Sv: Tappsko?

Jag skulle personligen inte dra bort en sko som sitter fast men det är nog för att jag är rädd för att förstöra hoven eller nåt.

Men varför krångla ? Varför inte helt enkelt låta hästen stå i en vecka ? På en vecka hinner inte mycket hända vare sig det gäller kondition, muskler eller annat. 1 vecka är ju ingenting egentligen.

Mynta2 skrev:
Men varför krångla ? Varför inte helt enkelt låta hästen stå i en vecka ? På en vecka hinner inte mycket hända vare sig det gäller kondition, muskler eller annat. 1 vecka är ju ingenting egentligen.
Det är en vecka som hästen står med regäl snedbelastning.... Mycket väl värt att krångla sig över!

håller med dig helt och hållet.. bara man ser till att vara med hovis när han är där så kan man lära sig på fem minuter hur man gör för att dra av en sko..
men annars är det juh ingenting att slå upp nitarna, ta med tången runt skon och vicka inåt, sedan slå ner den och dra ut sömmen.. visst det tar kanske en liten stund och det är tungt, men hellre det än att hästen snedbelastar sig.. dvs om man tappat bort skon häsen tappat.. finns den skon kvar så slår man juh fast den istället.. :)

Nämen oj då...ha ha ...ja det var som tusan...konstigt att alla hästar jag haft genom årena klarat sig galant med tappskor och INGEN snedbelastning...Jajja, så REJÄLT som du vill påskina lär det nog inte bli ska du se..

har du en vettig häst så sätt dig på en pall..det gör jag

jag kansk einet är människa att kunan dra av hela skon med en gång då jag har samma kraft ii händer o armar som en vanlig tjej har i lillfingret,men det är teknik dte är frågan om..

be hovisen visa hur ni skal göra o vad ni skall ha för verktyg..kan man slå på tappsko så underlättard et oerhäört för hovslagaren,o dem skal vi vara rädda om!

Thina

Mynta2 skrev:
Nämen oj då...ha ha ...ja det var som tusan...konstigt att alla hästar jag haft genom årena klarat sig galant med tappskor och INGEN snedbelastning...Jajja, så REJÄLT som du vill påskina lär det nog inte bli ska du se..
Jasså? Ska vi göra ett lite expriment du och ja då..
Du tar och går 1 vecka med olika skor, se till att det är ca 2 cm skillnad på sulan... Du får ligga ner ca 4 timmar per dygn, inte sitta överhuvudtaget och sen tar du och traskar runt i och rör dig minst 12 timmar, springer konstant ca 2-3 timme och resten får du bara stå still rakt upp och ner...
Tala om när du BÖRJAR få ont i rygg, höft och nacke... Jag sätter mina pengar på att det kommer ta ca 3-4 timmar MAX!

Att gå med 1 sko i vecka kan jämnföras med att ha en 2 gradigt halt häst i en vecka... Vilket ger garanterad snedbelastning!
Av ditt inlägg kan man bara tolka att du inte SER att din häst snedbelastar...

Ingen särskilt bra jämförelse, människans ben har inga vinklar som kan kompensera för skillnader i längd.
Så länge man rider på hyffsat mjukt underlag ser jag det inte som något problem under en kortare tid. 2 cm?? Vad har du för skor? Jag använder numera 6 mm vanliga ridhästskor är 8 mm!
PL

peter_lundin skrev:
Ingen särskilt bra jämförelse, människans ben har inga vinklar som kan kompensera för skillnader i längd.
Så länge man rider på hyffsat mjukt underlag ser jag det inte som något problem under en kortare tid. 2 cm?? Vad har du för skor? Jag använder numera 6 mm vanliga ridhästskor är 8 mm!
PL
Spelar jämförelsen någon roll? Snedbelastning blir det ju hur du än vrider och vänder...
Vad innebär kortare tid? en dag? En vecka? en månad?
Rider på hyffsat mjukt underlag? De övriga 23 timmarna då? Förutsatt att hästen går i hagen med mjuksand? Och vad sker om man inte har "bomullsmiljö" runt hästen 24 timmar?
Normala människor som faktiskt har hästen i vanlig skogshage, rider på grusvägar och i skogen?
Förutom snedbelastning, så blir det ju även slitage på hoven utan sko, och efter vad jag uppfattat verkar de flesta inte ens ha kunskap att raspa en hov, då ännu mindre se till att hoven inte går sönder eller liknade!

Snebelastning går snabbt... och leder ju i längden till andra skador...
Varför bagatellisera saken?

PG-skor änvänds här! Men det spelar ingen roll, skulle aldrig utsätta mina hästar för snedbelastningen om jag så hade vanliga släta travskor på 2 mm!

Senast ändrad:

Ja anatomins förmåga att kompensera för skillnaden spelar verkligen en avgörande roll.
En normal hage är knappast hårdare än att skon trycks ner.
Man utsätter förstås inte en häst för någon hårdare ridning med en sko borta men vanlig "vardagsridning" anser jag är ok. Slitaget blir väl inte mindre för att man tar av den andra.
PL

peter_lundin skrev:
Ja anatomins förmåga att kompensera för skillnaden spelar verkligen en avgörande roll.
En normal hage är knappast hårdare än att skon trycks ner.
Man utsätter förstås inte en häst för någon hårdare ridning med en sko borta men vanlig "vardagsridning" anser jag är ok. Slitaget blir väl inte mindre för att man tar av den andra.
PL
Nej det tycker jag inte... En häst som belastar fel får snabbt känningar i rygg och nacke.
Vet inte hur du har det men mina hagar tenderar t ex att frysa vid minusgrader och bli hårda vid torka...

Undrar fortfarande vad du anser vara "kortare tid!

Nej slitaget blir inte mindre, men med en sko borta slits en hov...
Tydligen är vi olika noga med den saken, jag fattar bara inte varför man bagatelliserar saken och säger att det är helt ok! Vilket det ju inte är... i längden! En dag eller två är väl ok om man inte har något val...

Och även om man inte utsätter den för hårdare träning, så kutar iallafall de hästar jag känner en hel del i hagen... oavsett sko eller utan!
Sen är ju en sko ganska tung, vilket även där ger fel belastningar...

Senast ändrad:

Jag brukar sätta dit en tappsko direkt men jag lägger inte om den andra även om jag måste ta lite grann på tappskohoven.
När du rider på en väg med normal sluttning kliver du då av o lägger underlägg på dikessidans hovar?
PL

peter_lundin skrev:
Jag brukar sätta dit en tappsko direkt men jag lägger inte om den andra även om jag måste ta lite grann på tappskohoven.
När du rider på en väg med normal sluttning kliver du då av o lägger underlägg på dikessidans hovar?
PL
Nej, jag rider inte 24t om dygnet... en häst med en sko går även resten av dygnet utan just en skon...

Du menar att du raspar av en si så där cm på den hoven då?

när min förra häst tappade dojjor, vilket hände väldigt ofta, så brukade jag dra på honom en tappskogrej (typ extra dojja som såg ut som typ en billigare easyboots)... det funkade bra, men om man skulle rida ut och det var halt funkade det mindre bra, då det inte gick att brodda skon. annars brukade jag bara ut och gå med honom....

Jag använder fortvarande inte cm tjocka skor. O inte heller asfalthagar.
Om vi jämför med människa igen så finns det knappast en sådan med två lika långa ben o ändå klarar vi oss någorlunda trots vår idiotiskt raka anatomi.
PL

peter_lundin skrev:
Jag använder fortvarande inte cm tjocka skor. O inte heller asfalthagar.
Om vi jämför med människa igen så finns det knappast en sådan med två lika långa ben o ändå klarar vi oss någorlunda trots vår idiotiskt raka anatomi.
PL
Och du svarar fortfarande inte heller på frågor..

En normal häst sko väger mellan 200-500 gram, en vanlig ridhäst sko väger ca 470-500 gram.
De lättaste boots ändrar hästens steg... Vad gör då en sko på ca 400gram på en hov?

Att vi inte har lika långa ben är ju inte samma sak... Ändrar du kraftigt någon skillnad på en dag så får vi känningar av det, det samma gäller hästen!

Sen spelar det fortfarande ingen roll vad du använder, utan vi vanliga dödliga som inte rider våra hästar dagligen i ridhus och som inte har dem i box resterande tid av dygent, och som faktiskt fått med oss att hästar rör sig även när man inte rider!
Vi som balanserar med hjälp av några gram, en fals hit eller dit..

Visst blir det ojämt men det är inte samma sak som att kroppen tar stryk om man rider vettigt en vecka eller så. Att det skulle motsvara en tregradig hälta är helt fel. Jag vet vad som händer om man drar av en glappsko för att den inte skall störa en hältundersökning, ibland får man dra av den andra för att kunna bedömma men långt ifrån alltid.
500 gram? jag vägde just en något sliten 6 mm sko storlek 4 275 g en 8 mm skulle väga 33% mer.
PL

Jag sitter på en pall när jag broddar!

Är kanske en aningen starkare än du, men inte mycket ;) , och är nojjig över att hästen ska börja dra i hoven när jag fått av skon halvvägs, sätta ned hoven i marken och få hoven skadad av sömmen. Eftersom jag är så klent konstruerad orkar jag inte hålla emot :)

peter_lundin skrev:
Visst blir det ojämt men det är inte samma sak som att kroppen tar stryk om man rider vettigt en vecka eller så. Att det skulle motsvara en tregradig hälta är helt fel. Jag vet vad som händer om man drar av en glappsko för att den inte skall störa en hältundersökning, ibland får man dra av den andra för att kunna bedömma men långt ifrån alltid.
500 gram? jag vägde just en något sliten 6 mm sko storlek 4 275 g en 8 mm skulle väga 33% mer.
PL

Har inte sagt att det motsvarar 3-grader... Utan att en längre tids fel belastning, vilket det blir om man bara har en sko, muskulärt kan vara att jämnföra med en 2 gradig hält i en vecka..

Att t ex köra en häst med först aluminium skor och sen balansera om till vanliga normala järnskor ger en markant skillnad!
Det samma gäller skor med fals och skor utan...
Att en tung ridhäst sko på ett ben i en vecka inte skulle göra någon skillnad? Dumt!
Men strunt samma, min erfarenhet säger att en häst som felbelastar några dagar drar på sig muskulra spänningar, din säger nå annat..

Ang vikt på skor var jag lite snabb att läsa!
sko vikt mellan 80-400g

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 789
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 459
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 575
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare