Tar ni in dom???

F

fnorr

Har suttit och läst lite om insektsmedel, verkar som om insekter är ett stort problem i Sverige.....jag undrar lite varför man inte tar in hästarna ibland sâ att dom fâr "vila" lite frân besvären.

Här har vi 23 ha gräs, utan buskar och knappt ett träd. Därför har vi inte mkt "flyg" + att det nästan alltid blâser lite. Trots detta har vi ibland haft hästar som vi plockat in....mest dâ dom blivit angripna av bromsar nâr det varit mkt varmt. En och annan dârfink har hoppat ut ibland(hopphästar,staket 1.70). OBS inte bete bara daglig utevistelse. Bara unghästar samt ngn pensionär ute dygnet runt.

sâ vad säger ni, är det ett alternativ att ta in dom och lâta dom vara ute lite mindre?:confused:
 
Sv: Tar ni in dom???

Ja, det är ett klart alternativ.

Vi är nyblivna ägare till ett lantbruk och har förstått att det finns väldigt mycket mygg och knott på markerna under sommaren. Blir det för jäkligt tar vi in hästarna.

Immer
 
Sv: Tar ni in dom???

Oksâ nybliven ägare:) men har inte flyttat än. Tack för ditt svar.
 
Sv: Tar ni in dom???

ofta biter inte insektsmedel på bromsar och blinningar.

Att ta in hästarna är ett utmärkt alternativ för de som bor vid våtmarker och värmeböljor.


de flesta vill hellre gå in än att vara ute när de är förjävligt med bett plus värme
 
Sv: Tar ni in dom???

Tar in min adagtid på sommaren för att de ska slippa insekterna och nattetid på vintern för att de ska slippa regn och rusk. Var årstid har sin charm
 
Sv: Tar ni in dom???

Här finns INGET ANNAT alternativ än ta in när bromsarna är som värst. Spelar ingen roll vad du kletar på hästarna, de är hysteriska iaf för bromsen biter. Det går inte att rida på dagtid under bromssäsong heller. Räknade en gång hur många broms jag slog och jag slog över 100 st på tio minuter, och då hann jag inte med alla. Det är fullständigt sjukt med broms! (och undrar vad det beror på, är likadant hos pappa där jag hade häst förr, och det var INTE sådär mycket broms för 5 år sen?? Samma sak här säger bönderna som bott här längre, bromsen har blivit ett problem på senare år).

Men som sagt, jag plockar in, för det finns inget annat alt (ja lösdrift då, så de kan gå undan som de själv vill). Och inte ens rastlösa unghästen som brukar avsky att stå i box 'för sakens skull' klagar, utan de verkligen njuter av att få komma in och komma undan bromsarna.

Tar in vid nio på morgonen ungefär, då är hästarna halvhysteriska, och släpper ut vid sjutiden på kvällen under de värsta perioderna.

Övriga flygfän är inga större problem, och här finns träd/buskar/skog. Men bromsjävlarna TRIVS ju i skogen med *morr*
 
Sv: Tar ni in dom???

:banana: *Jag bor på skånska slätten* :banana: Åh vad glad jag är.
Vi har oxå träd faktiskt, 2 träd räknas som en dunge,4 som en kog :D
Broms hittar jag kanske 5 på en timmes ridtur när det är som värst och det är jobbigt. 100 på 10 minuter:crazy: :eek:
 
Sv: Tar ni in dom???

fnorr skrev:
Har suttit och läst lite om insektsmedel, verkar som om insekter är ett stort problem i Sverige.....jag undrar lite varför man inte tar in hästarna ibland sâ att dom fâr "vila" lite frân besvären.

Här har vi 23 ha gräs, utan buskar och knappt ett träd. Därför har vi inte mkt "flyg" + att det nästan alltid blâser lite. Trots detta har vi ibland haft hästar som vi plockat in....mest dâ dom blivit angripna av bromsar nâr det varit mkt varmt. En och annan dârfink har hoppat ut ibland(hopphästar,staket 1.70). OBS inte bete bara daglig utevistelse. Bara unghästar samt ngn pensionär ute dygnet runt.

sâ vad säger ni, är det ett alternativ att ta in dom och lâta dom vara ute lite mindre?:confused:

Jag har aldrig fattat varför man har lag på lösdriftshall för hästar på vintern, men inte på sommaren.

Nästan det enda de behöver skydd för är egentligen insekterna på sommaren.

Vi använder inte så mycket insektsmedel, utan hästarna får gå in och ut ur lösdrifts-stallet som de vill. När det är mycket insekter ute, går de helt enkelt in själva.

Så enkelt var det.
 
Sv: Tar ni in dom???

I det förra stallet där jag hade min häst var det alltid flera svärmar med insekter som bet och jagade hästarna till vansinne. Dom sprang sig helt genomvåta och inget medel hjälpte - så vi tog in hästarna någon/några timmar mitt på dagen.

På det nya stället som jag nu har min häst på så har jag den turen att det knappt är några ynka flugor, det blåser rätt mycket där också. Så dom går ute hela tiden.
 
Sv: Tar ni in dom???

Är det inte lättare att ordna ett skjul där de kan gå in själva för insekterna, istället för att hålla på och passa dem och ta in och ut för hand?
 
Sv: Tar ni in dom???

Dom fâ gânger hästarna här har varit ute dygnet runt(när dom av ngn anledning inte kunnat ridas, samt om jag varit hemma i Sverige) har dom haft "skjul" att gâ in i och dâ klarat sig hyfsat. Men tror att det blir värre där jag ska bo nu....:eek:

Alexandra W, när brukar det vara bromssäsong?
 
Sv: Tar ni in dom???

Ett tips, jag lyckades förvärva en gammal mjölkbod från annudasummal, som stod långt ute på bondens marker, gratis!

De körde tom hem den åt oss, och placerade den i hagen.

I med köldridå innanför dörröppningen, och vips! En liten lösdrift för två hästar.

Det står lite halvrackliga bodar lite här och var, kanske man kan fråga om man kan få köpa billigt?
 
Sv: Tar ni in dom???

Mina hästar kan själva gå in och ut som dom vill och det är mest sommardagar med sol som dom står inne (och när dom ska skita:crazy: ). Hästarna mår bra men det blir lite mer jobb för mig, dock hålls ju hagarna fria från skit;) .
Har svårt att förstå dem som har hästarna ute på dagarna och inne på nätterna sommartid, det är ju nätterna som är sköna för hästarna:confused: .
 
Sv: Tar ni in dom???

Texaz skrev:
Har svårt att förstå dem som har hästarna ute på dagarna och inne på nätterna sommartid, det är ju nätterna som är sköna för hästarna:confused: .

Precis :bow: :)
 
Sv: Tar ni in dom???

Vi tar in, men kör lite olika tider. Oftast inne nattetid. Det märks ganska bra på hästarna hur dom vill ha det. Bromsar är väl juli som är värst, det beror lite på. Förra året var inte för hemskt här uppe, svidknotten var värre.
 
Sv: Tar ni in dom???

När det blir för mycket elaka flygfän och hästarna börjar bli irriterade så tar jag in dem ett par timmar under dagen.
 
Sv: Tar ni in dom???

ja, vi tar in våra hästar enligt årstid. Den här årstiden är allra bäst, varmt och trevligt och inga insekter. Höstarna kan vara jättejobbiga med knott till långt fram på förmiddagarna och somrarna kan bromsarna vara jobbiga dagtid och knotten nattid. Så det är en avkänning från dag till dag. Hästarna säger rätt bra hur dom vill ha det. Eftersom alla våra hagar inte har möjlighet till skugga hela dagarna tas de också in riktigt varma soliga dagar mitt i dagen för att vila i det kalla stallet.

Vi har bara tre snälla hästar och beteshagarna nära stallet så det är inte så jobbigt att ta in/ut dem, en häst i var hand och den tredje lös efter. Eftersom dom själva vill in går de snällt mot stallet.
 
Sv: Tar ni in dom???

Bromssäsongen här bero lite på, i år tror jag de kommer hyfsat sent. Men mitten på juni brukar de börja dyka upp ett tidigt år, annars kring midsommar. Hela juni är ett helvete och minst halva augusti. Men juli är absolut värst.

Och visst är skjul/lösdrift bäst, men jag har lösdriften i vinterhagen och inte sommarhagen. I år funderar jag på att bygga korridor dock, vi får se. Treåringen är lite rädd för lösdriften sen hon förra året åkte på däng där av en inackordering. Har en utebox hon kan gå in i också, men då blir det så att en står inne och den andra utanför och hänger tyvärr.

Men det är inga större problem för mig att ta in, då kan jag passa på att visitera, ge tillskott och mineraler och får en koll av hur hästarna mår i magen etc. Jag har tagit in 4 hästar i ett svep som mest, har några hundra meter mellan bete och stall, så det är inte direkt ansträngande.
 
Sv: Tar ni in dom???

vi har ibland myggsvärmar hos oss och då åker pållen in! hon går annars på lösdrift men under den tiden det är så jäkla mycket mygg så får hon gå in nån timme på kvällen. Hon blir extremt biten. har väl runt 200m myggor på sig och svärmar som flyger omkring henne.:mad:
 
Sv: Tar ni in dom???

Inte för att jag har hästen ute dygnet runt eftersom jag tränar och tävlar. Men en annan bra lösning är att använda exemtäcke med UV skydd på hästen när den är ute. Fast den inte har exem så slipper den bromsar och annan skit.
 

Liknande trådar

Anläggning Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt? Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller...
2
Svar
31
· Visningar
4 750
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Senast: EmblaAsk
·
F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 147
Senast: fnorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp