Tar ni ut veterinär för hälsokontroll?

break_a_leg

Trådstartare
Efter veckans "Barbacka" fick jag mig en liten tankeställare. Jag tar alltid ut hästveterinär eller åker till hästklinik om jag tror att min häst mår dåligt, men jag gör inga direkta veterinärkontroller i förebyggande syfte :o

Nu har vi ingen elithäst i den bemärkelsen, men en som iaf tävlar då och då.

Hur gör ni med era hästar?

Sv: Tar ni ut veterinär för hälsokontroll?

En gång i halvåret brukar jag kolla mina hästar. Det tror jag är ganska lagom för en häst på medelnivå.
När jag jobbat i proffstall kom veterinären varannan vecka och då brukade han nästan alltid kolla på topphästarna samt deras starter på video, oftast behövdes inget göras men bara som en check.

Bättre kolla upp en gång för mkt...

Nej, inte om hästen mår bra. Den ena hälsokontrollen blir då bara på den åriga tandkollen samt vaccineringen.

Nej, vaccinering en gång om året såklart, men ingen hälsokontroll.

Veterinär = sjuk häst :o

Jag tar inte ut veterinär för hälsokontroll om jag anser min häst helt frisk.
Precis som jag inte själv åker till doktorn om jag känner mig frisk.

Däremot så kollar fysioterapeften på hästen ngn gång per år även om de känns helt friska. Och likaså hästtandläkaren.

Nej, jag gör inga sådana hälsokontroller. Däremot ringar jag vet så fort jag misstänker att något skulle vara fel, och vaccinerar och kollar tänderna regelbundet (ca 1 g per år).

Det är ju oxå skillnad på häst och häst. Baryards topphästar tränas för elitprestationer och reser mycket, och självklart behöver en sådan häst annan skötsel och förebyggande vård än en vanlig totto som kanske tränar och tävlar litegrann på regionalnivå. Inte är vi "vanliga" lika noga med kost, träning och läkarkontroller som elitidorottarna heller.

Kollar tänderna 2 ggr/år. Vaccinerar 1ggr/år. Om hästen verkar ok och fungerar bra vid träning gör jag inga ytterligare vetrinärkontroller av den.

Vaccin/tandkoll 1 gång om året. Ingen hälsokontroll såvida hästen inte verkar må bra. Ringer vet.och rådfrågar om jag misstänker något.

Tycker ni en veterinärkontroll på tävling räknas som hälsokontroll? Finns ju olika veterinärer som kolla olika mycket men i stort...

Jag passar på att låta hästarna genomgå hälsokontroll 1 gång/år då veterinären ändå kommer och vaccinerar och kollar (och ev raspar) tänder.

Åker till klinik minst en gång om året, då blir det bl a hälsokontroll, tandgenomgång och vaccination.

Det är inte så ovanligt i travstallar i alla fall..
En microinfektion kan bli katastrof i ett lopp..
Blodprov på unghästar under träning är också ett sätt att kolla "tillväxtstatus"

AM

Nora skrev:
Tycker ni en veterinärkontroll på tävling räknas som hälsokontroll? Finns ju olika veterinärer som kolla olika mycket men i stort...

Nej, det tycker jag nog inte. Oftast kollar de ju bara att de inte har några stora sår e d o att de inte haltar. Skulle ta alldeles för lång tid o bli för dyrt om hästarna skulle gås igenom fullständigt på varje tävlng.

ako skrev:
Nej, det tycker jag nog inte. Oftast kollar de ju bara att de inte har några stora sår e d o att de inte haltar. Skulle ta alldeles för lång tid o bli för dyrt om hästarna skulle gås igenom fullständigt på varje tävlng.

Men ibland när vi är och tävlar är veterinären jättenogrann, vilket jag tycker är jättebra! Det är det jag tänker på...

Kollar mina hästar ungefär 2 gånger om året, mest för att jag är en sån hönsmamma. :)

En bekant till mig tar ut vet. en gång i halvåret och "besiktigar" sin häst (precis som vid en försäljning), och tar en blod analys.
Hästen är dock i full tävlings kondition så detta är väll ett kvitto för henne att allt är ok. och att hon kan träna vidare utan att det döljer sig några överaskningar någonstans.

Jag kollar mina hästar innan & efter tävlings säsongen mest i förebyggande syfte. Vet gör då böjprov av benen och en allmän hälsokontroll.
Tar blodprov 4ggr/år, Kontroll av equi terapeft 1-2 ggr/år eller oftare vid behov+ tandkontroll av hästtandläkare 1 gång/år.
Hästarna tävlar på elitnivå och jag tycker att det är oerhört viktigt att ha koll på hur hästen verkligen mår & förhoppningsvis innan skador uppkommer.
/M

Jag kollar mina hästar en gång/år, ungefär motsvarande en besiktning.
Oftast i okt - nov därför om någonting hittas (har hittills inte hänt) så finns tid att behandla/rehabilitera innan vårsäsongen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 264
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 559
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 365
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka