Apollo 13

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp...
Jag har haft Apollo i 3 månader nu och har skott honom två gånger, nästa gång blir på torsdag.

Första gången så hade han inga tappskor alls.
Andra gången tappade han en sko bak redan dagen efter han blivit skodd.
Nu i helgen tappade han den andra bakskon.. jag har gått och väntat på att jag ska träffa en kille i stallet som hjälper mig att slå på skorna. När jag tar upp hästen till övrestalldelen för att ställa upp honom så att Magnus kan slå på skon så märker jag att han har tappat båda framskorna under dagen igår. Eftersom det var bäckmörkt så kunde jag inte ge mig ut i hagen för att leta så står han utan framskor....
Fyra tappade skor under en "period"

Jag är ju ingen hejare på det där med skoning.. rätt värdelös faktiskt :angel:
De i stallet säger att det är "otur" att skorna trillar av nu när det är så blött. (Hagen är rätt mycket geggig, en del av hagen är grusad men hästarna står inte där så mycket)
Men jag undrar, ska jag bara acceptera att skona åker av eller borde jag se mig om efter en hovslagare som passar min häst bättre?

Sv: Tappskor

Dagen efter han blev skodd borde han normalt inte ha tappat nån sko, om han t ex inte fastnat och mer eller mindre slitit av skon, men då brukar det synas att hoven blivit lite trasig.
Däremot så tappar dom lättare skor nu när det är lerigt i hagarna, att skorna liksom sugs fast i leran. har du dessutom snösulor så är det ännu större risk att dom lossnar lättare. Men det kan ju vara så att hovslagaren är slarvig med. Finns det andra i stallet som har samma hovslagare som kan säga ifall deras hästar tappar skorna ofta?

Hade samma problem förut. Skorna lostnade plus att hovarna var i ett förförligt skick och sprack hela tiden. Då bytte jag hovslagare, hon har skott min häst två gånger nu och hovarna ser jätte fina ut. Och skorna har suttit kvar trotts all lera och att hästen är proffs på att trampa av sej skorna. så sattsa på en annan hovslagare! värt att prova iaf!

Första gången var det inga som helst skador på hoven och jag hittade skon straxt innan för grinden till hagen där det endast är platt och lerigt.
Han har ju snösulor också och jag köper ju att de kan sugas fast och lossna. Men 4 av 4 möjliga?

de andra har samma hovslagare, alla hästar (tot 3 st) skos samtidigt, och de har inte haft några problem.

Han har bra hovkvalité och går vanligtvis barfota bak. Valde att sätta på skor bak för att kunna brodda. Men hovarna är som tur var inte trasiga eller något sådant. Tycker bara det är jäkligt omständigt och tråkigt att han blir ståendes när han inte har skorna på fötterna. Kommer aldrig igång ordentligt...

Har bestämt mig för att ge honom en chans till så får jag byta om han tappar fler.

Anledningar till skotapp.

Hästen röjer i hagen. (Trampar av sig skorna.)
Lera.
Snösulor.

Risken blir ännu större om hovslagaren gör ett riktigt jobb, dvs lägger ut skorna ordentligt.
Personligen tar jag hellre tappskor och hovis lägger ut ordentligt än trångskoning.
Ett alternativ (om du får mycket tappskor) är Flappskor.

mvh Eva

Besten röjer runt i hagen som ett litet monster i hagen. Han och lillekompisen springer runt som två vildar och Apollo kommer jämt in med trasiga täcken :/

Vad är Flappskor? :angel:

Det finns ju speciella boots(?) som man kan använda som tappsko ersättare, tills hovis kommit ut och fixat problemet.

Oh berätta mer :)

Just nu känns det ju riktigt typiskt eftersom det blir jätte ojämt eftersom han går broddad och jag vill inte ta av brodden på den andra för då kan han halka :(

Hola,
Om jag kommer ihåg så tar jag med mig en Flapp och en Easyboot på torsdag. Då kan du klämma och känna i lugn och ro.

mvh Eva

Har du prövat med en storlek mindre skor?

Min hovslagare har inga problem alls med tappskor och hon brukar använda en storlek mindre under vintern för då "sugs" de inte loss lika enkelt när det är lera osv.

Hola,
Ett bekvämt sätt för hovslagaren att slippa åka ut på tappskor. Men inte särskilt bra för hästen ur fysiologisk synpunkt.

Trångskoning ger som bekant en dålig spiral vad gäller hovens förmåga att vidgas korrekt med efterföljande besvär som tex trånghov, röta mm.
För små skor och därmed för korta traktarmar ger inte fullt understöd åt trakten vilket i sin tur vanligen ger understuckna trakter.

Lätt att få både pest och kolera.

mvh Eva

Jaa.. då ska man väll kanske vara lite glad över att skorna åker av, då kanske han gör något rätt iaf ;)
Problemet är att hovis bor i småland och jag i sthlm så det är inte så att han åker till mig på en kvart och slår på en tappsko, utan jag får ta hjälp av snälla stallkompisar. Men jag tycker dock att det är tråkigt att behöva förlita mig på att Magnus slår på dem. Vet ju inte hur många tappskor han har lust att banka på.

Tack för svaret, mycket lärorikt! :)

Irriterande medtapp skor.
Särskilt såofta..
Med min nuvarande häst har jag inga såna problem.
Jag kom att tänka påen sak: Det finns ett lim som en del av mina hovslagare har använt. (som jag sett, aldrig använt själv)
De penslar på ett lager över sömmarna (där de går ut och klipps av)Vet inte om det kan hjälpa lite?:confused:

Det lät intressant.. men jag vet inte? Ska man verkligen behöva sådana saker? Ställer jag för höga krav när jag tycker att det borde hålla?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 376
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 226
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka