Tappsko - verktyg?

Z

Zab

Hittade inget hovvårds forum..hade för mig det fanns..iaf..
Vilka verktyg är minimum för att slå på en tappsko? Vad kostar det att köpa, ca?
Jag har sk tappskokompetens, men det var ett tag sen. Jag ska låta hovis friska upp minnet på mig innan jag slår på några tappade skor:P Men jag behöver verktyg med, så..vad behövs?

Och jag är ingen McGyver..dvs svara inte ''hammare, dyckert och silvertejp'' (för det gåååår säkert med bara det, på nåt sätt) ;) Utan vad som är minimum för att göra det någorlunda enkelt, alltså :P

Nordisen tappar ju skorna varrannan dag känns det som. >_>

Sv: Tappsko - verktyg?

Tång,rasp,sömhammare,klubba/lite slägga,sömavbitare sen ett ställ eller vad det nu heter..(som man riktar om skon på) (kom nyss hem från jobbet,lite hjärnsläpp)

Jusst ja,en nittång kanske kan vara bra också..

Hittade inget hovvårds forum..hade för mig det fanns..iaf..
Vilka verktyg är minimum för att slå på en tappsko? Vad kostar det att köpa, ca?
Jag har sk tappskokompetens, men det var ett tag sen. Jag ska låta hovis friska upp minnet på mig innan jag slår på några tappade skor:P Men jag behöver verktyg med, så..vad behövs?

Och jag är ingen McGyver..dvs svara inte ''hammare, dyckert och silvertejp'' (för det gåååår säkert med bara det, på nåt sätt) ;) Utan vad som är minimum för att göra det någorlunda enkelt, alltså :P

Nordisen tappar ju skorna varrannan dag känns det som. >_>

Hammare, gärna skohammare de är mindre i skallen, nittång, söm och en vanlig hovtång. En rasp är också bra att ha. Billigast på Börjes och de är inte helt värdelösa. När du slår i ska du ha den "snea" sidan på sömmen så att den letar sig ut genom hovväggen. Det bästa är om du sätter den i samma hål som den satt i förr. rikta upp skon på ett plant hårt underlag om den blivit sne.

Då har du redan skon som passar i form och allt. Då behöver du inget städ som kostar 400-500:-.

Hoppas du förstår vad jag menar.:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Japp, tack. :D (båda)

Jo, jag vet med sömmen..det blev inpräntat i skolan..och jag kommer ihåg vad jag ska titta på när jag riktar rätt skon igen med. Det är bara detaljerna i vilken ordning vad ska göras som känns lite luddigt, men det får hovis påminna mig om.^^

Japp, tack. :D (båda)

Jo, jag vet med sömmen..det blev inpräntat i skolan..och jag kommer ihåg vad jag ska titta på när jag riktar rätt skon igen med. Det är bara detaljerna i vilken ordning vad ska göras som känns lite luddigt, men det får hovis påminna mig om.^^

1. raspa ev innan du lägger på skon.
2. se till att skon passar och är plan.
3. lägg på skon och sätt en söm på ena sidan fram i tån, sedan på andra sidan bak eller näst bak.
Då har du stabiliserat skon så den inte rör sig när du slår i de andra sömmarna. Efter varje söm nyper du av sömmen så att den inte sticker ut, risk för att du kan skada dig eller om hästen dra till sig hoven och du inte kan hålla emot, så kan han skada sig.
4. När du fått dit de antal söm du vill ha, nitar du.
5. raspa sedan sömmen såpass att sömmen inte känns vass.
6. färdig.

1. raspa ev innan du lägger på skon.
2. se till att skon passar och är plan.
3. lägg på skon och sätt en söm på ena sidan fram i tån, sedan på andra sidan bak eller näst bak.
Då har du stabiliserat skon så den inte rör sig när du slår i de andra sömmarna. Efter varje söm nyper du av sömmen så att den inte sticker ut, risk för att du kan skada dig eller om hästen dra till sig hoven och du inte kan hålla emot, så kan han skada sig.
4. När du fått dit de antal söm du vill ha, nitar du.Raspa under sömmen där niten ska ligga Helst ska nitarna inte vara längre än vad dom är breda.
5. raspa sedan sömmen såpass att sömmen inte känns vass. Man kan också hålla nitjärnet på sömhuvudena och slå in nitarna mot hovväggen så dom blir mer släta.
6. färdig.

Bra att ha en upphuggare och ett nitjärn, jag brukar ta med den först och sen nittången. Med bara nittång kan det hända att du bara böjer sömmen utan att "dra" den.

Till sist brukar jag pensla Tuffstuff över nitarna.

Tack, trav och juvelen. :D

Fast jag bad inte om någon beskrivning, min hovslagare får visa mig nästa gång istället. :)

Samma här. Fast jag funderar på att införskaffa ett städ. För vad hjälper det att jag har alla verktyg om jag ändå inte kan rikta skon. (Om den nu blivit upphittad :angel: )

Titta i Hööks katalogen, där finns det bilder på vad du kan behöva och olika kvaliteer beroende på hur mycket du sätter på tappskor.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 416
Senast: kryddan
·
  • Låst
Hästvård Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 431
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka