt inte kan lämna kvar honom, men så dålig som han varit konstant i magen senaste veckan, så känns avlivning som enda alternativ.

Så tråkigt att ägaren inte tar ansvar för sitt djur! Hoppas att det löser sig och pållen får somna in så snart som möjligt!

Jag tycker ni skall ställa den oansvariga, ja tycker faktiskt det ägaren mot väggen, varför inte ta bort hästen nu om hon ändå tänker göra det. Hade själv tänkt ta bort min gamling i sept/oktober men han blev dålig i magen över helgen och trots att han drack så var han uttorkad måndag morgon när han fick somna in och man såg på honom att det var vad han ville. Vi kollade tänderna men dom var ganska okej men tror att "systemet" helt enkelt börjat ge upp.
Hoppas att det löser sig för er, förstår ditt dilemma, fult att dumpa över beslutet på er.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
946
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 959
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka