Jettan
Trådstartare
Har en jättefin märr som straxt innan jul blev skrämd av lågt flygande jaktflygplan och gick omkull och slog i nacken. Jag var i stallet när det hände, men såg inte olyckan, hörde att hästarna rusade och såg flygplanen flyga över hagen och stallet tre fyra gånger mycket lågt, tänkte först ta in dom, men det var för tidigt och jag skulle hämta dottern så de fick va. När jag sen kom och skulle ta in dom kom alla hästar utom lilla märren, något som var ovanligt. När det bara var hon kvar hittade jag henne en bit i hagen där hon stod och skrapade med frambenet och gnäggade. Jag tog in henne och hon gick mycket sakta, mycket konstigt som om hon var full, påminde om häst med slinger om ni vet hur det ser ut.
Veterinären kom ut och gav smärtstillande och sa att hon måste slagit i nacken. Sedan dess har det bara gått utför. Hon har slutat äta, blivit stressad och fått magsår. Hon har fått magsårsmedicin och blivit något bättre, hon äter iaf lite hö nu. Planerar att åka till tandläkaren för koll inom kort, funderar också på röntga och eventuellt låta equiterapeut kolla henne. Men hon verkar inte så dålig fysiskt längre utan det verkar vara psykiskt, hon är depppig!!!!
Hästen är 6 år gammal mycket fin stam och med lovande tävlingskarriär framför sig, hon är dessutom den snällaste häst jag träffat, snäll mot djur och människor alltid lugn och trevlig. Det gör så ont att se henne såhär vad ska jag göra????? Självklart ska jag göra allt för att utesluta att hon inte ännu har ont någonstans, men vad gör man med en häst som har tappat livslusten???
Någon som har varit med om liknande får gärna dela sina erfarenheter med mig!
/ledsen Jetta med deppig häst
Veterinären kom ut och gav smärtstillande och sa att hon måste slagit i nacken. Sedan dess har det bara gått utför. Hon har slutat äta, blivit stressad och fått magsår. Hon har fått magsårsmedicin och blivit något bättre, hon äter iaf lite hö nu. Planerar att åka till tandläkaren för koll inom kort, funderar också på röntga och eventuellt låta equiterapeut kolla henne. Men hon verkar inte så dålig fysiskt längre utan det verkar vara psykiskt, hon är depppig!!!!
Hästen är 6 år gammal mycket fin stam och med lovande tävlingskarriär framför sig, hon är dessutom den snällaste häst jag träffat, snäll mot djur och människor alltid lugn och trevlig. Det gör så ont att se henne såhär vad ska jag göra????? Självklart ska jag göra allt för att utesluta att hon inte ännu har ont någonstans, men vad gör man med en häst som har tappat livslusten???
Någon som har varit med om liknande får gärna dela sina erfarenheter med mig!
/ledsen Jetta med deppig häst