Tar ni hjälp av någon på framridningen?

Sv: Tar ni hjälp av någon på framridningen?

Jag brukar ta hjälp utav min syster som alltid är med och stöttar mig. Men det brukar bli att hon får gå därifrån och min "tränare" kommer och ger tips istälelt! :p

break_a_leg skrev:
Eller klarar ni er helt på egen hand?

Det beror på vem som är med, är det någon "duktig" så får de gärna tipsa mig, men det jag inte kunde innan lär jag ju knappst lära mig på framridningen heller.

e min tränare med hjälper hon med men annars klara jag mig br själv

*kl*

Nu är väl ni som svarat vuxna? På ponnytävlingar är det ju fortfarande så att många har hjälp även på framridningen.

Jag klarar mig nästan bäst själv, därför att jag rider fram i väldigt öppen form, och med mycket tempoväxlingar.

Har jag någon med mig så brukar de bli stressade av att jag aldrig kommer i gång och tränar de rörelser som ingår i programmet + tar upp honom i formen, och då spänner jag mig av den stressen.

Jag VET nämligen vad jag håller på med, min häst samlar sig själv inne på banan, och rörelserna ska han ju kunna innan.

Jag får bäst resultat om jag får honom gymnastiserad och avslappnad, men ändå elektrisk.

Det värsta jag vet är att stöta på patrull på framridningen.
Däremot är jag ofta med och hjälper andra.

Jag brukar ha med mig en massa folk när jag åker och tävlar men det slutar alltid med att de står och pratar med varandra och ingen tittar på mig :D

Jag och min tränare har kommit fram till en framridning som fungerar bra och den är 12-15 min lång..... jag har nog kortast framridning av alla. Skritten innan är inte inräknad såklart.

Annars tycker jag att det är skönt att någon står bredvid som man kan fråga hur det ser ut.

break_a_leg skrev:
*kl*

Nu är väl ni som svarat vuxna? På ponnytävlingar är det ju fortfarande så att många har hjälp även på framridningen.

Jag är ju inte barn men har ungar som tävlat. Ibland fanns väl tränare och lagledare där om det var lagtävlingar, eller om många av tränarens elever deltog så kom h*n oftast.

Men annars fick jag konstigt nog förtroendet att hjälpa till, pappa bannlystes dock, liksom ofta systrar. Men jag fick hålla tungan rätt i mun och lyssna på vad de ville ha hjälp med. Annars snästes man därifrån:angel:

Tränaren om h*n fanns där fick mer gehör för synpunkter.

Men som någon sa, det är lite sent att göra radikala ändringar på framridningen. Det var mer "h*n känns så okoncentrerad, vad tycker du jag ska göra" eller "det känns konstigt i ökningen ser det konstigt ut". Då kunde mamma få kommentera.

break_a_leg skrev:
*kl*

Lessen, men det framgick inte av ditt ursprungsinlägg att det var ponnybarn du ville ha svar av.

Choklad skrev:
Men det jag inte kunde innan lär jag ju knappst lära mig på framridningen heller.

:bow: Tack för den!! :bow:
Det är så många som har "lektion" på framridningen.

Jag gör det nog mest själv, har bara mamma och kompis med och ingen av dom vågar prata med mig när jag är fokuserad :angel:
Jag pratar med mamma och hon säger kanske räta på dig, vrid om händerna eller liknande små saker men själva framridningen fixar jag själv.

Nästan alltid själv, har "bara" med mig en hästskötare när jag tävlar. Men ibland har det hänt att tränaren varit med och hjälpt mig, och när hemmaklubben arrangerar tävlingar får vi också hjälp av henne.

När jag tävlade ponny klarade jag mig oftast själv. Jag och min tränare diskuterade dock alltid igenom framridningen inför varje tävling utefter hur det funkat på den senaste tävlingen samt hur hon känts de sista dagarna. Efter varje tävling analyserade vi igenom upplägget och hur väl det fungerat, vad som var bra och vad som ev. behövde ändras på tills nästa gång. Hade alltid mor &/eller far med mig som kunde filma själva programmen, så att både jag och min tränare kunde kika på det efteråt.

Kanske skulle ha svarat hur det var på ponny också ja...Det var alltid pappa som skjutsade mig till tävlingarna och han vet knappt fram och bak på en häst så han var ju inte till mycket hjälp på framridningen! Några gånger bad jag honom dock säga: "fram med näsan, vrid om händerna!" men han glömde ganska snabbt bort vad det var han skulle säga eftersom han inte förstod innebörden...haha Så jag red fram själv på ponny också.

Jag undrar över vuxna också...Men de kanske "klarar sig själva" mer än vad barn/ungdomar gör?

Under ponnyåren klarade jag mig själv. Mamma eller pappa som körde hade inte de kunskaper i dressyr som gjorde att de kunde hjälpa mig.

Numera har jag oftast med sambon, det är super för han tävlar själv på samma nivå som jag & känner ju både mig & hästen.

Kanske ska börja med tat jag just nu tävlar ponny...
Jag rider fram själv, mamma brukar stå på sidan och säga till om det ser bra/mindre bra ut. Men annars så tycker jag att det är jobbigt när nån bestämmer hur man ska göra. Och det värsta som finns är när vissa har tränare/förälder med sig och tar upp hela ridhuset för att träna.
/anna

Visst är det frustrerande när ett ekipage + tränare tar upp plats på ett sådant sätt som inte lämpar sig på framridning inför tävling där man trots allt får samsas om den plats som finns att tillgå. Tkr dock att det förekommer även bland ekipage som inte har med sig tränare.

Är man van att rida privatlektioner utan att behöva dela med sig av utrymmet med någon/några andra så kan det nog vara ett delvis omedvetet beteende..

Jag har alltid klarat mig själv, både som ponnnyryttare och nu som vuxen. Under ponnyåren brukade tränaren vara med på de stora tävlingarna och då fick man lite hjälp. Men idag så "bollar" jag med ägaren när jag tävlar. Min känsla vs. vad hon ser. Mest för att hästen är så kocko bäng när man är ute och tävlar mot hemma. ;)

När eleverna är ute och tävlar eller jag är med som lagledare så växlar det väldigt mycket hur mycket hjälp dom vill ha, men överlag så handlar det mest om lite bollande där också, antingen behöver de en knuff i rätt riktning eller bekräftelse. Ett par meningar kan göra lika stor skillnad som ett evigt instruerande på framridningen. :o

Mestadels rider jag fram själv, men visst händer det att jag ber om hjälp. Jag har oftast med mig min ridinstruktör då vi åker på samma tävlingar, lyxigt, javisst!!!!

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 514
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fokus på harmoni och hästvälfärd i bedömningen av dressyr, valfritt med kandar i internationell Grand Prix, övervakad framridning och...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka