Tappat muskler på ryggen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Twist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 078
Sv: Tappat muskler på ryggen!

hmmm, jag tror jag vet lite mer nu vad det kan vara. Hon har precis bytt stall, eller hon går på lösdrift men men. stallägaren komentera idag att hon verkar lite korkad för hon ska absoult stå och äta med gammeltanen i hagen, som inte vill ha henne vid sin hög. så hon struntar i att äta och ska bara stå nära, så hon får nog inte i sig det hon ska... sen får hon kraftfoder inne som hon äter när det passar henne. annars så strunar hon i det. och att få henne till att äta hö inne är näst intill omöjligt. ursäkta språket, men vad fan ska jag göra med henne!
Anledningen till att sadeln inte passa vet jag inte men den såg inte ut att vara gjord till henne. Den var alldeless för smal i bommen och den glappa jätte mkt där bak, slog henne i ryggen. red i den några gånger , för han sa att stoppningen skulle sätta sig så skulle den passa. det sluta med att hästen bockade (av smärta) och sadeln som var för smal åkte fram på halsen och jag flög av och bröt fingert:crazy: sen så ringde vi till honom så kom han ut och tittade och sa att den bara behövde breddas så skulle det lösa sig, han breddade den ett par gånger men vi blev såklart inte nöjda.
det slutade med att han sydde upp en ny sadel med andra bossor. han fick bredda bommen en gång till sen kunde inte jag se något fel, men som sagt kan jag inte mkt om sadlar. jag tittade ordentligt idag och det enda jag kunde se var att djupaste punkten låg lite långt bak! Vet någon vadd et kan betyda?

Jag har haft problem med mina måttbeställda Jensen- sadlar, det vet flera om här på buke och om du söker på Jensen - sadlar så kan du också läsa varför och vad jag skrivit.

Man kan säga lite fint att jag blivit varnad p.g.a det som jag upplyst andra om, men det skulle aldrig falla mig in att vara tyst om en solklar orättvisa även om min glappiga käft t.o.m innebär förlorade pengar för min del.

Om du vill -jag är mkt insatt i detta med att reklamera sadlar- så kan du fråga mer.
Vill du inte fråga öppet här på buke kan du fråga mig via PM, men för min del tar jag gärna det öppet här, men du ska veta att det finns en möjlighet att företaget läser vad jag skriver.

Din häst kanske inte passar att gå på lösdrift? Hur många hö högar läggs ut och hur många hästar finns i hagen? Jag har som regel att lägga ut minst dubbelt så många högar som det finns hästar, alltså minst 8 högar till en hage med 4 hästar. Det är kanske sämre värden i det här höet mot vad hon ätit innan? Hör dig för om näringsvärdena i höet. Hade det varit min häst hade jag stallat in den, men det är ju så olika hur man vill göra.

jag skulle gärna vilja veta mer om det där med att reklamera sadlar.;) jag har ifs en gång till när han ska kolla sadeln, men jag vet inte hur sugen jag är på det iom att jag inte litar på det han säger. känns som slöseri med tid bara.

angående maten: det finns fler högar som hon kan gå till det är bara det att hon viilll stå nära, har velat göra det så länge jag har haft henne. hon tyckte även att det var en bra ide att stå mellan två hästar som gärna bet henne när dom åt, jag tror hon är lite crazy. hon är dammkänslig så jag föredrar helst att ha på lösdrift. men vi får se hur det går.

Fast det kan likväl bero på hur man definerar en väl liggande sadel.

Om jag ser ett stall fullt med hästar som har runda välmusklade hästar som fungerar med sina ryttare så tror jag faktiskt inte de har några större problem med tillpassning av sina sadlar.

Självklart vet jag att det finns alltför många som inte vet hur en sadel ska sitta! Får man en häst som inte passar in i "standardmodellen" så kan man få ett riktigt h-e.

