T

toketossan

Hejsan!
hur gör ni när era hästar fått tappsko?
Min ponny är skodd fram men har nu tappat ena skon, hovslagaren kan inte komma förrens i nästa vecka och jag undrar då eftersom min ponny ändå ska verkas runt om och få nya skor på sig kan jag då ta av den skon som nu sitter kvar själv?
hur brukar ni göra?

Mvh

Sv: Tappsko?

Halloj,

När min häst(halvblod 176 cm) tappar skor så låter jag den andra sitta kvar. Har hon tappat en baksko så skrittar jag henne tills hovslagaren behagar komma och slå på är det en framsko får hon stå eftersom hon då ömmar något fruktansvärt.

Jag skulle personligen inte våga försöka dra av en sko som sitter fast, däremot om den är lös så åker den av.

//Jenni

toketossan skrev:
Hejsan!
hur gör ni när era hästar fått tappsko?
Min ponny är skodd fram men har nu tappat ena skon, hovslagaren kan inte komma förrens i nästa vecka och jag undrar då eftersom min ponny ändå ska verkas runt om och få nya skor på sig kan jag då ta av den skon som nu sitter kvar själv?
hur brukar ni göra?

Mvh
Slå på skon igen eller ta av den andra...
Att bara ha en sko gör att hästen komer snedbelasta!

När min häst tappat en framsko blir hon så ömfotat att hon inte kan ridas, så då går jag ut och går med henne. Hittills har hon aldrig tappat en baksko, men hon kan gå oskodd bak så det bör inte vara några problem.
Skulle aldrig ge mig på att försöka dra av andra skon!

Har ingen kunskap tyvärr om att slå på skor, väldigt liten om att ta av en som redan sitter på också.
Tror du att du kan förklara hur man tar av en sko?

Mvh

toketossan skrev:
Har ingen kunskap tyvärr om att slå på skor, väldigt liten om att ta av en som redan sitter på också.
Tror du att du kan förklara hur man tar av en sko?

Mvh
Har du ingen i stallet som kan hjälpa dig att ta av skon?
Det är ju svårt att förklara och jag antar du saknar verktyg? Det är väldigt lätt att ta av skon om man har verktyg!

Görel skrev:
När min häst tappat en framsko blir hon så ömfotat att hon inte kan ridas, så då går jag ut och går med henne. Hittills har hon aldrig tappat en baksko, men hon kan gå oskodd bak så det bör inte vara några problem.
Skulle aldrig ge mig på att försöka dra av andra skon!
Varför skulle du aldrig ge dig på att ta av den andra?

jag är den enda människan som håller till i stallet, känns som om det är bättre att vänta tills hovslagaren kommer i nästa vecka.. vågar inte ge mig på att dra av skon själv utifall jag skulle råka göra fel.

Mvh

Kan du varken slå på den tappde eller dra av den som sitter och ingen kan hjälpa dig (det är väldigt lätt att dra av en sko) tycker jag du ska låta ponnyn stå tills hovis kommer. det är ingen fara så länge hästen bara går i hagen.

Jag har helt enkelt varken kraft eller redskap till att få loss en sko som sitter som den ska!

Istället för att rida så går jag med hästen eller longerar henne, så då får hon motion ändå!

toketossan skrev:
jag är den enda människan som håller till i stallet, känns som om det är bättre att vänta tills hovslagaren kommer i nästa vecka.. vågar inte ge mig på att dra av skon själv utifall jag skulle råka göra fel.

Mvh
Man drar inte av sko...
Enkel o kort förklaring- Sömmarna är ju nitade, vilket man hugger upp.. med en upphuggare... sen vickar man försiktigt upp skon, så sömm huvuderna går att få tag i med en tång.... Börjar i trakten och plockar bara ur sömmen eb efter en...och skon är loss...

Jag är tyvärr inte begåvad med den sorts fantasi som gör att jag kan föreställa mig hur man skulle kunna göra fel? :D ;)
Men nästa gång hovis är ute, ta och kolla hur han gör för att ta av skona och be han förklara hur du kan göra om "olyckan" är framme igen..

Ger honom hagvila tills i nästa vecka när hovslagaren varit här :)
Vill bara fråga för att utöka min kunskap, hur skulle man kunna göra fel när man drar av en sko och vad kan följderna bli?

Mvh

Görel skrev:
Jag har helt enkelt varken kraft eller redskap till att få loss en sko som sitter som den ska!

Istället för att rida så går jag med hästen eller longerar henne, så då får hon motion ändå!
Ok... men kraft? Vilken kraft behövs??

Var inte motionen jag oroades över, utan den snedbelastning hästen utsätts för..

toketossan skrev:
Ger honom hagvila tills i nästa vecka när hovslagaren varit här :)
Vill bara fråga för att utöka min kunskap, hur skulle man kunna göra fel när man drar av en sko och vad kan följderna bli?

Mvh
De fel man skulle tänkas kunna göra är just att DRA av skon... Hugger man upp nitarna och är försiktig, så är det svårt att misslyckas?!

Eftersom du så gärna vill veta så blev just jag begåvad med en urusel rygg som gör att jag ofta får kratsa två hovar och sen vila! Eftersom jag har kronisk värk är det inte så :devil: lätt att stå böjd över en hov och dra loss en sko!

Görel skrev:
Eftersom du så gärna vill veta så blev just jag begåvad med en urusel rygg som gör att jag ofta får kratsa två hovar och sen vila! Eftersom jag har kronisk värk är det inte så :devil: lätt att stå böjd över en hov och dra loss en sko!
Det förklarade saken.. Var inte meningen att hacka på dig, utan jag visste inte att du hade problem med ryggen... :o

Jag skulle aldrig rida min häst om han tappat en sko då han är otroligt öm i fötterna men som sagt det är ju väldigt individuellt. Vill man rida trots tappad framsko så bör man dra av den som sitter kvar så det blir jämnt. Det är inte lätt att dra av en sko som sitter ordentligt fast om man inte har rätt verktyg och vet hur man gör. Det är väldigt lätt att man har sönder hoven i onödan och därför undviker många att försöka sig på det. Jag kan berätta hur jag brukar göra men vilken hovslagare som helst ser säkert rött om de läser detta. :eek:
Jag har inte rätt verktyg men med hjälp av hovtång, avbitare och hammare brukar det kunna gå. Jag börjar med att sätta hovtången runt skänkeln på ena sidan av skon och vicka lite och så likadant på andra sidan. Sen slår jag försiktigt ner skon på hoven och då kan jag förhoppningsvis få tag med avbitaren om sömmarna som sitter på utsidan av hoven och knipsa av den del som hovslagaren nitat för att inte sömmen ska gå ur (det är svårt och kräver mycket tålamod). När jag knipsat bort det som håller sömmen på plats tar jag hovtången igen och vickar skon till dess sömmarna börjar tänjas så slår jag åter ner skon och tar och drar ur sömmarna från undersidan därefter "ramlar" skon av.
Jag skulle aldrig försöka dra av en sko som sitter ordentligt med 3-4 söm på både in och utsida för jag skulle aldrig orka då jag inte kan tekniken, ryggen skulle ge vika. Jag har bara dragit av skor när de sitter på trekvart och skon nästan redan är lös och hästen riskerar att dra sönder hoven eller trampa in en söm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 789
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 459
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 575
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare