Sv: Tappskor

Hola,
Ett bekvämt sätt för hovslagaren att slippa åka ut på tappskor. Men inte särskilt bra för hästen ur fysiologisk synpunkt.

Trångskoning ger som bekant en dålig spiral vad gäller hovens förmåga att vidgas korrekt med efterföljande besvär som tex trånghov, röta mm.
För små skor och därmed för korta traktarmar ger inte fullt understöd åt trakten vilket i sin tur vanligen ger understuckna trakter.

Lätt att få både pest och kolera.

mvh Eva

Instämmer :bow: :bow:

Håller med _Eva_! Sätt inte på för små skor på hästen.

Min häst hade under ganska lång period fått en storlek för små skor. (Tävlingshäst, antar att de tröttnade på tappade skor..) Det har hittills tagit ett år för hennes hovar att komma upp en storlek och bara det orsakade hur många tappskor som helst.

Tycker det låter som du har en ganska dålig hovslagare. Hästar tappar inte skor sådär utan anledning. Okej att de tappar skor den sista veckan innna nästa skoning, men dagen efter är inte alls bra.
Tycker att du ska byta till en bättre hovslagare, som vet hur man ska få fast skorna. Kanske han kan sko de lite trängre, kanske han trampar av sig skorna?
Min häst gå i jätteleriga hagar, sär föterna sugs fast, men han har alltid kvar sina skor till nästa skoning. Så jag tycker antingen att du ska byta hovslagare om möjligt, eller be honom sko lite trängre.

jag ska inte be honom sko trängre med tanke på vad de andra skrivit i tråden :idea:

han är en bra hovslagare, inget snack om saken, däremot passar inte alla hovslgarare till alla hovar.
han får en skoning till på sig.

Först- byt inte hovslagare redan. Han måste ju få en chans att se vad som funkar på din häst och vad som inte gör det. Som han gjorde sist blev ju inte så bra och nu vet han det.
Man vill ju inte sko trångt men ibland är det nödvändigt. Jag vet inte hur det ser ut hos dig men i den här geggan flyger det lätt skor hit och dit. Problemet med tappskor är också att sömmen trasar sönder hovvägen och det blir svårare och svårare att få skon att sitta. Jag hade övervägt att sko trångt en skoperiod nu så skorna sitter. När det torkar upp så kan man säkert lägga ut dem som vanligt igen.

om du läser så ska jag ge honom en chans att rätta till det :p

nu är det fruset och han har tappat en sko till alltså 5 på en skoning. den sista ska väll dock inte hovis "lastas" för eftersom det var en i stallet som hjälpte mig.

Hej!
Min häst hade problem med tappskor, spröda hovar, när jag köpte honom. Han hade en duktig hovslagare som jag också tog hjälp av. Han hade då flappskor fram. Av praktiska skäl bytte jag hovslagare efter något halvår, han skoddes då som vanligt, inga fler tappskor i huvudtaget, och hovarna ser jättefina ut nu. Jag tror egentligen inte att den hovslagare jag har nu nödvändigtvis är duktigare, men det stämmer!:bump:

alla hovslagare passar ju inte alla hovar. men jag ska vänta och se, fortsätter problemen så får det bli flappskor.

Varför inte slå på en tappsko själv? Gå en kurs så lär man sej,mycket billigare än att ringa hovslagaren så fort hästen tappat en sko!;)

Skona sitter mycket sämre om man har snösolur o kompbination med att det äs blött/lerigt i hagen, det kan du inte lasta din hovslagare för.

*Choklad som inte haft en enda tappsko sen hon bytte stall för 1½ år sedan, innan dess minst en tappsko per period/häst, samma hosvslagare nu som tidigare, skillnaden är underlaget i hagarna*

jooo haha jag har vart inne på det spåret men nu har det ju vart lite akut lixom. får gå en tappskokurs innan nästa vinter och förbereda mig :angel:

Okej, det var bara en tanke.
tycker itne det låter som han är en bra hovslagare om din häst tappar skor så snart efter skoning.
Hon som har stallet där min häst står, hon hade en hovslagare som skodde hennes häst. han var där minst varje vecka, för hon tappade så mycket skor.
En gång när hon skulle köra ett brudpar hade hästen tappat en sko precis innan lastning. hovslagaren fick komma akut, och därefter lastade hon och körde iväg. När hon lastade ur henne tappade hon en sko till. Det kallar jag en dålig hovslagare. Efter hon hade bytt tappade hästen aldrig några skor. Tycker nog minsann att hovslagaren inte är speciellt duktig om hästen tappar skor.

Min häst har tappat tre skor på ett och ett halvt år. Då var det på sommaren, när de hade busat mycket, och han hade gått över skoningstiden. Först tappade han en sko, och så försökte jag få loss den andra, men lyckades inte. Sen tappade han den också, eftersom den redan var lös, och sen tappade han en bak också. Så det hade inget med hovslagaren att göra.
Tycker du ska ge hovslagaren en chans till, sen tycker jag du ska leta reda på en bättre hovslagare som kan få skorna att sitta kvar!

*knapplån*

Min pålle är en riktig höjdare på att tappa dojorna, framför allt när han är nyskodd.
Tre dojor lyckades han trampa av sig under två veckor, visserligen blåste det något rejält då, vilket gjorde att han ruschade runt i lerhagen som en vilde mer än vanligt :P
Efter tredje gången fick han nya dojor runt om av en annan hovslagare och sen dess har dom suttit *peppar peppar*

Så även om din hovslagare är super kanske du skulle testa en annan och se om det hjälper.

igår kom hovis ut.
han skyllde först på det pendlande vädret.... att det gått från snö till varmt till snö... meeen när jag sa till honom att han inte tappat några skor under tiden det vart snö så skyllde han på snowgripsen.

men inte ska väll en häst tappa skorna bara för att den har snowgrips, det har jag aldrig vart med om tidigare? klart 1 eller kanske 2 om man har otur, men 5 gånger!?

sen blev jag så trött, han frågade mig om jag hade snowgrips och jag svarade ja, sedan när han åkt så märkte jag att han inte satt på några... hur 17 ska ja kunna rida i snön nu da?

Skriver som jag skrivit förut. Byt hovslagare.
Min häst gick med snösulor hela vintern förra året. han gick över skoningstiden, och han tappade inte en enda sko.
Vädret påverkar hästens hovar en del, men vädret har inte pendlat speciellt mycket. kallt har det knappt vart alls, utom nu den sista veckan. och snön har ju bara legat några dagar, och håller på att smälta bort.
Min hovslagare sa att han också tyckte det var konstigt att knappt några hästar tappade skor, eller hade mugg, pga hagarna. Men sen sa han att vädret hade ju inte pendlat så mycket den här "vintern".
Och sen tycker jag inte att ha några snösulor inte är hela världen. Jag tror inte att det kommer bli så mycket snö i år. Och OM det skulle bli det, finns det något kletigt man kan smörja in undersidan av hoven med så snön lossnar. men det är inte jätteefferktivt, men kan vara provisoriskt. Är det inte "varmt" är ju snön mjukare och fastnar inte så lätt i hoven.
Elakt av din hovslagare, när du hade sagt det. hade du lagt fram de till honom?
Så, näe. Tycker du verkar ha en skitdålig hovslagare! BYT! :cool:

Senast ändrad av en moderator:

pratade med min lilla expert också som hjälper mig med allt :angel:

hovslagaren hade tydligen bestämt sig för att slå på för små skor utan att säga något till mig. han la inte ut ens litegranna ens. tycker verkligen det är förjäkligt att man trångskor eller ändrar något i skoningen utan att fråga eller förklara!!!!
jag som ägare och som inte har hovslagarutbildning litar ju jivetvis på att min hovslagare gör ett bra jobb och inte gör något som kan vara dåligt för hästens fötter, speciellt inte utan att diskutera det med mig.

behöver jag säga att jag ska byta nu?

Låter som en riktig elak hovslagare. Det är absolut inte rätt att inte rådfråga dig om hur din häst skos. Tänk om han nu skulle bli ömfotad, hur ska du kunna veta vad som är fel? Bra att du byter hovslagare, det hade jag med gjort.
Vad fick dig att se att han skodde för trångt?
Hoppas du hittar någon du kan lita på!

hehe :angel: _Eva_ tittade på skoningen
och hon har nu tipsat om en hovslagare som skor en av hästarna i hennes stall och på den ponnyn såg det bra ut.

Vad schysst. Hoppas verkligen att det löser sig nu då. Dumma hovslagare, och veterinärer framför allt har man fått nog av :mad: MORR.
bit honom i benet nästa gång du träffar honom.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 376
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 226
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat