Tar ni med er katten när ni hälsar på folk/reser bort?

Tassetass

Trådstartare
Lämnar ni alltid katterna hemma/fixar kattvakt, eller får de ibland följa med när ni far bort?

Min kisse tar jag med när jag kan, och kånkar gärna med henne till kompisar även om det bara är över dagen. När jag far till pappa följer hon givetvis med och under dessa helger har hon varit hos såväl syskon som fastrar.

Hon åker snällt i buren och är så totalt cool på nya platser, hon verkar tycka det är jättekul att vara ute och åka. :D

Så, får era katter följa med? Hur är de att ha i bilen/bussen/vad ni nu färdas i? Hur löser ni det med kattlådan när ni är ute och åker?

Jag har till och med funderingar på att ta med henne när jag åker söderut nån gång (alltså södra Sverige), för jag tror inte hon skulle ha nåt emot det bara hon får åka med mig. Hon trivs inte alls att vara hemma hos mig med kattvakt och är hon ensam hos pappa äter hon rätt dåligt, så hon skulle kanske må bäst av att få följa med.

Frågan är bara hur man ska lösa toalettfrågan då hon inte är så himla glad i att gå i sele... :angel:

Så tips och tankar emottages gärna!

/Jenny

Sv: Tar ni med er katten när ni hälsar på folk/reser bort?

Mina stannar hemma. Yoga är för labil för att flytta på sådär, man vet aldrig hur hon reagerar. Däremot ska dom ju få åka med fram och tillbaka till stugan i sommar.

Det beror på vart vi åker, och hur länge vi blir borta. Om vi åker till stugan (sambons föräldars) så får de följa med, där får de gå lösa, det är så härligt! Om vi åker till min mamma någon längre tid så får de följa med, det är också mamma som brukar vara kattvakt om vi åker bort någon längre tid.
Men annars tar vi inte med dem. Är vi bara borta en natt så får de klara sig själva, är det flera nätter så skaffar vi antingen kattvakt som kommer hem till oss eller så får de vara hos mamma.

Båda mina katter blir ganska stressade av att åka bil, så jag tar aldrig med dom om det inte är nödvändigt. Det är bara när vi ska resa bort som de får åka 2,5 mil till gammelmatte och gammelhusse. Då packar jag bilen full med katter, kattburar, bajslåda, mat, skålar osv. Där har de varit flera gånger, så de känner sig hemmastadda ganska direkt. (När man hämtar dom igen är varje katt ca 1 kg tyngre än när man lämnade dom, så man förstår ju varför de trivs... :smirk: )

Jag har med mig mina på de flesta resor. Med bil är det lättare, då har vi en liten utställningslåda på golvet i baksätet. När katterna (Hanoo är det som med ålderns rätt behöver kissa oftare) ropar stannar vi till, öppnar burdörren, och han går ner till lådan. När han är klar sträcker han på benen runt baksätet ett varv, sedan kliver han in i buren igen så vi kan åka vidare.

Måste jag åka kollektivt längra sträckor kan jag tänka mig att ta med mig en skokartong med kattsand i. Kniper det så är de glada att få kissa i vad som helst som liknar en låda. Numera är det dock mer eller mindre omöjligt för mig att åka kollektivt med dem, eftersom de prompt måste åka båda i samma bur, och stor bur+ två katter orkar inte mina armar. När vi åker till vet och andra kortare sträckor stoppar jag in båda i den lilla buren :devil: Än har de inte klagat, men får de åka i varsinn blir det annat ljud i skällan.

På "bortaplan" har vi med en låda, en liten klösbräda och några bollar. Buren kan de ha som bo om de vill, men i vanlig ordning placerar de sig direkt i sängen. Vi hade även med kattungarna till svärföräldrarna i påskas. Ungarna då 11 veckor, resan 33 mil enkel. Inga problem, de små tyckte det var hellattjo med ett nytt lekställe, och resan gick bra, de sov hela vägen.

har min kompis katt hemma hos mig nu, kompisen är i London i 2 veckor.. han var livrädd i buren hem till mig, får se hur det blir att flytta hem stackarn igen sen...

Mina följer med, jämt. Har bil och en gammal hundbur i bilen som jag inrett med en ligghylla, en bädd, vattenskålar och kattlåda. Åker ofta 4-5 h i bilen med dom så hundburen ser jag nästan som en föutsättning då dom kissar ner sej annars:o

Vi tar aldrig med våra katter. De tycker inte om att resa :p
Vi har alltid kattvakt när vi ska åka..
Men katterna blir alltid så lessna när man är borta i mer än nån dag, så det känns lite ledsamt :D

Är jag bara borta över dagen så mår de bättre av att stanna hemma. Annars tar jag med dem när jag åker bort. När jag åker till landet kan den ena katten bli lite åksjuk ibland (Kurviga och backiga vägar) och då kan "lillkatten" protestera. Hon fick nu i våras en ful ovana att göra "nummer två" i passagerarsätet (när det satt en passagerare där, så bajsade hon i hans knä!! :o ), så nu har jag satt en liten låda där, som jag ska försöka flytta bak på golvet istället så småningom.

Min katt är som din! :D

Hon sover i bilen och tycker att det är jättekul med nya platser, iaf så länge matte är med. ;)

Eftersom våra är både ute- och innekatter så får de snällt stanna hemma. Mormor och morfar kommer hit och tar hand om huset om vi åker på semester el. dylikt.

Det beror på vart jag ska och hur länge jag ska vara borta. Ska jag hälsa på familjen tar jag med katterna (transportbur på tåg), men ska jag iväg någon annanstans stannar katterna hemma med kattvakt.

Lådfrågan är inte så komplicerad för mig, mina katter går inte på låda när de reser. De håller sig hellre 14 timmar än att gå på lådan på tåget.

hej jag tar me mina katter å ja vet en får inte men dom springer lösa i bilen dom vet dock att dom inte får gå till han som kör, har en låda på golvet bak som används flitigt, men min ena lillkille börjar må dåligt nu så ja vet inte om de ä åksjuka, ser ut som om han har rabies elle nått, sitter bara å dregglar å låter konstigt, annars tycker han de ä jättekul hoppar in själv i bilen

Min katt är rätt feg av sig och skulle nog inte uppskatta att forslas omkring. Han stannar hemma och får mat antingen av något av mina utflyttade syskon eller av någon granne eller så. Vi bor dessutom i villa, så han har goda möjligheter att vistas ute när han vill.
Mn syster, som bor i en lägenhet i stan, brukar låta sin katt följa med ut till landet. om man tar med katten eller ej beror väl helt enkelt på var någonstans man åker/hur man åker/hur långt det är /hur katten tar det osv...

Kul att höra hur ni andra gör. :bow:

Tror det kommer bli mer resande för mig och Isola i framtiden, hon verkar trivas bättre ju större fordonet är. Buss funkar fint och tåg lär också gå bra, så vi får se - hon kanske blir värsta globetrottern. :D

jag tar med mig min kisse om jag kan! med min hund däremot så måste jag se till att hon kan/får följa med. går det inte så skaffar jag hundvakt..

Våra katter är inte mina från början utan min pojkväns, och han har inte åkt bort så mkt. Nu i våras var vi vid sommarstugan några dagar och då var katterna hemma när vi åkte så dom fick stanna inne. Nu ska vi iväg igen och killen verkar vilja ha dem inne, mig kvittar det. Men de kanske har mer att göra utomhus.

Funderar på att ta med dem, men de är inte så vana vid mycket folk och de har aldrig varit därute tidigare så det kanske är dumt. Vill inte att de drar sig undan o så hittar man dem inte när man ska hem sen. Nya kattungen dock, som blir min flicka, henne ska jag ta med i fortsättningen tror jag. Om hon tycker om det vill säga, jag tvingar inte med en kisse som sitter hela bilresan i baksätet och skriker.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama