Tappsko + boots

Rugge

Trådstartare
Tyvärr så har min tant sparkat av sig sin en baksko i boxen. Hon har stått och sparkat i väggen :(

Hon är nu öm i den hoven, drog av en bra bit på utsidan :( Hovis kommer idag och ska se vad han kan göra, om han kan sätta en ny sko eller inte.

Det enda alternativet jag kan komma på annars är ju boots, typ Cavallos.

Vad har ni för erfarenhet av att rida och ha sådana boots på era hästar?
Kan man ha dem under en period där man vill låta den skadade hoven växa ut?

Sv: Tappsko + boots

Jag har barfota boots till min dam bak just nu för att det inte går att sko pga trasiga bakhovar.

Det fungerar alldeles utmärkt.
Förra året krånglade framhovarna så då hade jag boots fram och skor bak.
Barfotabootsen går att brodda vid behov

Min gamla häst hade en rejält trasig hov pga av yttre trauma så det gick inte att spika i hoven. Dessutom fick hon på köpet belastningsfång. Så hon fick ha boots i en månad ungefär. Detta var mitt i sommaren så de gick ute nästan dygnet runt, jag tog in dom 6-7 timmar när det var som varmast. Men det funkade ok, dock så är det stor risk för skav och att det tränger in smuts och grus i bootsen samt att det blir fuktigt och luktade :yuck: Och passformen är superviktig, tyvärr så var den ena lite för stor och den gick sönder efter denna månad. Är ena hoven trasig är den ju ofta mindre än den andra och de säljs ju i jämna par

Men hästen rörde sig bra, jag har även senare använt bootsen vid tappsko då min gamla häst helt enkelt inte kan gå barfota fram ens i hage. Kanske att hon snubblade lite extra då bootsen är rätt klumpiga. Men är hoven så pass trasig att det inte går att spika och hästen verkligen behöver skor ja då är det en bra lösning. Men de ska inte sitta på dygnet runt och man måste noga hålla efter eventuellt skav och se till så småstenar/grus inte kryper in och sedan trycks upp i bärränden.

Fick nyligen höra talas om en som haft boots på dygnet runt i två veckor och tydligen inte brytt sig om att kolla alls och den hästen hade väldigt fula skavsår :mad:

Senast ändrad:

Om bootsen ska sitta på i mer än ett par timmar åt gången behöver man anstränga sig betydligt mer med att rengöra hoven.

Det är inte meningen att hästen ska gå med boots "konstant" så som det fungerar med järnskor.

Tänker du att hästen ska ha boots även på natten i boxen?

Jag vet inte hur det fungerar med sådana boots, därav mina frågor.

Att den ska ha dem i hagen och vid ridning , anser jag självklart, då hästen ömmar och marken börjar bli frusen.
Men som sagt, vi får se vad hovis lyckas med idag.

Kan man låta hästen gå med en oskodd hov + boots och ändå ha den andra bakre med sko?

Jag tror nog det är bäst om man har likadant på bägge bakhovar i alla fall om det handlar om en längre period

Jag vet inte hur det fungerar med sådana boots, därav mina frågor.

Att den ska ha dem i hagen och vid ridning , anser jag självklart, då hästen ömmar och marken börjar bli frusen.
Men som sagt, vi får se vad hovis lyckas med idag.

Jag har mina boots på samma benpar.
Alltså går det inte att sko ena bak så ryker båda bakskorna och har då boots istället.
Så gör jag bara om jag har en tillfällig tappsko och hovis kommer inom någon dag för att slå på en ny.

Hästar med normal hovkvalité klarar av att gå i hagen barfota trots att det börjar frysa.
Så om hästen verkligen inte måste ha boots i hagen hade jag skippat det.

Jag hade mina boots på i hagen och vid ridning förra året och det gick men det är ingen höjdare.
Självklart inga boots på i boxen.

Nu går min häst barfota utom vid ridning, då åker bootsen på.
Min är/var också öm men de brukar vänja sig fort av att gå barfota i hagen om den inte består av sylvasst stort grus + att hovarna återhämtar sig bättre om de får vara barfota.

Tack för era svar
Nu lyckades hovis slå på skon ändå, men det känns som ett vettigt alternativ om det skulle vara så att hon måste gå utan för att hoven ska växa ut igen

Inga barfota boots är ju ämnade för långvarig vistelse så att säga så hagbruk + ridning ovanpå det har man nog tur om det verkligen fungerar . Skönt att det löste sig och hovis kunde fixa denna gång .

Pulkaskurk : vad har du för problem ?
Problemet som jag tolkat det i ts fall är ju att inget finns att spika i så blir undrande över din kommentar att hoven återhämtar sig bättre oskodd i det sammanhanget för problemet med en sån hov blir ju om den slits ännu mer pga underlaget och belastningen ? Dvs då kommer tillväxten inte ikapp ?

Senast ändrad:

Inga barfota boots är ju ämnade för långvarig vistelse så att säga så hagbruk + ridning ovanpå det har man nog tur om det verkligen fungerar . Skönt att det löste sig och hovis kunde fixa denna gång .

Pulkaskurk : vad har du för problem ?
Problemet som jag tolkat det i ts fall är ju att inget finns att spika i så blir undrande över din kommentar att hoven återhämtar sig bättre oskodd i det sammanhanget för problemet med en sån hov blir ju om den slits ännu mer pga underlaget och belastningen ? Dvs då kommer tillväxten inte ikapp ?

Min hästs problem är att hovarna gått sönder vid tappsko så att det inte finns något att spika i.
Hovar med bra kvalité går sällan sönder om de kliver av sig en sko.
Så därför har både klinikveterinär och klinikhovslagare rekommenderat att hästen ska vara barfota tills den vuxit ut så den går att sko igen för att bättra på kvalitén på hoven så den inte går sönder lika lätt igen.

Det fungerade iaf bra på framhovarna som nu har en bättre kvalité och inte en tillstymmelse att gå sönder igen och bakhovarna som i mitt fall är barfota just nu har fått en bättre hovkalité än tidigare.
Men visst tar det ju lite längre tid att göra så men slutresultatet blir iaf bra.

Liknande trådar

Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: EmmaN
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka