Sv: Tarmen har stannat på 3,5 mån valp
Har också haft ett gäng labbar - umgås med massor av människor som aldrig haft labbe och den allmäna uppfattningen bland dessa ÄR att de är matglada!
Men bland labbevännerna så har vi ett par hundar som är så fruktansvärt kräsna i maten - så nä, ALLA hundar är inte matglada - oavsett vilken "kvalisort" de är av! (precis som alla "kamphundar" inte är kampbenägna men det är en helt annan diskussion)
MEN generellt sett är labben en hund med matglädje.
Visst är det en grov generalisering i sig - eftersom det finns en betydlig större skara med feta små terriers och spaniels ffa här omkring.
(för att inte tala om den amstaffen som bor på granngården här o som är så fruktansvärt fet att djurskyddsinspektören är inkopplad.)
I min värld finns det tre sorts labbar, jaktlabbe, utställnings/brukslabbe o knubbsäls-labbar.
Däremot är det ju vad man själv gör hunden till, det är hundägarens ansvar att se till vad som åker ner i magen på hunden oavsett om det är en cocker, vinthund eller en labbe!
Min nuvarande är glad i mat, tackar aldrig nej, men är i god form - vilket gör att jag ofta får frågan om det verkligen är en labbe av icke-labbe människor - dvs människor allmänt.
Gnist - hur är uppfattningen bland folk runt omkring dig? Som inte har labbe - fråga dem gärna om deras åsikter om just labben o mat rent generellt.
Är inte hundvärlden känt för sina generaliseringar om raser (ffa alla andras raser) över lag?
"Jack russeln är ettrig o bjäbbar oavbrutet, afghanen är korkad, golden får alltid fukteksem, rottweiler är ingen barnhund, amstaff är en kamphund, en mastiff går inte att träna i lydnad, en border vallar allt den ser, st bernard lever aldrig längre än till 5 år" - jag kan fortsätta hur länge som helst...
Och nej - det är inte mina åsikter, utan sådant man snappat upp under åren ute på klubbarna.
O frågar du någon som har just de nämnda raserna så kan de förmodligen bevisa för dig att det inte är så - men generaliseringen finns redan där...
Men jag ger upp den här diskussionen - det var inte det TS ville veta, och inte det jag ville ha ut av det jag skrev från början...
Till TS - som jag sa från början, min knäpphund var dålig, men han har hållt sig frisk sen operationen o inte haft några fler problem med magen...
Hoppas allt går väl för den lille!