Tarmcancer

Mirre

Trådstartare
Som att det inte var nog med allt strul som varit, fick beskedet idag att man hittat en tumör i tjocktarmen på mamma. De ska operera bort den och se om den är elakartad eller inte. Men det verkar luta åt det :(

De ska röngta och kolla efter metastaser (vad det nu är) så det inte har spridit sig mer
 
metastaser är dottertumörer (som sitter på andra ställen än där modertumören sitter) och det är sånt man inte alls vill ha typ.

Hoppas att dom kan få bort hela och att hon blir bra sen.
 
@Mirre Jag vet inte om det stämmer med all sorts cancer, men jag har hört att ju äldre man är ju långsammare sprider den sig och ju yngre desto snabbare. Om det ens kan vara en klen tröst alltså :( Vet man hur mycket av tarmen som är drabbad, eller det är något de bara kan se när de väl opererar?
 
En kompis mormor föll ihop på golvet en gång och åkte med ambulans till akuten. De hittade en ful tumör i tarmen på henne men operationen var lyckad och hon blev helt återställd. Som en lycklig historia.
 
Försök (lätt att säga) inte ta ut något i förskott. Det ni inte kan påverka ska ni försöka inte lägga energi på. Att fokusera på det som är bra just nu, är jättesvårt men otroligt viktigt att försöka komma till. Fokusera på det som är bra, det kan vara så enkla saker som att det finns ork att ta en fika, att middagen var god, att vädret är bra. Att regnet behövs för gräset - whatever. Negativ energi äter så mycket sol och mörker är så... ledsamt.

Det är ett slag i magen med en sandsäck att få de här beskeden. För djävligt rent ut sagt.
 
Beklagar :(

Jag vet hur det känns. Min pappa fick tjocktarmscancer för några år sedan. Han hade känt sig lite konstig ett tag, men inte så han gick runt och tänkte på det nämnvärt. En dag fick han så ont att han fick åka ambulans till sjukhuset och opereras akut. Det var då dom hittade cancern.
Dom fick ta bort en bit av tjocktarmen men dom fick väck allt.
Nu är min pappa så att trots att läkaren sa att cancern var borta och inte ville göra mer än operationen så krävde han att få cellgifter, så han gick på det ett ex antal månader också.
Han var 59 år när han fick cancern.

Han blev fullt frisk igen och är friskförklarad sen typ 2-2 1/2 år sedan men går på en koll om året för att checka läget.

Hoppas allt går bra för henne!
 
Verkar ju som att det kan finnas rätt goda chanser ändå, allt vi kan göra nu är att vänta på vad röntgen visar och hur det går med operationen.
 
Coloncancer är en rätt vanlig form av cancer o relativt lättbotad idag om det nte finna metastase till ex lever. opererades själv för det fr drygt 2 år sedan o behövde bara ta bort 4cm av min tarm.
Ibland kan man behöva ta bort n längre bit av tarmen o då riskerar man att få en stomi under en tid
Oftast är prognosen på coloncancer väldigt god
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
277
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 429
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp