Tar av mitt foder...

P

Pix

Visste inte var jag skulle lägga denna tråden. Dottern till den som äger stallet där jag har min åring tar av mitt foder till sin ponny utan att fråga och nu är jag trött på det, men jag vill inte säga till henne då min mamma och pappa är goda vänner till hennes föräldrar och dom vill inte bli ovänner med dom, desutom så är stallplatsen där helt gratis. Dottern bryr sig knappt om sin häst förutom när jag är där och hon rider max 2 ggr i veckan och då korta rundor i skogen, hästen är fet och har överskottsenergi och behöver knappast det foder som hon tar av mig. Men jag ska bara ha kvar min häst där ett tag till. Vad tycker ni ska jag säga till henne eller ska jag låta det vara eftersom jag inte ska ha kvar min häst där så länge till?:confused:

Sv: Tar av mitt foder...

är det hö eller kraftfoder det gäller? om det är kraftfoder kanske det skulle funka med foderlåda med lås? och så blandar du bara färdigt det din häst ska ha varje dag innan du låser igen...

Passa på att säga åt henne om du ändå inte ska stå där en längre tid till. Låt henne inte komma undan med det så lätt!

Kan du inte bara lite smidigt säga att "Jag bara undrar hur mkt av mitt foder du tar, vill veta så vi kan se hur mkt du ska betala för det?" Elelr lägga fram det så på nåt snyggt sätt?

Men du - de är ju mycket generösa som låter dig stå gratis.

Någon föreslog att du kunde ha lås på foderlådan, men det tror jag bara provocerar.

Nä, var glad för din gratis stallplats istället. Ni kanske kan köpa in foder tillsammans?

Norrland

Att du har gratis stallplats hos dem tycker inte jag är ett skäl för dottern att ta foder - Säg att du märkt att det försvunnit foder för dig och är de villiga att betala halva foderkostnaden delar du gärna med dig den tid du är kvar hos dem!

Annars är det nog lås som gäller om man ska få ha sitt ifred. //Linda

Hur mycket tar hon då? Är det "småslattar", eller såpass mycket att det är något att reta sig på? Om du bara ska stå kvar ett litet tag till, är det kanske inte lönt att göra så mycket åt det?

*kl*

Oavsett om stallplatsen är gratis eller inte och om TS ska stå kvar en längre tid eller inte, så ska man inte få komma undan med att snatta av någon annans betalda foder. Tänk om hon gör likadant av nästa hyresgäst? Nae, ännu en ouppfostrad och bortklemad unge som kommer undan för lätt säger jag.

Då får du helt enkelt acceptera hon tar ditt foder eftersom du inte vågar säga i från. Så enkelt är det väl ? Nä, men allvarligt talat, VAD skulle hända om du sa till egentligen ? Folk måste tåla tillsägelser eller hur utan att en hel familj börjar bråka.

jag skuklle iaf sagt till direkt. tycker jag att du borde göra också.

jag tycker inte det är acceptabelt att någon tar saker utan att fråga!:eek:

spelar ingen roll om det är ens bästa vän, granne eller hos dem man har hästen.
tycker heller inte att du ska knipa igen bara för att du står där gratis, det är ju som att gå med svansen mellan bena..
nä ta du och säg ifrån..för sådär gör man bara inte!

tillägger..
jag vet hur dyrt det kan bli bara på en månad då man får en extra häst att mata..vet detta då jag själv har haft fodertjuvar

så mitt förslag; säg ifrån och lägg de där extra slantarna på något annat, på något roligt istället än att betala någon annans hästs mat, det är faktiskt inte ditt jobb.

Så har min kompis det oxå! fast hon betalar överpris för stallplatsen dessutom! Stallet har inte ens ordentliga fönster (Trasiga, utan rutor på vissa ställen o.s.v) och ungarna i stallet skitar ner och städar aldrig efter sig. och hon betalar ca 1400 för att ha sin häst där..

Dessutom snor ungarna hennes foder; Havre, kross, betfor (Som de ger ponnyerna utan att blöta!! :eek: ) och hennes vitlök och B.vitaminer!

Och inte nog med det så har dom (och även barnens MAMMA!!!) tjuvirdit på hennes häst, flera gånger trots att hon sagt till! Och även jag har sagt till dom!
Till saken hör att hon inte just nu har råd att flytta hästen och måste stå kvar...

jag tycker hon ska sälja hästen om hon inte har råd.. men hon vill inte...

verkar som om vissa inte har råd att ha häst och ska då inte ha häst tycker jag :mad:

kan man inte betala sitt foder själv utan måste gå och ta från andra så har man inte råd.

verkar som om vissa inte har råd att ha häst och ska då inte ha häst tycker jag :mad:

kan man inte betala sitt foder själv utan måste gå och ta från andra så har man inte råd.

Håller med till 100%! :bow:
Du behöver kanske inte vara otrevlig mot tjejen utan bara fråga varför hon gör som hon gör. Det kanske finns en orsak.

Lycka till och berätta hur det gick!

Fick jag stå där helt gratis så skulle jag faktiskt inte bry mig om ev. kraftfoderstölder. Kanske de tycker att det är skäligt att du står för en del av fodret?
Jag hade nog gjort som så att jag hade frågat henne om hon ville ge sin häst samma foder som du ger, köpt henne en säck och sedan satt lås på "min" foderlåda" om jag ansett det vara ett stort problem. Tycker de att du är kinkig så får du kanske se dig om efter en annan stallplats och då lär kostnaden för denna ligga långt över det "stulna" kraftfodret.
Men ska du inte stå där länge till så hade jag nog inte brytt mig nog för att säga till.

En vettig tanke där! :bow:
Visst det är fel att stjäla och jag vet själv hur ilsk jag blir när ryttare stjäl foder/ utrustning av mig. Men har också lärt mig att det är oftast svårt att få fast i tjuven ifall man inte vet vem det är. Prata med chefen kan hjälpa ibland men inte alltid.
Nu vet trådskaparen vem, så prata med dens föräldrar och tjejen, om det nu är värt att riva upp saker och ting.
Är stölderna stora?
Får hon stå där gratis, visst inte ett skäl för tjejen att stjäla men fråga om de inte kan köpa in foder tillsammans.
Varför väcka den björn som sover om du ändå ska flytta snart?

Jag personligen hade haft väldigt svårt att säga till iom att du har din häst där gratis. Men visst, jag tycker det är oförskämt av människan att ta utan lov, så gör man bara inte.
Jag har själv haft (och har fortfarande) också det problemet att folk tar av mitt foder, men efter jag satte lås på min kraftfodertunna har det blivit svårare för dom att sno. Kanske vore det ett alternativ för dig?

Fick jag stå där helt gratis så skulle jag faktiskt inte bry mig om ev. kraftfoderstölder. Kanske de tycker att det är skäligt att du står för en del av fodret?
Jag hade nog gjort som så att jag hade frågat henne om hon ville ge sin häst samma foder som du ger, köpt henne en säck och sedan satt lås på "min" foderlåda" om jag ansett det vara ett stort problem. Tycker de att du är kinkig så får du kanske se dig om efter en annan stallplats och då lär kostnaden för denna ligga långt över det "stulna" kraftfodret.
Men ska du inte stå där länge till så hade jag nog inte brytt mig nog för att säga till.

Exakt vad jag tänkte.
Vet ju förstås inte var i landet du har din häst men jag kaninte tänka mig att foderkostnaden kan överstiga vad det skulle kosta att betala en vanlig boxhyra.
Dessutom så är det kanske onödigt att reta upp familjensvänner om du ändå skall flytta till ett annat stall snart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25