Det var "alla ridhästar" jag reagerade mot. Inget försvar mot de som faktiskt varken kan eller ser när hästen inte får det den behöver.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att kolla tänderna en extra gång. Du skriver att hästen är lite smått ointresserad av mat, och taggar i munnen tar ju bort det mesta nöjet med att käka. Sedan tycker de flesta hästar att lucernhack är gott, så du kan ju prova ge ett par kilo av det istället för hö när hon är inne och äter. Det är ju också grovfoder. Äter hon inte ordentligt av det heller trots att tänderna kollats skulle jag ringla på lite melass så hon kommer igång med käkandet. Minst 7-8 kilo hö eller 10-12 kilo hösilage måste man ju få i en 500kiloshäst, och sedan får man lägga till kraftfoder på det om hon inte käkar mer och förstås byta ut/lägga till så mkt lucernhack man känner att man vill och behöver.

Sadlen skulle jag sälja och köpa en ny sadel om jag vore osäker nånstans där de har massor att välja mellan. Om lägsta punkten sitter långt bak är sadeln förmodligen för smal. Jag tycker oftast sadlarna ligger bäst när man köper en så vid som möjligt utan att den hamnar i framvikt eller kommer åt manken. Då får du oftast stor rörlighet i hästen och minst besvär.

Du är nog en i raden som har blivit lurad av Jensen-gubben och hans sadelsnack. Jag är själv en som åkte dit för en rad år sedan. Jag fattar inte hur han har mage att fortsätta.

Tyvärr kan jag nog bara råda dig att sälja sadeln och vända dig till någon annan. Ingdams är tyvärr lika luriga som Jensen-gubben så passa dig för dem. De andra två förslagen är OK, men håll fast vid din misstänksamma karaktär och fråga om allt och om det känns fel i maggropen ÅK därifrån.

Jag skulle vilja säga att många lägger sadeln för långt fram, vilket gör att de blir "gropar" vid/under manken så prova att dra bak sadeln lite

Jag skulle vilja säga att många lägger sadeln för långt fram, vilket gör att de blir "gropar" vid/under manken så prova att dra bak sadeln lite

Nja, håller inte med fullt ut. Det förekommer säkert att en del lägger sin sadel för långt fram men det är även många sadlar som åker fram och inte ligger kvar , fast ryttaren lägger den på ett korrekt ställe.Det kan en sadel göra fast den egentligen passar hästen optimalt.

Att det blir gropar kan bero på att en sadel är för trång, eller ligger an fel och rullar lite när ryttaren rider.ex.

Tänderna är kollade för för lite över ett år sedan av TL, han sa att det inte var något fel på dem alls och att de inte behövde kollas om det inte blir problem. jag kan tilllägga att hon hade de här INTE ÄTA tendensera precis efter också, så jag tror inte att det är det.

Jag tror inte att jag sadlar för långt fram, dessutom är det mer nedtryckt därbak:crazy:

Hon får så hon kan äta ca 9 kilo, sen vet jag ju inte vad hon får i sig. jag erbjuder henne ca 500g lucernpettlts, men dom tycker hon inte om när dom är uppblötade.:cool: kan man ge dem torra? sen får hon ca ett kilo havre, det tycker hon är gott:p

Jag tror inte att jag sadlar för långt fram, dessutom är det mer nedtryckt därbak:crazy:

Fast jag undrar ändå.... i all välmening och inte otrevligt....
Varför tar du inte kontakt med andra som köpt sadlar från Jensen och som inte är nöjda?
Om din sadel inte fungerar och du inte är nöjd..... reagera !!!!
Eftersom du tydligen fått byta för den inte passade så har det varit fel från början, eller ?

När jag fick mina och inskrittningen var avklarad och det visade sig att ingen passade så har jag jävlar legat i, både till företaget, och senare även till arn, andra sadelmakare,måååånga andra som fått felaktig sadel och även advokat.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 067
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka