Tappsko= jätte halt?

F

Fladde

Min häst tappade igår en baksko där hon även har en sulla.
Hovslagaren kommer på måndag.
Men så idag tog jag ut för att tömköra lite bara så hon inte stog helt och hästen är JÄTTE halt.
Det ser ut som om det kommer hökt ifrån exp: Bäcknet.
Kan skriva att jag även sluta ge Djävulsklo i förgår för at inte ge det under klinik besöket som ska göras inom kort eller ännu snabbare om inte hältan försvinner vid skoning.

Är det någon som varit med om att hästen blir jätte halt av en tappsko?
Det har aldrig varit problem innan vid tappsko fast då var det ifs framsko nu är det en baksko.

Tacksam för svar :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tappsko= jätte halt?

Ja. Min häst kan bli nästan blockhalt vid tappsko.

Japp...min häst blir alltid på gränsen till blockhalt när han har tappsko. Kanske har det dragits med någon flis från hoven som gjorde ont? Eftersom det inte varit problem förut.
Har själv ingen erfarenhet av om att det skulle göra skillnad på fram och bakhovar, det känns lite långsökt.
Om det går, så låt hästen vila tills hovslagaren kommer eller om du håller dig till mjukt underlag.

Jag tömörde igår på mjukt underlag och det var då jag märkte att hon var så halt :crazy:
Sjävklart får hon vila idag.
Hovis kommer imorgon.

Det är bara et jag känner igen hältan sen tidigare hältor och för mig ringer det en varnings singnal att det inte är skon.
Men vi får tro och hoppas på det nu.

Får ta ett steg i taget.

Ja, ta inte ut något i förskott nu! Min häst blir jättehalt ibland vid tappsko, ibland märks ingenting...

Min häst har inga problem att gå barfota bak, förutom att hovarna slits för mycket, utan tappar hon en bakso brukar jag plocka av den andra också och rida som vanligt tills hovslagaren kommer.
Tappar hon däremot en framsko är det sandhage alternativit boxvila som gäller, hon vill inte röra sig och får man henne att ta ett steg framåt så är hon i det närmaste blockhalt.

Så visst kan de bli jättehalta av tappskor och visst kan det skilja mellan fram- och bakhovar (även om jag tror att det är vanligare att de är känsligast fram, men undantag finns säkert).

{98f14f97-5939-4916-ab3d-b72c2375aae2}.jpg

En bild på tappskon.
Man kanske inte ser så bra på bilden men är den inte onormalt sliten på uterkanten som om hon går snett??

Är här npn som skulle vilja hjälpa mig och titta på filmen från idag?

PMa isåfall.

Nu är både skon och sullan på igen.

Ska titt hur hon går senare ikväll.
Kommer filma då om någon är intresserad och se..

Bågon som skulle vilja hjälpa mig med att titta på filmen från idag?
Känns som om jag blivit hemmablind :crazy:

Jag kan, fast jag är knappast bra på att se hältor och sånt men jag kan ju alltid försöka.

Om hon liksom "niger" lite med det benet, ungefär vid bäckenet så är det (enligt min mamma) ett tecken på att de är halta. Jag tyckte att du nämnde det högre upp i tråden, att det var något med bäckenet? Kanske var det då att hon visade att hon var halt genom att "niga"?

sweet_knorven skrev:
Jag kan, fast jag är knappast bra på att se hältor och sånt men jag kan ju alltid försöka.

Om hon liksom "niger" lite med det benet, ungefär vid bäckenet så är det (enligt min mamma) ett tecken på att de är halta. Jag tyckte att du nämnde det högre upp i tråden, att det var något med bäckenet? Kanske var det då att hon visade att hon var halt genom att "niga"?

Det haralltid varit att hon niger som vi sätt först.

Har du msn??

Där ser du min data-okunnighet. Trodde det gick att PM:a.

Nej, tyvärr har jag inte msn.

Norrland

sweet_knorven skrev:
Tyvärr har inte jag heller msn... :( Hoppas att någon annan vill hjälpa dig iaf!! :)

Jo jag hoppas det.

Jag tycker själv det ser bättre ut hon går inte helt rent men klart bättre nu än för 2 dagar sen.

Jag har tänt rida idag och se hur det känns.

Om det inte blir värre så väntar jag till i början av aug då vi har tid till Djursjukhuset.
Kommer då berätta vad som hänt och även ta med skon för att vissa hur sne slitten den är.

Jag vissade min hovslagare igår och han kunnde se när hon går att hon går mer på utersidan på hoven.
Han försökte ändra lite men han tror att det beror på att hon är sne.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 368
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 373
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur